Tania Giannouli Trio v tom nejsilnějším světle

Tania Giannouli Trio v tom nejsilnějším světle

Tania Giannouli Trio v tom nejsilnějším světle
TANIA GIANNOULI TRIO: In Fading Light
Hudba
Zvuk
Obal, booklet
Hodnocení čtenářů4 Hlasy
5
Hodnocení

Jak již psal ve výmluvném reportu kolega Michal Kratochvíl, 13.prosince vystoupilo v Novoměstské radnici v Praze TANIA GIANNOULI TRIO z Řecka. Propagovalo zatím poslední album „In Fading Light“, které sice spatřilo světlo světa již v listopadu 2020, ale covidová pandemie koncertní aktivity zpozdila. Nicméně album, jež vyšlo na agilní novozélandské (!) značce Rattle Records, si zaslouží i takto opožděnou recenzi, neboť přináší nádhernou, jedinečnou fúzi komorního jazzu, soudobé vážné hudby a world music! Vpravdě nadčasovou…

Řecká pianistka, skladatelka a improvizátorka Tania Giannouli je klasicky vzdělaná, ale jazzovou hudbu považuje za nejkreativnější hudební formu. Stojí v čele řady uskupení a natočila od debutu v roce 2012 zatím čtyři autorská alba. Jsou vysoce ceněna; např. „Transcedence“ z roku 2015 s jejím šestičlenným ansámblem je považováno za jedno z nejdůležitějších řeckých alb desetiletí! Giannouli na sebe upozornila také více než desetihodinovým site-specific koncertem nazvaným „634 Minutes Inside the Volcano“, kdy s dalšími 14 hudebníky improvizovala v kráteru aktivní sopky na ostrově Nisyros. Komponuje také hudbu k video-artu, k dokumentárním filmům, vystupuje v muzeích a galériích po celém světě, píše skladby pro soubory soudobé vážné hudby. V současnosti s ní spolupracují experimentální zpěvačka Maria Pia De Vito a slovutný bubeník a perkusista Michele Rabbia, oba z Itálie, a to na jejím elektroakustickém projektu „The Book of Lost Songs“.

Její aktuální trio má specifické složení. S pianistkou zde hrají trumpetista Andreas Polyzogopoulos a hráč na arabskou loutnu oud Kyriakos Tapakis. Polyzogopoulos studoval jazzovou trubku na konzervatoři v Amsterodamu a Královské konzervatoři v Bruselu. V roce 2010 byl členem European Youth Jazz Orchestra na turné po Evropě, o rok později se podílel na albu „Mano´s“ souboru Dimitris Kalantzis Quintet, jež se stalo prvním platinovým jazzovým albem v Řecku! Natočil pod svým jménem dosud pět titulů, jako sideman na sedmdesát! Tapakis je vzdělán ve hře na oud, bouzouki a další tradiční strunné nástroje, zabývá se byzantskou, arabskou, evropskou a jazzovou hudbou. Od roku 2015 je členem projektu Anastatica zpěvačky Kateriny Papadopoulou, který se věnuje staré řecké hudbě.

Na více než hodinové ploše je rozloženo dvanáct autorských skladeb pianistky. Ta jako sólistka překvapivě nepatří k hlavním tahounům; tím je trumpetista. Ovšem klavír je tmelem, díky němuž skladby drží pohromadě. Nejčastěji je to na základě minimalistické figury či repetice motivu. Občas Giannouli užívá jemnou elektroakustickou podmalbu (úvodní „Labyrinth“) či preparaci piana („When Then“). K regulérním sólovým chorusům se vydává vpodstatě jen ve dvou skladbách, přičemž v „Ingravida“ zní dokonce i osamoceně. Oud posiluje rytmickou linku, také společně s pianem vykresluje výrazná melodická témata a jako improvizující sólový nástroj na sebe upozorní třeba v „Night Flight“, „No Corner“ a skladbě „Moth“ (Mol), která je dokonce záležitostí pouze Tapakisovou.

Převažují lyrické, mnohdy melancholické, až jímavé kompozice, v nichž kraluje baladická trubka; Polyzogopoulosův výraz má blízko k trumpetistům jako Paolo Fresu („Inland Sea“) a Markus Stockhausen („Bela´s Dance“) – ostatně absolvoval jejich mistrovské kurzy -; ve „Fallen“, což je ale klokotavá svižnůstka, evokuje Tomasze Stańka. Tři tracky pak považuju za osmitisícovky par excellence! Pod trackem č.3 se skrývá devítiminutová (to jest nejdelší kompozice alba) „Hinemoa´s Lament“, jejíž tesknota a chvějící se roztouženost odpovídá příběhu milenecké dvojice Hinemoa a Tutanekai z polynéské mytologie. Ti dva se nesměli vzít, protože on nebyl urozeného původu, zatímco ona byla dcera krále ostrova. Jako desátý track se tu vzdouvá nervní a vskutku znepokojivý „Disquiet“ (7:40). Album zakončuje sice krátká, ale o to mistrnější titulní skladba „In Fading Light“ (Ve slábnoucím světle), úmyslně, v souladu s názvem, jaksi rozplizlá, znejistělá…