Syn pianisty, skladatele, aranžéra, leadera a pedagoga Karla Růžičky, Od pěti let se učil hře na klavír a flétnu a záhy objevoval hudbu Charlieho Parkera, Milese Davise, Johna Coltrana, Chicka Corey, Horace Silvera, Weather Report a mnohých jiných ze sbírky svého otce. Studoval na Pražské konzervatoři a Konzervatoři Jaroslava Ježka mezi lety 1989 a 1993. Byl vybrán pro stipendijní pobyt na Berklee College of Music v Bostonu v roce 1994, avšak místo do Bostonu se téhož roku rozhodl odjet do New Yorku, kde soukromě studoval saxofon a kompozici u flétnisty a skladatele Boba Mintzera, k němuž dochází na hodiny dodnes. V současné době se Růžička mimo vlastního vystupování a komponování věnuje samostudiu a občasnému docházení na soukromé lekce k saxofonistům Georgeovi Garzoneovi, Joe Lovanovi, Rickovi Margitzaovi a k pianistům Barrymu Harrisovi a Charlesi Blenzigovi (Harris vede workshop se zaměřením na bopovou harmonii a improvizaci).
Se skladatelskou činností začínal od svých šestnácti let. Jeho první skupina, kterou vedl s pianistou Stanislavem Máchou a v níž hrál Petr Dvorský na kontrabas a Jiří Slavíček na bicí, se původně jmenovala Black Base Band, potom New Faces a nakonec, začátkem roku 1992, si začala říkat The Four. Zaměřila se na amatérské jazzové soutěžní festivaly a vyhrála mezinárodní jazzovou soutěž v Karlových Varech a v Přerově v roce 1992; v létě téhož roku účinkovala na jazzovém festivalu ve Vienne ve Francii a o rok později vydala svou první desku Space & Rhythm. Roku 1995 nahrál Růžička zatím jedinou desku se svým otcem (Flight) pro vydavatelství Melantrich.
Z New Yorku se vrátil roku 1995 a pracoval na řadě projektů – mj. byl na zájezdech se svým otcem a také se skupinami Kontraband, J.A.R., B.S.P., s Lucií Bílou, Petrem Hapkou a Martou Kubišovou. Roku 1996 začala zahraniční kariéra, když byl požádán o spolupráci s kvintetem trumpetisty Roye Hargrovea na evropském turné. První album, které Růžička nahrál jako leader, neslo název You know What I Mean (1997) a asistovali na něm mladý kytarista David Dorůžka, pro kterého to byl nahrávací debut, dále pak Stanislav Mácha, Petr Dvorský a Marek Patrman. Za několik měsíců po nahrání You Know What I Mean se Růžička vrátil zpět do USA, kde hrál se svým otcem při provedení jeho Celebration Jazz Mass v Národní katedrále (National Cathedral) ve Washingtonu DC a v New Yorku. Roku 1998 nahrál u vydavatelství Cube Metier album Spring Rolls Quartet, které bylo oceněno Českou jazzovou společností jako jazzová nahrávka desetiletí. Na CD s Růžičkou jako leaderem hrají Slovák Gabriel Jonáš na klavír, Robert Balzar na kontrabas a bubeník Pavel „Bady“ Zbořil (se Zbořilem byl Růžička také členem ve funk-rapové kapele J.A.R).
Od 1998 žije Růžička v newyorské čtvrti Brooklyn, hned ze začátku mu pomohl pianista Charles Blenzig, který ho přizval do svého kvarteta, s nímž hrával ve slavném klubu Blue Note. Postupně na těchto místech poznával světové jazzové hráče jako Michaela Breckera, Branforda Marsalise, Chicka Coreu nebo Elvina Jonese a spolupráci navázal např. s Ronem Affifem, Georgem Bensonem, Seleno Clarkem, Ravi Coltranem, Joe Lockem, Jeffem Tainem Wattsem, Brucem Barthem či Mingus Big Bandem. Po nějakém čase zde Růžička zformoval Karel Růžička Jr. Trio, v němž se střídají kontrabasisté Dennis Irwin, Eric Revis, Chris Berger a bubeníci Steve Hass, Terreon Gully, Rodney Green a Joe Strasser. Alternativní kapelou k triu je i Karel Růžička Jr. Quartet a funk-fusion kapela Front Burner. Mimo klubu Blue Note hraje Růžička v B.B. King’s, Birdland, Fat Cat, CBGB gallery, Cornelia Street Café, Crash Mansion, 55 Bar, Jazz Gallery, Jazz Standard, Ida Mae, Joe’s Pub, Kavehaz, Lennox Lounge, Smalls, Swing 46, Showman’s Lounge, Smoke, Sweet Rhythm, Zinc Bar a jiných newyorských klubech.
Roku 2000 v rámci uskupení dechové sekce nazvané Horny Monks (dále František Kop a Miroslav Surka) nahrál se skupinou Monkey Business a s hostujícím trombonistou Fredem Wesleyem album Why Be In When You Could Be Out. V letech 2002–03 působil s Brooklyn Sax Quartetem (skupina složená jen ze saxofonů) a se členem tohoto uskupení, Číňanem Fredem Ho (barytonsaxofonista a skladatel), s nímž spolupracoval na projektu Voice of the Dragon (spojení jazzové hudby a čínského bojového umění Kung Fu). Roku 2004 pod svým jménem nahrál desku Brooklyn Moods, na které spolupracovali i Bruce Barth, Jiří Mráz a Brandon Lewis.
Diskografie
a) Jazz pod vlastním jménem nebo jménem svého souboru:
You Know What I mean. Stanislav Mácha – David Dorůžka – Petr Dvorský – Marek Patrman (Arta Records 1997).
Brooklyn Moods. Bruce Barth – George Mraz – Brandon Lewis (Cube/Metier 2004).
b) Spolupráce na dalších jazzových albech:
Still Calling – Hot Line (Arta Records 1992).
Monika – Monika Absolonova (Tommu Records 1993).
Space and Rhythm –The Four – Stanislav Macha – Petr Dvorsky – Jiri Slavicek (Arta Records 1994).
Celebration Jazz Mass – Karel Ruzicka Sr. (Supraphon 1994).
Karel Gott ’95 – Karel Gott (Polygram 1994).
Mydli To – J.A.R. (Bonton 1994).
Stín mý krve (Shadow of my blood) – Roman Dragoun (Bonton 1995).
You Are Never Alone – Karel Ruzicka Sr.& Big Band Radio Prague (Czech Radio-1995).
Flight. Karel Ruzicka Sr. – Ondrej Stajnochr – Jaromir Honzak – Radek Nemejc (Melantrich 1995).
Bůh Ví (God Knows) – Marta Kubisova (Polydor 1996).
Citová Investice (Emotional Investment) – Hapka & Horacek (Supraphon 1997).
Mein Kampfunk – J.A.R. (Bonton 1997).
No Guitars…? – Kamil Strihavka & Zdenek Mazac (Columbia 1998).
Butchers On The Road – Sexy Dancers (Bonton 1998).
Spring Rolls Quartet. Gabriel Jonas – Robert Balzar – Pavel Zboril (Cube/Metier 1998).
Homo Fonkianz – J.A.R. (Columbia 1999).
Why Be In When You Could Be Out – Monkey Business – Fred Wesley – David Williams (Columbia 2000).