Lukáš Oravec: Orchestrální nahrávka světové úrovně
LUKÁŠ ORAVEC ORCHESTRA: Light Of Blue
zvuk100%
obal100%
hudba100%
100%Průměrné skóre

Jak jsme vás již informovali, slovenský trumpetista a skladatel Lukáš Oravec vydal vlastními silami a za pomoci dotace Fondu na podporu umenia a finančního příspěvku Hudobného fondu první album svého LUKÁŠ ORAVEC ORCHESTRA pod příznačným názvem „Light Of Blue“…

O aktivitách Lukáše Oravce jsme tady již x-krát psali, např. zde. To, že sestavil mezinárodní jazzové těleso čítající 13 špičkových instrumentalistů, především pak z brněnské a slovenské scény, cením stejnou mincí jako podobné snahy kupříkladu Christiana McBrida. Zvláště, když hudební kvalita je srovnatelná. To tvrdím s naprostou vážností. Nejen proto, že repertoárem na debutu jsou autorské kompozice tří členů orchestru, nejen proto, že dirigentem je zkušený ruský nadžánrový kontrabasista a aranžér Pavel Klimashevski, nejen proto, že zde hostuje americká jazzová hvězda Andy Middleton, saxofonista s bigbandovými zkušenostmi od Boba Mintzera, Lionela Hamptona a především Marii Schneider. Na albu zní totiž plnokrevný velkokapelový jazz sycený tím nejlepším z odkazu Gila Evanse a současným zvukem, jaký nastolila neotřesitelná Maria Schneider. Prostě skvělá, šťavnatá muzika, jež dělá čest památce bývalého člena orchestru Rostislava Fraše, který nás vloni 13.listopadu opustil a kterému je nahrávka dedikována.

Více než třiašedesátiminutovou stopáž alba vyplňuje devět tracků s osmi skladbami, z nichž šest náleží kompozičnímu umění Oravcově. Po jedné pak přispěli pianista Ľudovít Kotlár a kontrabasista Peter Korman. Můžete si v nich vychutnat individuální i kolektivní hráčské schopnosti trumpetistů a křídlovkářů Oravce, Juraje Bartoše a Miroslava Nováčka, tenorsaxofonistů Middletona a Radka Zapadla, taktéž Pavla Zlámala (baryton sax, basklarinet), trombonové sekce s Petrem Hnětkovským, Richardem Šandou a Ivanem Melinem, a konečně bubeníka Mariána Ševčíka.

Každá skladba je plná barev, řízných, hutných i květnatých sazeb, vynalézavě frázovaných, proměnlivé dynamiky, výraziva i hustoty materie, a samozřejmě mnohdy strhujících sól, a to i v baladách. V úvodní řízné svižnůstce „Interwaltz“ se skví sopránka i tenor, v probarvené baladě „Jeanette“ s partem bebopových frází hraje vůdčí roli křídlovka, v „Blues 218“ (autorem aranžmá je tu saxofonista Martin Uherek, jenž často sdílí vlastní formace s autorem skladby Kormanem) slyšíte nejen plástve dechů, ostrou trubku a sóla, včetně excelentního kontrabasu, ale též minimalistickou klavírní figuru vespod. První vrchol alba!

Po nádherném klavírním preludiu v „Intro“ přichází antré v Kotlárově „Southern Folk Sketch“ (8:13) v podobě osamoceného jarrettovského sóla a posléze jemné rytmiky. Plný, naducaný orchestrální zvuk (v aranžmá polského trombonisty Lukasze Rakalského) naplňuje pak výrazný melodický motiv až po okraj, přičemž sóla piana, basklarinetu a křídlovky jej posléze rozvíjejí do všech myslitelných zákoutí. Druhý vrchol!

Po osmiminutové melodické parádě „Moonday“ v aranžmá Luboše Soukupa, šťavnaté hardbopovce „Piotrology“ s dravými sóly trombonu, trubky, altsaxu a piana (aranžmá Miroslav Hloucal) a dramaticky zahušťované a emotivně zabarvované baladě „Gurun“ vrcholí album nejdelší kompozicí „Orfa Roots“ (9:38). Přiznám se, že mi při poslechu spadla čelist úžasem! Po úvodním klavírním triu vás doslova rozsekají fráze dechů, vzápětí zklidní ponorné vlny, aby se materie zcela rozvolnila, ale nikoli rozsypala při dobrodružném klavírním chorusu, jenž do sebe vstřebává i výrazivo soudobé vážné hudby při osamoceném partu. A pak se to rozjede strhujícím způsobem, s jadernou trubkou a neobvyklými bigbandovými sazbami, poté s altkou a výbuchy bicích ve vznětlivém magmatickém proudu…

Tohle je orchestrální nahrávka světové úrovně!

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..