8.dubna vyšlo na značce Hevhetia další, dlouho (6 let) očekávané album polské vokální improvizátorky ELMY, celým jménem Elmy Kais. Tentokrát v široce mezinárodním kvartetu vznikla pozoruhodná nahrávka pod názvem „Licentia Poetica“…
První dvě alba, včetně předchozího hevheťáckého „AD REM“ z roku 2016, natočila Elma s pianistou Dominikem Waniou, kontrabasistou Maciejem Garbowskim a zahraniční hvězdou Vernerim Pohjolou. Na novince se podíleli již de facto mezikontinentální hudebníci, byť jejich nynějším společným bydlištěm je Berlín.
Američan Knox Chandler (el.kytara, elektronika) spolupracoval v minulosti např. s Depeche Mode, R.E.M., Cyndií Lauper či Lou Reedem (!), nyní působí jako pedagog. Australan Daigo Nakai (e-bass) spolupracuje třeba s Rayem Sandovalem, americkým kytaristou, skladatelem a experimentátorem (žijícím ve Španělsku), rozkročeným mezi klasickou, jazzovou a elektronickou hudbou. Bubeníka a perkusistu Klause Kugela jistě netřeba představovat; již několik let spolupracuje s triem Romanovská/Tichý/Hrubý a nedávno, 6.května, pokřtili společné album, jež se zove „Season Of Long Flyways/Období dlouhých tahů“ a vyšlo také díky Hevhetii (samozřejmě bude brzy následovat recenze). Dlužno ještě dodat, že Elma kromě notně radikálního vokálního výraziva také hraje na niněru a doplňuje škálu elektronických zvuků. Všichni čtyři aktéři se původně setkali k jednorázové spolupráci v rámci festivalu Gdańskie Noce Jazsowe v roce 2020. Natolik se jim vystoupení zdařilo, že se rozhodli nadále pokračovat…
Album hudební poezie beze slov „Licentia Poetica“ je vzrušující sbírkou třinácti skladeb inspirovaných verši antického velikána Ovidia. Elma dokáže pouhým hlasem vyjádřit zvuk a smysl latinských veršů v plné škále. Společně s elektronickými, popřípadě elektroakustickými vrstvami, fantaskními a fantazií rozkvetlými bicími dosahuje mysteriózní nálady (např. úvodní „Sponte“, výrazně také „Scribere“), niterné řeřavosti a vášně („Sua“), éteričnosti („Ad“), futuristického výrazu („Et“), ženské hysterie („Carmen“) i prostořekosti a skotačivé hravosti („Versus“). Leckde překvapí kytarista; třeba ve „Vanienat“ se ozve noisová erupce, v ambientně a elektroakusticky mlžné „Quod“ zní zprvu jako Mike Oldfield, aby následně odstartoval mocné jazz-rockové vzedmutí, ovšem jaksi podivné…