Zpráva o novém vinylu Ireny a Vojtěcha Havlových

Zpráva o novém vinylu Ireny a Vojtěcha Havlových

V boskovickém kině Panorama byl 16.března uveden film Václava Kadrnky „Zpráva o záchraně mrtvého“, a to za účasti režiséra. A před samotnou projekcí zahráli dvacetiminutový set IRENA a VOJTĚCH HAVLOVI, autoři filmové hudby. A k mání byl také nádherně vypravený vinyl, vydaný filmovou společností Sirius Films. Ten obsahuje nejen soundtrack k výše zmíněnému filmu, ale také k předchozímu „Křižáčkovi“…

Hudba manželů Havlových by mohla zaujmout také jazzofily. Počátek jejich společného hraní najdeme již v polovině osmdesátých let, kdy vznikla experimentální formace Capella Antiqua e Moderna. Ta prováděla díla evropské klasické hudby od renesance až po současnost. Počátkem devadesátých let spolupracovali s písničkářem Oldřichem Janotou. Zhusta poté navštěvovali Indii, aby zde studovali tamní tradiční hudbu a spiritualitu. Experimentovali s meditační a minimalistickou hudbou, a postupně tak vznikl jejich osobitý hudební výraz. Intenzivní koncertní aktivita je zavedla do mnoha zemí Evropy, Afriky, také do Japonska, Kanady a Spojených států. Hráli a tvořili s celou řadou tuzemských i zahraničních osobností, včetně Alana Vitouše, Tonyho Ackermana, Jiřího Stivína či Vlastislava Matouška. Natočili dosud 22 alb, to poslední nese právě recenzovaný titul „Saving One Who Was Dead / Little Crusaders (Music For Films by Václav Kadrnka)“.

Strana A vinylu obsahuje filmovou hudbu ke „Zprávě o záchraně mrtvého“. Ta minimalisticky pojatý film, kde každý záběr vytváří navýsost promyšlenou obrazovou kompozici, setrvávající v neměnnosti déle, než je dnešní běžný divák zvyklý, povyšuje na mistrovské umělecké dílo. Hudba se rozeznívá cíleně a zasahuje diváka naplno. Nutno podotknout, že hudba vznikala nezávisle na filmu. Divák se s úžasem mění v posluchače nořícího se do tónů viol da gamba (na altovou hraje Irena, na tenorovou Vojtěch) a v závěru varhan, nahraných před dvěma lety v italském Miláně, kde zrovna Havlovi koncertovali. Poté zkoušeli varhany také z tuzemských kostelů, ale lepšího zvuku pro jejich představu se nedopídili. V ústřední titulní dvanáctiminutové suitě se omamně vrací ono výrazné téma, pohlcují dynamické vlny, posluchač se cele noří do minimalistického výraziva a meditativních barev, aby ho pak zaplavil varhanní výtrysk božství, výtrysk naděje. Suita je doplněna čistě varhanními, ještě více zpomalenými minimalistickými variacemi v „Intervals of Waiting“, a v podobě klavírní pak ve „Words Into the Distance“, v níž se počáteční strohý výraz promění v pramen emocí.

Zpráva o novém vinylu Ireny a Vojtěcha Havlových
Saving One Who Was Dead / Little Crusaders (Music For Films by Václav Kadrnka)
Hodnocení čtenářů39 Hlasů
5
Hodnocení

B strana skvostně vypraveného vinylu přináší suitu „Little Crusaders“ (11:37), vycházející z filmu „Křižáček“ z roku 2019. Ten je ozvláštněn témbrovými plochami hostujícího dechového tria ve složení Jan Burle (saxofon), Josef Litoš – trombón a Bedřich Kameník – fagot. Irena Havlová tu vytváří svým vokálem dronovou nit a vedle altové violy da gamba rozeznívá občas tibetskou mísu. Vojtěch pak kromě tenorové violy da gamba hraje na harmonium a violoncello, kterým zhutňuje naléhavost dechů a lkaní violy. Ovšem i smyčcové vlnění pozvolna nabývá hutnosti. Celé to nakonec pohltí varhanní tklivost a něha. Následuje smyčcově jímavá skladba „A Father´s Quest“, aby se pak ve finále desky ozvala klavírní „Absence Of the Loved One“, krystalicky čistá, prýštící, zurčící…

(autor reportážního foto: Monika Šindelková)