Na značce Hevhetia vyšlo nedávno debutové eponymní album seskupení DUŠEVNÉ VLASTNÍCTVO, a to exkluzivně jen na vinylu (LP). Aktéry jsou tři excelentní slovenští instrumentalisté s bohatými zkušenostmi napříč žánry. Kytarista Miloš Železňák je čtenářům Jazzportu již dostatečně znám, psal jsem o něm několikrát – např. zde. Spoluhráči pak vzešli ze slavné kapely Pressburger Klezmer Band; kontrabasista Samuel Alexander je dokonce frontmanem této kapely hrající tradiční židovskou hudbu. Bubeník Ján Oriško se podílí také na různých jazzových projektech Nikolaje Nikitina a Mira Tótha. Na albu ještě hostuje pozoruhodný barytonsaxofonista a basklarinetista Erik Rothenstein, jenž vedle členství v CZ-SK Big Bandu Matúše Jakabčice hraje world music v Babele Beat Bandu a soudobou vážnou hudbu v komorních tělesech Lento Ad Astra a Ansambel S036, jež sám založil.
„Duševné vlastníctvo je zoskupenie hudebníkov,“ jak píše vydavatel, „ktorí si na akékoľvek vlastníctvo duše, obsiahnutej v tejto hudbe, nenárokujú.“ A píše dále, a velmi výstižně: „Duševné vlastníctvo je hudba miestami experimentálna (napriek tomu, že interpretom príde úplne normálna), miestami jazzová (kedže je to hudba improvizovaná/komprovizovaná a používa aj inštrumentáciu bežnú v jazze), alebo world music, kdesi z ďalekého jako aj blízkeho východu a severnej Afriky, avšak bližšie neurčiteľná.“

Na ploše bezmála 39 minut najdete sedm kompozic označených pouze římskými číslicemi. Každý posluchač si může představovat cokoli svého, skrze vlastní zkušenosti, fantazii a momentální rozpoložení. A nebo se jen nechat vést naprosto svobodnou a rozvolněnou hudbou, nechat ji na sebe působit, protože přináší tolik podnětů jako třeba pobyt v bohaté přírodní či městské scenérii. Pokud posluchač zapojí všechny smysly, dokonce i hmat, protože formát LP vždy byl a znovu je nejen hudebním nosičem, ale také uměleckým artefaktem, odměnou mu bude komplexní zážitek. Lépe řečeno prožitek…
- (1:32) Flétny, dechy, sání, nesešněrovanost.
- (4:37) Nervní bicí, elektrická špína, nespoutaná kytara, analogový syntezátor, houstnutí, kytara brunátní, bicí se vztekají, minimalistická materie, Železňák mistrem smyčce. Nesešněrovanost.
- (9:57) Chrlivé perkuse, preparovaná kytara, podladěnost, zvonky, asijská příchuť, zvuk deště, basklarinet a´la didgeridoo, lidský hlas znásilněný elektrikou, industriální prvky, noisová kytara, po půli zjemnění, perkusivní šušlání, preparované zvuky kytary evokující asijské strunné nástroje, nesešněrovanost.
- (1:47) Chrlení bicích, běsnění strun, elektronická jíška, nesešněrovanost.
- (4:13) Vzkypení bicích, elektronický ambient, zahuštění varhany, mysteriózní i meditativní, zneklidněné ale vířením bicích, vše pak ústí do psychedelie, nesešňěrovanost.
- (8:17) Osamocené údery do strun a bubnů, posléze nástup free-jazzového tria, postupná gradace, přidá se elektronika, rozkvetou syntezátorové vyhrávky, houstnutí, vyloupne se kytarové sólo neobyčejné síly, gradace, vrchol, sešup do zklidnění, nesešněrovanost.
- (7:30) Rozvolněné trio, free-jazzový nářez, rozvernost, banjo, příchuť country, kulminuje intenzita, strhující basklarinetové sólo, nesešněrovanost.
Ano, dobrodružství v umělecké, duševní a člověčí nesešněrovanosti…
Poslední komentáře