Košický label Hevhetia vydal druhé sólové album DAVIDA KOLLARA. Jmenuje se „Notes From The Underground“ a světlo světa spatřilo čtyři roky po debutu „The Son“. Ne, že by tento prešovský experimentální kytarista a kouzelník s elektronickým zvukem celé ty roky zahálel, naopak! S mezinárodními formacemi KoMaRa a The Blessed Beat natočil výtečná alba, v loňském roce vydal pozoruhodnou knihu „Zápisky I.“…
Novinka je inspirována slavným Dostojevského románem. Kollar zde pracuje s vrstvami elektronické a elektroakustické hudby, experimentuje s ambientem; využil zvuky modulárního syntezátoru a následně použil kytarový zvuk, ale v menší míře než v předchozích projektech. Některé riffy protáhl ještě přes modulátor a různě procesoval. Tyto elektronicky různorodé plochy doplňuje až éterická či naopak řeřavá trubka, kterou hraje svým typickým čarovným způsobem Paolo Raineri, známý z oněch výše uvedených mezinárodních trií. Tímto způsobem o loňském Podzimu vznikala jedna skladba každý den.
„Přesně v tom čase diagnostikovali mému velmi dobrému příteli, 34-letému otci tří dětí, nádor na mozku. Věci nabraly šíleně rychlý spád. Věřil jsem ve zvrat a chtěl jsem pomoct. Všechno se to vsáklo do atmosféry skladeb. Album je příběhem, jako Dostojevského Zápisky z podzemí. Ta kniha mi spadla z poličky, když jsem přemýšlel nad názvem alba a jeho konceptem,“ přibližuje Kollar pozadí vzniku nové nahrávky. A dodává: „Za těchto okolností je malba Dušana Očkoviče na obalu shrnutím mé myšlenky…Vidím tam Ježíše, který se nechce podívat do očí. Ale jakmile hoří cigareta, je vždy naděje.“
Devět Kollarových kompozic tvoří sevřený celek, působící na posluchače se vší emocionální silou. Rozvrásněný nebo dronově přelévavý spodní proud drží každou skladbu pohromadě, a tak oba protagonisté mohou pouštět svoji fantazii na dobrodružnou cestu až kamsi do zvukového Předpeklí. Ačkoli některé tracky znějí zlověstně, až hororově (např.titulní skladba či „KOMA“), nepůsobí negativně; jde o zvláštní způsob vyjádření smutku, který nelze popsat, ten si musí každý procítit. Kontrast mnohdy brutálního industriálního zvuku a ambientu, tu temného, onde hymnického, ale za všech okolností plného barev a dynamicky proměnlivého, je základním rysem nové Kollarovy tvorby; tady nade všemi vysoko čnějí skladby „Thirst Of Life“, „All Golden Dreams“ a „Underground“. Album uzavírá příznačně „God Would Grand Me Determination“ s výraznou rytmickou linkou, chytlavými příznaky trubky a ambientních vln, vyznívající nadějeplně…
Nuže, zde je ochutnávka: