A je tady druhé album amerického sexteta JANEL LEPPIN´s ENSEMBLE VOLCANIC ASH! Je tady opět muzika, která zvedá ze židle, z křesla, z kanape nebo kde ji budete zrovna poslouchat. Nové CD a LP se jmenuje „To March Is To Love“. Novinka stejně jako předchozí eponymní nahrávka (2022) vyšla na neobyčejně agilní značce Cuneiform Records…
Lídrem kapely je jazzová a multižánrová violoncellistka (a také vokalistka, pianistka, harfistka atd., dokonce umělecká tkadlena!) Janel Leppin (roč. 81). Dosud vydala čtyři sólové nahrávky, letos se objevilo (taktéž u Cuneiform Records) výtečné dvojalbum dua Janel and Anthony „New Moon In the Evil Age“, což je ona a její manžel, kytarista Anthony Pirog. Ten je samozřejmě také členem Ensemble Volcanic Ash. Dalšími aktéry jsou tenorsaxofonista Brian Settles, altsaxofonistka Sarah Hughes, bubeník Larry Ferguson a kontrabasista Luke Stewart (toho jsme měli příležitost vidět a slyšet s jeho vlastním triem na loňském Jazz Goes To Town).
Hudba souboru, výhradně z pera lídryně, představuje výživnou směs progresivního komorního jazzu s jazzovou a rockovou avantgardou. Inspirována je zároveň trojlístkem hudebních revolucionářů (a nejen hudebních). Prvním z nich je Abdul Wadud, průkopník violoncella v jazzu (1947-2022). Jemu je věnován hned úvodní track, drobná „Ode To Abdul Wadud“; vybuchují tady bicí a kapela vykružuje sazby unisono. Další osobností, jež je tu zmíněna, tentokrát ale skrytě, je saxofonista Julius Hemphill (1938-1995), mimochodem dlouholetý člen slovutného World Saxophone Quartet. Skladba „As Wide As All Outdoors“ s fenomenálním violoncellovým sólem a naléhavě dynamickým tahem odkazuje k jeho průlomovému citátu „Jazz Is As Wide As All Outdoors“. Třetí inspiraci představuje jeden z největších violoncellistů všech dob Pablo Casals (1876-1973). Skladba „Casal´s Rainbow“ album uzavírá a zní tu „pouze“ klavír…
Album obsahuje pak dalších osm tracků. Jsou tu stopáží drobné skladby, jako půvabně valčíkový „Sateatime“, středně dlouhé kousky „Tennessee´s Drag“ s expresivním sólem tenorsaxu, „A Man Approached Me“ sycený koktejlem free jazzu, zvukomalebných impresí a minimalismu, „Oh Johnny Dear“ se šťavnatým sólem altsaxu a notně zahuštěný „Guidance Received“, prošpikovaný eruptivními bicími. Jako osmitisícové vrcholy se z alba tyčí dvě rozměrnější kompozice s dráždivě kontrastními plochami komponovanými a vskutku volně improvizovanými. Ve více než šestiminutové „Union Art“ se výrazné sazby rockové intenzity pojí s intenzivními sóly kontrabasu a kytary, jež nakonec ústí do klidného přemítání. Titulní „To March Is To Love“ je rozdělena do dvou částí; „Part I.“ (3:03) působí ponorně, melodicky repetitivně, až se nakonec rozleje do dronu, „Part II.“ (8:28) se z tekutosti rozčeřené kontrabasovým chorusem dostane naopak do freejazzového nářezu se sóly, aby nakonec zvítězil melodicky triumfální souzvuk zápasící s neoblomnými bicími…
Neobyčejně vzrušující nahrávka!