Dorůžka pokřtil Autumn Tales

Dorůžka pokřtil Autumn Tales

Dorůžka pokřtil Autumn TalesJeden z nejlepších současných českých jazzových kytaristů a asi ten nejznámější, pokřtil velmi komorně, klidně a mile své nové cédéčko Autumn Tales v pražském Jazzdocku minulé pondělí 20. února i za účasti rodičů a přátel.

Ve dvou setech přehrál se svým momentálním českým triem, kontrabas Jiří Slavík a bicí i perkuse Martin Novák, snad všechny skladby z alba. Tohle trio působí nesmírně civilně, sehraně a jemně. Poklidné prostředí podvečerního nepřeplněného klubu tak tomuto křtu přináleželo.

Ze skladeb mi v uchu uvízly například Vláček motoráček, coby kontrabasová exhibice jejího autora J. Slavíka. Dále třeba „arabská“ Shir Hamidbar, kde přijdou ke slovu Novákovi perkuse. U Hm hm, ach ty jsi úžasná pak musíte opravdu dávat pozor, aby jste ji identifikovali, natolik je její jazzová transkripce hodně rozvolněná . Při ukolébavce Sh´chav Beni jsme se v žertu báli, abychom opravdu neusnuli, ale dopadlo to dobře. CD křtili klarinetista a saxofonista Luboš Soukup (koncert skupiny Inner Spaces následoval) a vydavatel Petr Ostrouchov (Animal Music), opět přiměřeně vyklidněně. Dorůžkova kytara je lahodná, jak trefně řekl Soukup „takhle může znít jen jediný kytarista na světě a my máme štěstí, že žije tady“. Autumn Tales má v médiích solidní promo, a tak jsme se dověděli, že „Dorůžka už není jazzový a pustil se do židovské hudby“ (HN) nebo „Aby mohl připravit album, musí šetřit“ (Novinky.cz).

Sám David zkomponoval tentokrát méně než polovinu skladeb. Mimořádný je zvuk alba, souhra tria. Přestože koncert dokumentovalo hned několik velmi profesionálních fotografů, nepodařilo se mi vypátrat žádnou fotku, třeba se ještě někdo ozve. Každopádně tahle nahrávka po dlouhé autorské nahrávací pauze si opravdu zaslouží značnou pozornost. Slušelo by se možná použít nějaký citát z Lubomíra Dorůžky, Davidova děda, ale po ruce jen útlé Panorama snů, nic vhodného krom převzatého Urzidila neposkytuje. A s textem Emmanuela Harussi v ukolébavce Sh´chav beni si neví rady pro přeložení ani Google Translator, tudíž v originále:

Sh’chav beni, sh’chav b’menuchah

al na tivkheh marah

‚al yad’kha yoshevet imkha

shomeret mikol ra’a

meyalel vechutz hatan

v’noshevet ruach sham

akh atah beni hakatan

numah sh’chav beni shan

laylah laylah laylah yesh

tekhal hatzir v’kash

asur asur lehityaesh

machar netchil mecharash

machar yetze aba lachrosh

sham b’telem yelekh haav

hineh tigdal tarim harosh

tetzu lashreha yachdav

A abych nezapomněl, cenná byla i závěrečná Davidova pozvánka na křest CD Jiřího Slavíka „Mateřština“, na kterém hraje nejen na kontrabas, ale v úloze zpěváka a multiinstrumentalisty pátrá po svých hudebních kořenech a využívá s pomocí píšťaly Mariana Friedla odkaz lidové hudby ve vlastních soudobých skladbách – 15. března opět v Jazzdocku, vřele doporučuji!