Hudba pro rozpolcenou dobu

Hudba pro rozpolcenou dobu

zvuk
80
obal, booklet
90
hudba
100
90

V prosinci vyšlo již třetí album, jež natočil ONDŘEJ ŠTVERÁČEK QUARTET se špičkovým americkým bubeníkem Genem Jacksonem ve svých řadách. Štveráčkův post Coltrane-bop tak na CD „Live In Prague“, které přináší záznam z vystoupení kvarteta v pražském Jazz Docku dne 12.října 2017, dosahuje svého dosavadního vrcholu. Už proto, že z velké části obsahuje repertoár z předchozích desek, takže posluchač může srovnávat. A sestava Štveráčkových spoluhráčů zůstala beze změny; vedle Jacksona opět excelují kontrabasista Tomáš Baroš a pianista Klaudius Kováč. Novinka vyšla jako druhý titul na Štveráčkově vlastním labelu Štvery Records…

Sedmdesátiminutová stopáž skrývá šest skladeb, převážně autorských, až na jednu kompozici z pera samotného lídra. Výjimkou budiž Coltraneův majstrštyk „Naima“, již Štveráček pojímá opravdu jako milostnou baladu. Se svým tenorem a v součinnosti se spoluhráči vykresluje snad všechny polohy vřelého citu.

Hudba pro rozpolcenou dobuAlbum otevírá „Spanish“, strhující pojetí již tak úžasné skladby z alba „Calm“ z roku 2016. Z původní délky 8:41 se kvarteto dostalo na metu 14 minut, aniž by posluchač měl pocit, že je tady něco uměle natahováno. V koncertních verzích svých skladeb pracuje Štveráček podobně jako John Coltrane, jehož vliv je tady zásadní. Náš saxofonista ale legendárního génia nenapodobuje, protože má podobné hudební myšlení, vyvěrající nikoli jen ze střelhbitých prstů a mocného dechu, ale také, a to především, ze srdce, z duše, ze životních zkušeností, z touhy vyprávět silné hudební příběhy; vyberte si, co je vám libo. Už ten rozmáchle spirituální saxofonový úvod do skladby posluchače okamžitě pohltí, aby se posléze kvarteto rozjelo na plné obrátky. Hutná rytmika, přičemž bicí znějí měkce, přesto důrazně, a vznítí se též do hravého sóla, výtečný klavírní part, výrazný (a výživný) basový riff a samozřejmě emocionálně košatý a výbušný tenorsax nedají šanci vydechnout. Vrchol hned na úvod. Vlastně celé album je série jazzových osmitisícovek, prostě jeden nebetyčný vrchol za druhým!

Z alba „Calm“ vytáhlo Štveráčkovo kvarteto také kompozici „Jin-Fizz“, kterou obohatilo o čtyři minuty navíc (11:15). Ve strhujícím tempu se neztrácí výrazné téma; dvojsólo bicích a basy, posléze osamocená erupce bicích, klavírní vichr a úžasný Štveráčkův chorus, který se nezalyká, byť jde o smršť tónů a emocí, to vše zdobí tento track. Není to exhibicionismus, všechny čtyři instrumentální hlasy jsou vystavěny logicky, navýsost muzikálně; jde o tvůrčí přetlak! V koncertním repertoáru nechybí samozřejmě titulní skladba „Calm“, jež dokonce album uzavírá. Gradující, nádherně vznětlivá lyrika…

Z alba „Sketches“ z roku 2017 na živé novince zní výtečný Barošův autorský počin „Bunch Of Gypsies“. Zde vytryskne Štveráčkova sopránka, jež dodává jiskřivému tématu ohnivou vášeň. Přitom zůstává i při chrlení výrazově čistá, žádná emoční faleš! Kováč svůj sólový part začíná s niterným ponorem, aby pak z jeho klaviatury vytrysklo flamencové víření. Archetypální vášeň nechybí ani autorově kontrabasu.

Na albu najdete i Štveráčkovu poctu velikánu Johnu Coltraneovi s prostým názvem „Dedicated“. Na ploše 14 minut se odehrává jazzové drama, vycházející z evokace ústředního motivu „Love Supreme“. Oslavně dramatický tok je postupně zahušťován, gradován, protínán drobnými zášlehy tragiky – těžkého životního údělu člověka, který dává všanc celému světu svoje srdce, svoji duši, svoji tvůrčí genialitu.

V dnešní rozpolcené době je taková hudba nadějí…

Hudba pro rozpolcenou dobu

Á propos: Křest alba „Live In Prague“ proběhne 14.ledna na místě, kde bylo spácháno, tedy v pražském Jazz Docku (od 19.00). Ale v pozměněné sestavě, se Stanislavem Máchou za klavírem a Markem Urbánkem za bicími. Tedy s muzikanty také výtečnými…