Písničkářka Klára Veselá splývá s hladinou...
Klára Veselá: Hladina

Písničkářka Klára Veselá splývá s hladinou…

zvuk
90
obal
80
hudba
70
80

Během třinácti měsíců vydávám druhou desku, a to neplánovaně. Ano. Jsem naprosto nelogická, intuitivní a paličatá ženská,“ píše na svých webových stránkách písničkářka s akordeonem KLÁRA VESELÁ. Tou nejčerstvější, v pořadí již čtvrtou autorskou nahrávkou je květnové pětipísňové EP ve vlastní režiiHladina“…

Klára Veselá již od pěti let chtěla být zpěvačkou a akordeon se jí dle vlastních slov zdál jako nejlepší nástroj, kterým by se mohla doprovázet. V obou oborech vystudovala brněnskou konzervatoř, později pak muzikologii na Masarykově univerzitě v Brně. Během studií absolvovala četné mistrovské interpretační kurzy u slovutných akordeonistů, mimo jiné z Itálie, Francie i Argentiny. Spolupracovala třeba s kapelami Cymbelín, Tomáš Kočko a orchestr, Cimbal Classic, také s brněnskými divadly, Zdeňkem Mertou a Zorou Jandovou, Světlanou Nálepkovou, Chantal Poulain, Marií Puttnerovou, francouzským šansoniérem Joelem Brosem atd. Na novince se objevuje zkušený folkový kytarista, pianista a zpěvák Karel Macálka, který se na hudební scéně pohybuje od roku 1985 a v jeho portfoliu figurují Bokomara, AG Flek, Vlasta Redl, Kamelot a Rangers. Pět nových písní jsou dozajista předkrmem, jsem přesvědčen, že za nějaký (a doufám brzký) čas se objeví regulérní album. A předesílám, že se naň těším!

Jsem ti v dálce blíž - Karel Macálka

Písně se poslouchají příjemně, texty jsou srozumitelné a obsahem blízké lidem se srdcem na pravém místě. Lze namítnout, že takových sdělení jsme ve folku (ale také popu a rocku) slyšeli už přehršle, ale zpěvačce věříme každé slovo, a také instrumentální doprovod s mistrovským akordeonem se úspěšně brání zavedeným klišé. Což se o spoustě folkových nahrávek nedá říci, protože v nich sice zvoní kytary o stošest, ale jsou si právě proto podobny jako vejce vejci…

Úvodní „Hladina“ je písní vpravdě chytlavou, pro posluchače s jasnými orientačními body („A břehy mizí/když už nejsi cizí.“). Macálkova „Co já mám z múz“ je na jedné straně chlapsky hutnější, na straně druhé něžně popovější; v obou polohách je zpěvačka přesvědčivá, s hutným i křehkým hlasem. V písni „Smutno je mi“ zní pouze jeho klavír a její plnokrevný zpěv; to popové opakování ve finále bych sice zkrátil, ale to by, pravda, zase tak nevyšlehnul závěrečný verš: „Jsi v rukou Hospodina… a já jiná.“ Více do šansonu je posazena „Premiéra“, s patřičně tvárným hlasem zpěvačky (…“Každá chvíle je jak bonbón pro mýho syna…“). EP vrcholí instrumentálně nadupaným Macálkovým songem „Jsem ti v dálce blíž“ (4:48) o „o čase – velkém lháři“, v němž rozkvétají akustická i elektrická kytara, varhany, posléze akordeonové vyhrávky, což naplňuje šťavnatý folk-rockový zvuk; mužský a ženský hlas pak tvoří vzrušující, kontrastní duet. Skvělý song!

A zde je bonusová píseň k CD:

Anděl - hudba Sarah McLachlan, text Karel Macálka, zpěv Klára Veselá