V hlavní roli mandola Jozefa Scheinera...
JOZEF SCHEINER: La Mando

V hlavní roli mandola Jozefa Scheinera…

JOZEF SCHEINER: La Mando
zvuk
95
cover
100
hudba
90
95

7.prosince se objevilo netrpělivě očekávané album „La Mando“ slovenského mandolinisty a skladatele JOZEFA SCHEINERA. Ten si ho vydal ve vlastní režii, a pouze v digitální verzi. Doufám jen, že se nakonec objeví na CD a ještě lépe na vinylu, neboť tento formát by mu seděl nejvíc. Jde totiž o výtečnou instrumentální hudbu ve stylu New Acoustic Music, která má ambice uspokojit i náročného jazzového posluchače!

Když jsem v osmdesátých letech jezdíval na Porty, jako jazzofil jsem si pomlaskával při produkci bluegrassových a hlavně newgrassových skupin (Průdušky, Piknik, Cop, Katalog, Modrotisk, Tyrkys, Blanket). Byť jim příznivci folku říkávali s notnou dávkou posměchu pidlikáči. Mám na mysli instrumentální výkony, jež se vyrovnaly jazzovým sólům co do intenzity, virtuozity a improvizačních schopností všech těch houslistů, banjistů, kytaristů a mandolinistů; často se na pódiích odehrávaly neméně vervní sejšny jako v případě jazzmanů. A z tohoto kvasu, tak jak se zvyšovala instrumentální úroveň hráčů a countryové mantinely začaly být úzké, klíčil nový a jedinečný eklektický styl – Nová akustická hudba. Ta měla k jazzu ještě blíže. A je navýsost pozoruhodné, že ve stejnou dobu jako ve Spojených státech se tento styl zrodil také u nás. V roce 1977 se objevila kapela V modrém stínu s frontmanem Miroslavem Šilhánem, jenž hrál na kytaru, dobro a mandolínu. A z této dnes již pozapomenuté skupiny se na konci osmdesátých let rekrutoval soubor N.A.M.O., tedy New Acoustic Music Orchestra. Mandolinisté, alespoň u nás, nebyli tak hvězdní, jako kupříkladu banjisté, ale já je obdivoval nejvíc. Zatímco u nás ale přece jenom mandolína díky třeba Jiřímu Plockovi či Radimu Zenklovi postupně získávala na zasloužené reputaci, na Slovensku bylo natočeno první mandolínové album až v roce 2014. A může za to právě Jozef Scheiner.

A již na něm hrají přední slovenský houslista Stanislav Palúch, známý také z jazzové scény (PaCoRa Trio), a Peter Szabados, výtečný hráč na dobro a pedal-steel kytaru, kteří jsou v sestavě i na Scheinerově novince. A vedle nich vynikající bluegrassový kytarista Michal Vavro, bubeník a perkusista Igor „Ajdži“ Sabo, u kontrabasu se střídají ostřílení jazzmani Juraj Griglák (ten navíc exceluje na baskytary) a Peter Korman, s flétnou (a v jedné skladbě také šalmají) Ladislav Muroň, známý z fusion-jazzové kapely Behind the Door (recenzi nového alba „Ra!“ brzy přineseme); v jedné skladbě se objevuje dokonce hammonďák Tibor Feledi, velká naděje slovenského jazzu, jenž za svoje debutové album „Common Playgrounds“ získal prestižní slovenskou cenu Radio_Head Award 2019. A ti všichni tu hrají s fenomenálním mandolínistou Jozefem „Dodo“ Scheinerem, který klasickou mandolinu vystřídal mandolou (H-5), mandolínovou obdobou violy, sestrojenou speciálně pro toto album luthierem Miroslavem Váňou. Proto také název alba „La Mando“; je to přesmyčka. A jde pravděpodobně o první album pro mandolu jako sólový nástroj vůbec….

Stejně jako v zámoří, tak i na tomto albu se mísí newgrass, jazzgrass a New Acousic Music ve šťavnatou hudební masu. Navíc tu občas najdeme prvky ambientu, díky nimž sám autor svůj styl označuje také jako ambientgrass. Týká se to jednoznačně závěrečné skladby „Time“, již zároveň považuju za výrazový posun vzhledem k budoucnosti. Líbí se mi vskutku ohromně, zvláště, když ambient vlastně jen hudební tok uvozuje, neboť uvnitř doslova rozkvétají art-rock a minimalismus. Leckdo by mohl namítat nic nového pod sluncem, ale v této neobvyklé nástrojové konstelaci vysvitlo v srdci Evropy slunce nové. Ovšem i v předchozích osmi skladbách se toho děje leccos zajímavého. Předně je zdobí výrazné melodie, svěží frázování, proměnlivé rytmy, barvy a dynamika. Samozřejmě výtečná sóla. Úvodní „Schlapanitsa“ je sycena balkánskými emocemi a straight-ahead jazzovým tahem, v níž vynikají v sólech Muroň, Vavro a Szabados. Muzikanti se napájejí i ze studnice barokní hudby („Baroque“), folk-rocku a tradičního folku („Eagle“), běloruské lidové písně, ve které zazní i bojovný tón fusion-jazzu a výtečná sóla na housle, flétnu, varhany a kontrabas (Korman) v kompozici „Kupalinka“, nechybí ani irská hudba, v níž mandola evokuje harfu a v drsnější části zuří šalmaj. Zapřisáhlý jazzofil si dozajista pošmákne na umně vystavěné a prokrvené baladě „Wind“, hutném fusion s romskou vůní „elamoR“ a především gypsy-swingové svižnůstce „Dark Swing“ se strhujícími běhy po strunách a též s ostny navztekanosti. Mimochodem, tato skladbu s příznačným titulem byla zveřejněna na Youtube přesně 19.prosince v 5.00 ráno, kdy začal na Slovensku platit tvrdý lockdown, čili „doba temna“, jak se vyjádřil autor…