Sarah Beth Briggs přišla se světovou premiérou od Hanse Gála!

Sarah Beth Briggs přišla se světovou premiérou od Hanse Gála!

zvuk
100
obal
80
hudba
100
93

Již jsem zde o britské klavíristce SARAH BETH BRIGGS psal v souvislosti se sólovými skladbami Debussyho a Chopina. V loňském roce vydala na britském labelu Avie Records mimořádně ceněné album, obsahující vedle Mozartova „Klavírního koncertu č.22 E-dur“ také světovou premiéru nahrávky „Koncertu pro klavír a orchestr, op.57“ Hanse Gála (1890-1987), původem taktéž Rakušana. CD se jmenuje jednoduše „Gál, Mozart: Piano Concertos“ a klavíristku doprovází věhlasný britský komorní orchestr Royal Northern Sinfonia.

Hans Gál byl kvůli svému židovskému původu nucen v roce 1938 opustit Rakousko a utekl do Londýna. Původně chtěl emigrovat do Spojených států, ale nakonec zůstal v Anglii. Doma zůstala navzdory všemu jeho rodina, což nakonec vedlo k řetězu tragických událostí. V roce 1942 zemřela matka. Měsíc poté si jeho sestra a teta vzaly život, aby se vyhnuly transportu do Osvětimi. Pod tíhou všech těchto událostí spáchal sebevraždu Gálův nejmladší syn; bylo mu pouhých 19. Přesto skladatel tvořil hudbu dál, protože pro něj představovala jedinou naději v lepší svět. Potkal vlivného hudebníka Donalda Toveye, který ho pozval do Edinburghu. Tam začal učit na univerzitě (kde setrval až do své penze v roce 1960) a spoluzaložil v roce 1947 slovutný Edinburgh International Festival. Avšak jeho hudba byla po 2.světové válce provozována a nahrávána velmi málo, neboť byla považována za staromódní. K oživení zájmu o Gálovu tvorbu došlo až na počátku 21.století. Mimochodem jeho vnuk Simon Fox-Gál stál za vznikem alba „Gál, Mozart: Piano Concertos“ jako producent (stejně jako v případě všech pěti sólových titulů Briggsové).

GAL-MOZARTAV2358_cover„Koncert pro klavír a orchestr, op.57“, který Gál napsal v roce 1948, představuje romanticky rozmáchlý i výbušný kus, zcela neprávem opomíjený mistrovský klenot klavírní tvorby. Ano, vychází z Mozarta, ale obsahuje i principy modernistické kompozice. Navíc orchestr a sólistka hrají nejen s grácií, ale také s emocionálním zaujetím; lyrické pasáže s nádhernými pastelovými barvami se střídají s dramaticky hutnými, mnohdy až vypjatými party temnějších odstínů. Týká se to především první věty (Allegro energico ma non troppo), zatímco druhá, prostřední věta (Adagio) je převážně lyrická, s perlivým klavírem, přičemž ale i zde dochází k zhušťování a gradaci, vedoucím k naléhavosti a dramatickému účinku. Závěrečná část (Allegretto vivace) je svižná, až taneční, velmi odlehčená, projasněná; postupně se ale zatemňuje, stává se naléhavější, s vypjatějšími pasážemi ústícími až ve výbuch vojenských žesťů. Samotný závěr je oslavně mohutný…

Hans Gál Piano Concerto and Mozart Concerto K482 - Sarah Beth Briggs - A Preview

„Klavírní koncert č.22 E-dur“ (K 482) zkomponoval Wolfgang Amadeus Mozart v roce 1785. Mozart patřil k prvním velkým skladatelům, pro které byl klavír hlavním nástrojem; sám byl i geniálním interpretem. Tato třívětá skladba má hodně společného s hudbou Kouzelné flétny a Symfonií č.39; její tóny jsou zaoblenější a mají temnější zvuk. A Sarah Beth Briggs ji s Royal Northern Sinfonia hrají vskutku jako proměnlivě dramatické dílo, které je navýsost moderní. Prostřední část (Andante) je mimochodem považována za nejkrásnější a zároveň nejsugestivnější Mozartovu pomalou větu vůbec! Tato nahrávka to plně potvrzuje. V úvodní a závěrečné větě pak znějí navíc zcela poprvé kadence, jež lze považovat za mimořádně zdařilé, byť obtížné. Byly napsány v roce 1953 Denisem Matthewsem (již bohužel zesnulým) pro legendární klavíristku Dame Myru Hess. Briggsová pak dostala od Matthewse kopii ke svým dvanáctým narozeninám jako jeho mimořádně talentovaná žačka…

Denis Matthews cadenza to Mozart Concerto K482 - 1st mvt Allegro played by Sarah Beth Briggs