Zvuková chemie v elektronické konstrukci Nor_Pol
NOR_POL: Construction

Zvuková chemie v elektronické konstrukci Nor_Pol

NOR_POL: Construction
zvuk
100
obal
90
hudba
80
90

Nor Jørgen Knudsen a Polák Łukasz Szałankiewicz, známý z vlastních projektů jako Zenial, natočili pod názvem NOR_POL debutové album „Construction“. To vyšlo na polském labelu pro experimentální hudbu Zoharum. Posluchače čeká čtyřicet minut drsné industriální elektronické hudby, a také elektroakustického i abstraktního ambientu…

Knudsen a Szałankiewicz se setkali v roce 2016 a od té doby spolupracovali na mnoha zvukových instalacích a hudebních formách, z nichž některé byly zaznamenány na albech Zenialových. Tento člen Polské asociace elektroakustické hudby je již pojmem na evropské elektronické scéně. Knudsen pochází z Bergenu a je vystudovaným chemickým inženýrem, muzikologem a historikem umění. To vše se promítá do jejich společné tvorby a vzniká tak hudba plná zvukových metafor a dronových toků, jejichž poslech je už na hranici mezi estetickým a fyzickým vnímáním.

NOR_POL (Jørgen Knudsen & Łukasz Szałankiewicz) - Durational Jazz [ZOHAR 206-2]

Kolekci osmi kompozic otevírá „Durational (jazz version)“, což dává tušit, jaký hutný materiál se skrývá dál. Samozřejmě je označení jazzová verze ironií; myšlena je tím normálnost, uchopitelnost. Rytmickým proudem bicích pozvolna prorůstá mohutnící ambientní drone. A na něj již navazuje natvrdo prostorový kovový zvuk a industriál skladby „C.PH.E Bach“, a v tomto drsném zvukovém magmatu je rozpuštěn rozdrcený dobře temperovaný klavír. V „Dangerous Chemicals“ to tekutě kypí magmatem, prošpikovaným glitchovým minimalismem.

V „Didactic II.“ se střetává ambient s nemilosrdným industriálem, v „Platon & Acid“ jde dvojice tvůrců ještě dál – mysteriózní ambient s kosmickými zvuky tu naráží na monstrózní stěnu již hrůzostrašné noisové intenzity. Přímo konglomerátem krutosnivého zvukového obžérství je kompozice „Nouvelle loops, next generation“, prosrostlá melodickými, garážovými a minimalistickými plástvemi. Směsí mytologického hororu a sci-fi jsou syceny „Songs Of Sirens“, s nesnesitelně mámivým syntetickým zpěvem, zahuštěné ambientní jíškou. Finále alba tvoří kroky v čerstvě napadaném hrubém sněhu, rytmicky přerušované pípavým dronem. Ozve se pak ženský hlas v polštině, snad z jakéhosi politického komentáře, a když utichne, rozprostře se zvláštní, chvějivý zvuk, plný nicoty. Jako po apokalypse…