Zářný debut Nikoly Bankova
zvuk100%
obal, booklet95%
hudba90%
95%Průměrné skóre

Nastražte uši, s debutovým albem je tady dvacetiletý Slovák s dánskými spoluhráči a americkým hostem, a to celé na norském labelu! Altsaxofonista a skladatel NIKOLA BANKOV vydal album „Bright Future“ v čase, kdy studuje na Královské hudební akademii v dánském Aarhusu. Vydal jej v září na značce AMP Music & Records a hostuje mu tady věhlasný americký tenorsaxofonista Seamus Blake

Dalšími aktéry této pozoruhodné nahrávky jsou kytarista Jonas Gravlund, hráč na syntezátory August Korsgaard, baskytarista Jens Mikkel Madsen a bubeník John Riddell, jež Bankov poznal při aktuálních studiích v Dánsku. Oba saxofonisté experimentují s řadou efektů FX, takže sedm lídrových skladeb představuje šťavnatý mix současného jazzu s elektronikou. „Stále hledám nové barvy a formy,“ prohlásil Bankov. „Mým záměrem bylo, abychom nezněli jako jazzová kapela. Je mi teprve 20 let a nechci být chycen do pasti minulosti.“

Nemíním polemizovat s tím, zda znít jako jazzová kapela znamená být v pasti, ať už jakékoli. Experimentování s elektronikou v souvislosti se saxofonem, potažmo dechovými nástroji jako takovými, se v jazzu datuje již od roku 1965 a k dokonalosti jej přivedli na přelomu šedesátých a sedmdesátých let bratři Breckerové a o něco později Paul Rutherford či David Liebman. Nemá tudíž smysl rozebírat, zda debut Bankova zní revolučně, zcela nově, či nikoli. Každopádně je to výborná muzika, v níž se umně mísí jazz-rock a hardbop. A to takovým svěžím a strhujícím způsobem, že to místy zvedá ze židle…

Album startuje až s jadernou silou! Bezmála osmiminutová úderka „Hope You´ll Get It“ je čistokrevným fusion nářezem a otvírákem jak stehno antické bohyně; řízné fráze, hutné, elektronicky zašpiněné saxofonové sazby, syntezátorový a kytarový tmel, eruptivní sólo bicích. Poté se posluchač rozechvěje při nádherné baladě „December 16“, aby ho rozdováděla další svižnůstka – „Song For My Country“. Sedmiminutová paráda s ozvěnami slovenského folklóru se vyznačuje strhujícím sólem altky, proměnlivou intenzitou výrazu a dynamikou toku, kytarovým hutněním, elektronickým spodním proudem a závěrečnou jízdou obou saxů. Do elektronicky rozdrásaných saxofonů v uhánějící „Mind Bubble“ vtrhává nepokrytě rocková kytara a vybuchnou bicí. Následující „Vibin´In Denmark“ zdobí výrazné riffy, nadupané groovy, funkový odér a posléze zbrunátnělý zvuk a´la King Crimson. Pro změnu balada „For All We Love“ se postupně mění v hutnou hardbopovku. Album vrcholí energickou fusion pětiminutovkou „Bright Future“, kde se vyznamená také basák. A kytarista vystřihne ostré sólo. Finále, respektive titulní bomba jak se patří!

Album vyjadřuje zároveň naději, že jazzu bude patřit zářná budoucnost. A doufejme, že nejen jazzu…

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..