Come Out, Sun, Come, Come Oh Rain...
zvuk100%
obal, booklet95%
hudba90%
95%Průměrné skóre

V roce 2017 získala cenu Grand Prix v soutěži Voicingers v Polsku, což jí otevřelo cestu k natočení vlastního alba u vydavatelství Hevhetia; což ukrajinská zpěvačka a skladatelka Nastja Volokitina pod uměleckým jménem TASIYA využila ve velkém stylu. Společně s ruským jazzovým pianistou a skladatelem SAMMYM LUKASEM vydala nedávno skvostné album „New Old Fairytales“. A jak název napovídá, hlavní inspirací pro ně byla lidová hudba, převážně z východní Evropy…

Tasiya se narodila v Oděse, vystudovala jazzový zpěv v Německu. V roce 2013 zvítězila v jazzové vokální soutěži Jazz Voice Competition ve švýcarském Montreux, o čtyři roky později vedle již zmíněného Voicingers triumfovala také na Riga Jazz Stage a uspěla v duu s Lukasem v Young Munich Jazz Prize. Vysekla ji poklonu i taková významná vokalistka, jakou je Norma Winstone. Ta ostatně má bohaté zkušenosti právě se zpíváním v duu, a to s pianistou Johnem Taylorem a Fredem Herschem. Sammy Lukas je podobným typem pianisty, a taktéž je výtečným skladatelem; jeho kvality vyzdvihl třeba Marc Copland. Narodil se v roce 1994 v ruském městě Nižnij Novgorod, stejně jako Tasiya studoval jazz ve Výmaru; kromě vlastního tria je členem celé řady souborů, včetně Jet Lemon Band a Alphatones.

Více než padesátiminutové album tvoří především dvě suity – titulní „New Old Fairytale“ a v závěru alba „Sekunda“ – doplněné pěticí skladeb. Z devatenácti je dokonce šest tracků pouze klavírních, jež naplno nechávají rozeznít neobyčejný Lukasův talent. V duetech se pak rozsahem plnokrevný, sytý a emotivní hlas, ať už ve zpěvu či vokalizující, občas navrstvený, kongeniálně snoubí s bohatě rozeznělými klavírními úhozy a schopností pianisty kontrapunktickým doprovodem umocnit zpěvaččin projev. Vše pramení z lidové hudby, z její narativní i výrazové syrovosti a krásy. Ze schopnosti reflektovat obyčejné i osudové prožitky a aspekty nefalšovaného, nekašírovaného lidského života výsostně přirozenými prostředky. Tracky na sebe bezprostředně navazují, mnohdy oddělené naturálními či ambientními zvuky.

Po skotačivé písni „Nursery Rhyme“ a niterném „Dream“ otevře sólové lyrické piano ústřední svitu „New Old Fairytale“. Ve druhé části („Beginning“) exceluje zpěvačka širokým rozsahem a emoční naléhavostí. V dalších částech nechybí tanečně rozpustilý rej („First Piece of News“, „Second Piece of News“), rozvolněná forma se zvukovými poryvy („In the Field“) či niternost, vzletnost a ponorný cit („Funeral/Give Rest“). Části „Hope“ a „Ending“ jsou pak klavírními drobnostmi v podobě vybroušených diamantů. Poté si lze vychutnat baladu „Verba (Tall Willow)“ s ambientním obláčkem, experimentálním vokalizováním a posléze lyrickým zpěvem a následným mnohačetným vokálním souzvukem. „Insomnia“ je dramatickým klavírním kusem, „Market Song“ změtí hlasů evokuje skutečně trh. Album uzavírá šestivětá suita „Sekunda“. Úvod („Intro“) je téměř janáčkovskou klavírní ozvěnou lidové hudby. „Come Out, Sun“ má v sobě až arabskou vášeň, proměnlivou dynamiku a rytmičnost. Miliony lidí takto prosí žhoucí kouli na chvějícím se nebi, spalující Zemi… Vše se pak rozvolní ve třetí části („Braids“), takže rychlé změny emocí a nálad jsou vskutku dramatické. Neklidný tok pak ústí do delty sólové klavírní lyriky („Waiting“) a ta v hlasový experiment a progresivní klavírní chorus v „Herbs/Cranes In the Sky“. Finále je ve znamení osvobozujícího tance a volání „Come, Come Oh Rain“. Volání většiny lidí na této planetě…

Podobné články

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..