Jazzové nomádství na debutu Petry Onderuf

Jazzové nomádství na debutu Petry Onderuf

Slovenská houslistka a skladatelka PETRA ONDERUF se úspěšně etablovala na mezinárodní jazzové scéně, jejím druhým domovem je třeba Slovinsko. Se slovinskými muzikanty také vytvořila kvarteto, s nímž vloni nahrála debutové album s titulem „An Odd Time of Day“. Vyšlo letos 17. ledna na značce Kaipati Records.

Petra Onderuf si při studiích na brněnské konzervatoři uvědomila, že ji neláká klasická hudba, ale jazz a world music. Ve studiu jazzových houslí pokračovala na konzervatoři v rakouském Klagenfurtu u Maxe Grosche, a to s vyznamenáním. Získala také titul v oboru jazzová kompozice a aranžmá, jejím pedagogem byl mimochodem rakouský skladatel a klavírista Johannes Berauer, bývalý student jazzové legendy Boba Brookmeyera. Proslavila se jako zakladatelka mezinárodně uznávaného Wild Strings Tria, s nímž uchvátila publikum prakticky na celém světě.

Její slovinské kvarteto tvoří pianista Rok Zalokar, kontrabasista Luka Dobnikar a bubeník Aleś Zorec. Ve dvou skladbách hostuje sopránsaxofonista Jure Pukl a ve třech trumpetista Gašper Selko.

Petra Onderuf Quartet - Tanec

Jedenáct nových autorských skladeb bylo nahráno analogově ve studiu slovinské veřejnoprávní televize RTV Maribor. Vznikaly ovšem v průběhu devíti let. Přenesou vás do světa lyrického jazzu, ne nepodobného nahrávkám z ECM; tyto jsou navíc syceny etno-jazzovou fúzí, klasickou hudbou a východoevropským kořením. Skýtají dostatek prostoru pro improvizaci, v níž každý protagonista vypráví svůj osobní příběh v rámci autorčinných reakcí na životní momenty během jejího hudebního nomádství. Ostatně leccos je naznačeno samotným coverem alba, na němž je zveřejněna výtečná fotografie z její tvůrčí rezidence na Kanárských ostrovech; autorem je španělský fotograf Fran Villalba.

Petra Onderuf Quartet feat. Jure Pukl - Resemblance

Album otevírá „Cremn“ s výraznou rytmikou a hutnými a ostrými sazbami houslí a trubky. Houslové sólo se emotivně pohybuje v dolních rejstřících, pak ale vystřelí vzhůru do řízné a vypjaté polohy. Slyšíme názvuky nejen jihoevropského folklóru, ale také arabského. Nechybí ani hardbopové sólo klavíristy a v závěru trumpetisty. Následujícímu tracku „Tanec“ vévodí opět etnicky zabarvené housle, notně emotivní, stejně tak brilantní klavír. „Dete“ s pizzicato úvodem působí neobyčejně nadýchaně. Housle nesou oblé melodické téma, vynoří se sólový chorus kontrabasu, piano čerpá z barokní hudby; houslovými emocemi skladba vrcholí. Po kontrabasovém antré „Opening“ se roztepe „Rosenblance“ s gradovanými sóly piana, houslí a sopránsaxofonu. Skvostná „Julia´s Sunset“ (a zároveň nejrozměrnější skladba alba – 8:48) je dedikována její babičce. Zprvu něžná balada zhutní emocemi, výrazivo nabude na intenzitě, kvarteto se až blíží svěží hutnosti Mahavishnu Orchestra, dostává to vskutku jazz-rockový říz! Závěr je již opět lyrický, zabarvený slovenským folklórem. Pro mne je to absolutní vrchol!

Následuje dalších pět skladeb, výrazově odstíněných, včetně navýsost komorního zvuku „Time Of Day“ (housle a piano), davisovsky modálního jazzování v „Eleven“ a swingování v závěrečném tracku „Positive“. Výtečná je skladba „Waiting for M.K.“, s ostrými frázemi, dravostí houslových a sopránsaxových sól. Přemýšlel jsem zprvu, na koho se to čeká, než jsem se dozvěděl, že na meruňkové knedlíky; skladba vznikla během prvního covidového lockdownu při čekání na jejich uvaření…

Excelentní debut!

Jazzové nomádství na debutu Petry Onderuf

Petra Onderuf: An Odd Time of Day

obal, booklet
zvuk
hudba
Hodnocení čtenářů21 Hlasů
4.8
Hodnocení