Nové ambientní skvosty Davida Kollara

Nové ambientní skvosty Davida Kollara

Neobyčejně pracovitý slovenský kytarista, skladatel a zvukový umělec DAVID KOLLAR, jehož tvorbu tady vskutku pečlivě sledujeme, vydal na přelomu roku dokonce dvě alba. Hudbu k dokumentárnímu filmu a ambient s poezií. Stejně jako předchozí opus „Where are they…? and other stories“ vyšla u labelu Blue Lizard Records ambientního mága Michala Kořána.

Neznámý strach

7. prosince spatřila světlo hudebního světa Kollarova hudba k dokumentárnímu filmu „Neznámý strach“ režiséra Erika Prause o pandemiích v naší historii. Jde o sociálně-kritický pohled na naši (nejen slovenskou) současnou společnost skrze historické souvislosti. Nastoluje tolik aktuální a navýsost zásadní otázku: Pomůže nám důvěra k odborníkům překonat strach z neznámého?

Soundtrack obsahuje osmnáct hudebních miniatur v rozmezí 28 vteřin až necelé 2 minuty, jejichž základem je zvuk smyčců a klavíru. Rozšiřuje ambientní výrazivo až k soudobé komorní hudbě, evokující místy tvorbu Arva Pärta v duchu tzv. nové jednoduchosti. Střídají se části s violoncellem a klavírem, ambientními vlnami a hustým vzdutím síly smyčcového kvarteta či dokonce klavírního kvinteta. Kollar pracuje skvěle s dynamikou, dramatizováním, naléhavostí i lyrikou hudebního vyjadřování, občas varuje s důrazem až na fatálnost.

Za zamrznutým oknom

Tento album je hudobnou poviedkou, ktorú som zložil začiatkom decembra, keď u nás napadlo veľa snehu. Spoza okna som pozeral na zamrznutú krajinu a čítal som si básne môjho priateľa Valerija Kupku. Rozhodol som sa tieto večerné chvíle zhudobniť a básne čítať v dvoch jazykoch. Slovenskom a anglickom spolu s mojou dcérou Barborou. Každý jazyk má svoju vlastnú melodiku a dynamiku. Na albume je aj skladba Ryuichiho Sakamota z filmu The Revenant. Sakamoto miloval poetiku Andreja Tarkovského rovnako ako ja. Navyše sa film The Revenant odohráva v zime… Prajem vám príjemné počúvanie.“

Těmito slovy přibližuje autor svoji nejnovější nahrávku „Behind The Frozen Window/Za zamrznutým oknom“, jež vyšla 1. ledna 2024. Ze šesti skladeb jsou tři ve spojení s poezií Valerije Kupky, současného básníka, překladatele a rusisty. Otec a dcera Kollarovi recitují opravdu výtečně, v závěrečném tracku „Drops of Rain/Kvapky dážďa“ jsou jejich hlasy navíc elektronicky procesovány hostujícím Rickem Coxem. Ve skladbách „Freeze the Last Smiles/Zmrazenie posledných úsmevov“ a „Where Snow Was Dwinding/Kde sa strácal sneh“ evokuje spojení minimalistických kytarových figur s pečlivě artikulovanou recitací Oldřicha Janotu; má to i onu duchovní sílu a citovou jímavost.

Kollar se na albu skvěje jako excelentní kytarista. Titulní instrumentálka a uchopení Sakamotova „The Revenant/Návrat“ jsou syceny pouze kytarou, kdy protagonista dokazuje nevšední práci s tématem, dynamikou, strukturou i texturou, melodií a akustikou, chvějící se místy až mystériem. Za vrchol považuji druhý track „On My Mother´s Palm/Na maminej dlani“; zde mne bez milosti přepadal orgasmus kůže při tklivé trubce hostujícího Arveho Henriksena a každé noisové vlně Kollarovy kytary, jež zaháněly tmu, která byla zprvu všude. V závěru při verši „tma spí…“ mne pak obestřela opojná naděje…

Nové ambientní skvosty Davida Kollara

DAVID KOLLAR: Behind The Frozen Window

Hodnocení čtenářů38 Hlasů
5
Hodnocení