Mužný jazz s chlapeckým pelem
SASO POPOVSKI TRIO: Fallen Land

Mužný jazz s chlapeckým pelem

SASO POPOVSKI TRIO: Fallen Land
zvuk
90
obal
100
hudba
95
95

Loňský rok v jazzové Evropě by nebyl úplný, kdybych tu neupozornil na jedno pozoruhodné album z Makedonie. SASO POPOVSKI TRIO vydalo před půlrokem titul „Fallen Land“, jenž skrývá to nejlepší ze současného jazzu na Balkáně…

Makedonský kytarista a skladatel Saso Popovski má na svém kontě již pět autorských alb. Spolupracoval třeba s takovými osobnostmi, jakými jsou Oscar Salas, Milcho Leviev či Dave Wilson. Jeho aktuálním projektem je trio, ve kterém s ním hrají zkušený kontrabasista Ivan Bejkov a mladý talentovaný bubeník a perkusista Viktor Filipovski. Album „Fallen Land“ je momentálně na 1.místě v pořadu Chorvatského rozhlasu (HRT) Jazzolovka a úspěšné je také v Bulharsku. A není divu. Hudba Popovského je z úplně jiného balkánského světa, má daleko k živočišným rytmům a tanečním rejům. Jejími atributy jsou čistá linie, fantazie, snová, filmová nálada, a orientální ornamenty, jež dodávají skladbám často až mystický nádech. Kytarista neexhibuje, svoji hru nestaví na střelhbitých prstech, neokázale ctí melodii, mazlí se s každým tónem. Pracuje hlavně s náladou. Tomu se přizpůsobuje i nesmírně citlivá rytmika, jež má nejblíže k estetice ECM. Album patří k dalším výrazným položkám makedonského labelu SJF Records, což je vydavatelství Skopje Jazz Festivalu.

httpv://www.youtube.com/watch?v=xqm–w1QgGg

Stopáž alba je sice jen něco málo přes 33 minut, ale je to až kouzelný čas, velmi příjemný, a přitom až niterně vzrušující. Každá ze sedmi Popovského kompozic je osobitým jazzovým světem s výraznými melodickými tématy jemných vůní.

Úvodní skladba, titulní „Fallen Land“, má právě onu orientální, lehce mystickou náladu, umocněnou také smyčcovou hrou kontrabasisty. V „On Mountain Top“ zní frisellovská kytara na pomezí jazzu a country, doplněná vyhrávkami steel kytary. Na samém vrcholu pak vytryskne sólo bicích. Ostřejší kytarové fráze čeří „Kom Dipsan“, aby pak sólo ještě více znaléhavělo, dokonce cezené přes elektrické krabičky. Skladba „Elgon Sky“ je výrazně countryová, též s podmalbou steelky, ozvláštněná sólem perkusí. „Choban“ má nádech starodávného pastevectví kdesi v Řecku či Turecku, s radostnou písní prostých lidí. Nádherná je kytarová sólovka „Spring Is Near“ s čirou melodií naděje. Album uzavírá poklidná, líbivá melodie s orientálním koloritem v kompozici „We Have Met“, v níž Popovski a Bejkov za doprovodu perkusí a tympánů vystřihnou skvělé sólové chorusy.

Mužná hudba s chlapeckým pelem…