Lotyšská zpěvačka, klavíristka a skladatelka LĪVA DUMPE vydala 21. června ve vlastní režii debutové autorské album „Tālskatis“. Nahrála jej se svým kvintetem. Album odráží poslední čtyři roky zpěvaččina studia a života v Nizozemsku. Nostalgie po tradicích a povaze jejích lotyšských kořenů kontrastovala s růstem, sebeobjevováním a škálou emocí, které prožívala ve svém novém domově…
Līva Dumpe studovala osm let klasický klavír, poté jazzový zpěv. V té době se s úspěchem prezentovala v mezinárodních jazzových soutěžích (Riga Jazz Stage 2016 – 3. místo, nejužší finále Voicingers 2017 v Źory). V roce 2016 se přestěhovala do Nizozemí, aby zde studovala na amsterodamské konzervatoři; v rámci studia absolvovala také výměnný pobyt na hudební škole USC Thornton v Los Angeles. V současné době spolupracuje s celou řadou souborů, včetně tria Flatland Prayer, Meander Trio či velkých kapel Kika Sprangers Large Ensemble a Metropole Orchestra. V roce 2022 sestavila se spolužáky z konzervatoře mezinárodní kvinteto, které jí umožnilo realizovat výhradně svoje experimentální nápady se snahou posouvat tak hranice evropského jazzu. A s ním realizovala první vlastní album „Tālskatis“.
Zpěvačka Līva Dumpe je považována především za nezkrotnou a impresionistickou vypravěčku se zájmem o svobodné vyjadřování a avantgardu. Album představuje kolekci deseti melodií a příběhů hnětených volnou improvizací a experimentováním.
Titul „Tālskatis“ značí monokulární dalekohled. Autorka dodává:
„Když jsem doma na venkově v Lotyšsku, mám takový svůj noční rituál, kdy popadnu dědův monokulár a jdu pozorovat divokou přírodu Pobaltí. Po jedné z těchto výprav jsem pak napsala píseň Tālskatis. Ta zachycuje klid přírody. A jako titul alba symbolizuje ambici vidět dále do neznáma.“
Kvinteto kromě lídryně (zpěv, hlas, klavír, syntezátor) tvoří flétnistka Ketija Ringa-Karahona, kytarista Massimo Imperatore, kontrabasista Omer Govreen a bubeník Ilia Rayskin.
Zpěvaččin projev předcházela pověst mystické vypravěčky, jejíž styl bez námahy plyne mezi lyrickými melodiemi a netradičními vokálními přístupy, jež posluchače vede složitými a nepředvídatelnými hudebními obrazy. Jenže já s tím dost zápasil. Její zpěv v prvních dvou písních „Tālskatis“ a „Zieda un cirvja strīdā“ mne dokonce vyděsil. Natolik byl nevýrazný, tenký a vpravdě amatérský! Zachraňovala to instrumentální část, zvláště výkon flétnistky. Pak ale přišel třetí track se skladbou „Compromise“; v ní více recituje, a to anglicky – jde o slova legendární zpěvačky a tanečnice černé pleti Earthy Kitt (1927-2008) na téma frustrace a hněv žen v důsledku nerovnoprávnosti – a zároveň šeptá a vokálně kouzlí. Jejím emocím lze věřit, zvláště, přidá-li se kontrastní mužský hlas. Navíc instrumentální složka je tu dynamicky i výrazově proměnlivá, neobyčejně barevná (např. souzvuk flétny a syntezátoru, kontrabas hraný smyčcem) a šťavnatá díky nu-jazzovému spodku a svižnému kytarovému sólu. První vrchol alba!
Následuje nejrozměrnější skladba „Hidden Storm“ (7:39), jež zdařile mísí křehkost a emoce, zvukovou hutnost i malebnost, ambient a rockový říz, vokalizování i recitaci. Akustickou čistotu a melodické imprese s vokálem a flétnovým chorusem přináší nádherná „Sonata No.1 in G major“. Srdcem a druhým vrcholem alba je pak třívětá „Fight Mini-Symphony“, kterou zpěvačka napsala v prvním měsíci ruské invaze na Ukrajinu. Vyjádřila tak atmosféru ve vyděšeném Lotyšsku při vzpomínce na nikoli tak dávnou sovětskou okupaci. V první části („Inner Child Fight“) svůj zpěv výrazně rytmizuje a činí ho tak naléhavým, poté se kvinteto doslova vznítí až k free jazzu, jenž se ale nakonec rozplyne v ambientním dronu. Druhá část („Watching“) mísí hutný rytmus s lyrickým, přesto sytým, plnokrevným zpěvem; po výtečném sóle kontrabasu přichází zklidnění. Třetí věta („Fight Dance“) kompletně tepe, vrství, graduje díky sólům flétny a kytary. Výrazová pestrost zdobí také „Coctail Song“, v níž éteričnost vokálu Dumpe naštěstí ustojí, takže vzniká napětí mezi ním a instrumentálními erupcemi. Album uzavírá „Raisin Rondo“, jež pouze na ploše necelých dvou minut kvinteto rozehrává drama počáteční nejistoty, zmatku a vítězného odhodlání nevzdat to a drát se kupředu…
Jak signifikantní pro Līvu Dumpe! Držme ji palce…