Písně z prosluněné australské půlnoci

Písně z prosluněné australské půlnoci

Jak známo, náš jazzový kytarista Libor Šmoldas je u protinožců jako doma. A není proto divu, když si jedna z nejoceňovanějších australských jazzových zpěvaček INGRID JAMES, jíž se dokonce říká australská první dáma jazzového zpěvu, vybrala právě jeho Libor Šmoldas Organ Trio, aby ji doprovodilo na dalším, v pořadí již desátém albu. To dostalo titul „Midnight Sun“ a vyšlo vlastním nákladem na začátku léta.

Zpěvačka a pedagožka z Queenslandu je známa nejen z australských pódií, ale také z klubů a festivalů ve Spojených státech, v posledních letech též v Evropě, včetně České republiky.

Nebývala jsem dříve čistě jazzovou zpěvačkou,“ svěřila se v jednom rozhovoru Ingrid James. „Ačkoli zpívám profesionálně od svých 19 let, dlouho jsem dělala jazz-rock, fusion, funk. A pak jsem v Brisbane viděla Ellu Fitzgerald, protože něčí partner byl nemocný a byl pro mne náhradní lístek. A bylo rozhodnuto.“

Již 21 let učí jazzový zpěv a vede noční sejšny pro začínající vokalisty. Před sedmi lety začala organizovat Brisbane Jazz Vocal Festival.

Písně z prosluněné australské půlnoci

INGRID JAMES: Midnight Sun

obal, booklet
zvuk
hudba
Hodnocení čtenářů35 Hlasů
4.5
Hodnocení

Jak jsem již v úvodu předeslal, na novém albu Ingrid James hraje Libor Šmoldas se svým Organ Triem; respektive jeho česko-australská modifikace. Tu kromě kytaristy tvoří varhaník Jakub Zomer a bubeník Sacha Kloostra. Nahrávkou se mihnou též hostující muzikanti – Lachlan Hawkins (handpan) a Paul Armstrong (trubka).

Album „Midnight Sun“ tvoří kolekce deseti převzatých písní, převážně standardů, a jedné autorské, na níž se podíleli zpěvačka a kytarista. V této svěží „All You (No More Question)“ si Šmoldas samozřejmě vystřihne parádní sólo. Ostatně jeho a Zomerovy chorusy zdobí instrumentální náplň celého alba, jež by tak mělo uspokojit každého jazzofila. Byť jde třeba o popově líbivější úpravy standardů (I´ll Remember April či Midnight Sun… tady by to chtělo ale celkově krátit!), sóla je opravdu jazzově korunují.

Album otevírá opravdová pecka – „Funkallero“ pianisty Billa Evanse z roku 1956, kterou zvokalizovala např. Roseanna Vitro (2001). Svižné fráze, vokální ekvilibristika, vokalizované linky unisono s kytarou, sóla všech tří instrumentalistů. Paráda hned na úvod. V následujícím standardu „Close Your Eyes“ zpěvačka sice nedisponuje tak velkým hlasem jako její předchůdkyně, jež tuhle píseň zpívaly (Ella Fitzgerald, Doris Day, Peggy Lee, Nancy Wilson, Betty Carter…), ale frázování a scat jsou na slušné úrovni. Mnohem přesvědčivější je ale v napopovělé, pohodou nabité Calderazzově „Midnight Voyage“ (ze skvostného alba Michaela Breckera „Tales From the Hudson“, 1996), v níž vévodí její níže položený hlas. A je tu další paráda: „Never Let Me Go“, ústřední píseň ze stejnojmenného filmu noir z roku 1956, kde ji nazpívala Dinah Washington; má to říz, má to šťávu a varhaník se zaskví vskutku výtečným sólem! A hned na to vás posadí na zadek coververze skladby „Little Sunflower“ Freddieho Hubbarda (1967), kterou v roce 1979 přetextoval a přezpíval Al Jarreau. Jde vskutku o zdařilé uchopení – hutné, tvárné, propracované, vrstevnaté, emocionální, se šťavnatou kytarou, mocně gradované až k hymničnosti! Dramaturgicky zajímavé je též zařazení písně „When Words Fail“ britské písničkářské dvojice Pete Churchill a Mishka Adams (z alba „Stories To Tell“, 2015); výrazné téma po celou dobu nese kytara (motiv je až skoro morriconeovský), zpěvaččín zpěv nepostrádá jímavost. Výtečným způsobem pojali protagonisté hit amerického pop-rockového písničkáře Billyho Joela „The Stranger“ (ze stejnojmenného alba, jež získalo Grammy za Album roku 1977); umocnili onen posmutnělý, melancholický výraz, přičemž zpěvačka je tu narativně neobyčejně přesvědčivá. Album uzavírá slavná píseň „Everybody´s Talkin´“, již proslavil film „Půlnočí kovboj“ a písničkář Harry Nilsson s ní v roce 1968 vtrhnul snad do všech hitparád na světě. Sázka na jistotu? Neřekl bych; zpěvačka si na ní mohla klidně vylámat zuby. Ale nestalo se tak. Skvělé frázování a zvýrazněná rytmičnost s pelem latiny dala původně countryově laděné písničce novou svěžest…