Ant Law a jeho náruč plná barev a naděje
ANT LAW: The Sleeper Wakes
zvuk100%
hudba90%
95%Průměrné skóre

Britský kytarista ANT LAW je tu zpět s novým albem! Byť tentokrát „pouze“ digitálním, ale i tak jde o pozoruhodný počin; další autorské album „The Sleeper Wakes“ vyšlo 24.července opět na značce Edition Records.

Novinku natočila sice ta samá sestava jako album předešlé, „Life I Know“, ale přece jenom došlo k významnému posunu. Navzdory stále temnějšímu světu vůkol, což předchozí deska víceméně reflektovala, nový počin je optimističtější, protože Law se prostě rozhodl takovým být. Jde o příběh člověka, který se po 200 letech probudí, aby zjistil, že se stal nejbohatším na Zemi. A to bohatství se mu stane prostředkem k tomu, aby se pokusil život na planetě učinit šťastnějším. Samozřejmě je to utopie, je to naivní, ale záměrně. Já v tom vidím alegorii; ono bohatství nemusí být nutně materiální, aby dotyčný mohl změnit svět k lepšímu. Může tak učinit každý z nás. A nemusí čekat tak dlouho. Oněch 200 let představuje poslední dvě staletí, staletí pro lidstvo natolik sebedestruktivní…

ANT LAW: The Sleeper Wakes

Takže – ve studiu s Antem Lawem na albu pracovali Mike Chillingworth (atsax, basklarinet), Ivo Neame (piano), Tom Farmer (bass) a James Maddren (bicí). V úvodních dvou tracích hostují navíc Tim Garland (tenorsax) a maďarský světoběžník, perkusista Adam Kovacs. Tyto skladby jsou výrazově i ideově určující. Dvouminutový úvod (The Sleeper Sleeps) s výrazným riffem, obaleným bohatými polyrytmy, a repetetivním motivem hraným oběma saxofonisty přechází do sedmiminutového titulního kusu The Sleeper Wakes, jenž je ještě umněji propracovaný. Hutné bicí, skvostné vyhrávky basy a její sólo plné intenzity, plnokrevné saxofonové sazby, sóla pak vygradují proud až k vodopádům. Povšimněte si hry Lawa; jeho kytara je zprvu jaksi nesmělá, jakoby ohmatávala materii, ale při sóle je k neudržení, stejně tak při závěrečné gradaci, kdy ostatně všichni aktéři jedou naplno, nadoraz.

Dalším rysem nahrávky je výrazová pestrost, tvárnost a dráždivá směs lyriky a vypjatosti. Jsou tu také zvláštnůstky, jež tvář alba rozjasňují nejvíce. Třeba drobnůstka „Liable to Wyble“ jen pro Lawovu kytaru, věnovaná americké western-swigové kytarové legendě Jamesi Otisovi Wyblemu, stejně tak „Remembering“, Lawem harmonicky pokroucený, hravě uchopený jazzový standard „My Old Flame“ z roku 1934. Ten plynule ústí ve stejnojmennou inspiraci touto písní, zprvu jazzově ponornou, s basklarinetovým odérem, posléze se skvostným kontrabasovým chórusem a v podobě lehké swingové jízdy. Je tu rozpustilá saxofonová miniatura „Magic Mike“, na niž navazuje šťavnatá jazz-rocková pecka „2 Bridges“. Nechybí tady ani inspirace klasickou hudbou; v kompozici „Our Church“ je přítomen motiv ze skladby „Fantasia on a Theme by Thomas Tallis“ britského skladatele 20.století Ralpha Vaughana Williamse, který se zase inspiroval hudbou autora z poloviny 17.století. Kytara s altkou vykreslují melodii, rytmika a basa hraná smyčcem repetitují formu kánonu. „Harvest“, coby radostný středobod léta, bobtná zprvu ševelením bicích a melodickými linkami basklarinetu, basy a kytary, jež ústí nakonec v zahuštěné kytarové sólo, plnokrevné klavírní vyhrávky, vzepětí basklarinetu a gradaci hry všech protagonistů. Letní pohoda i žár. Náladou a´la ECM se vyznačuje předposlední, tudíž desátý track „Her Majesty“, mimochodem nejdelší na albu (7:47). A pak vytryskne naděje ve šťastnou budoucnost, „Swan Song“; náruč barev, lyrické, vzdušné, perlivé melodie, i emocionální naléhavosti…

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..