Silvan Schmid Quintet - At Gamut aneb Radost poslouchat takový free-jazz!

Silvan Schmid Quintet – At Gamut aneb Radost poslouchat takový free-jazz!

zvuk
80
obal, booklet
100
hudba
90
90

V dubnu 2016 vystoupil na první koncertní přehlídce švýcarských avantgardních jazzových souborů Gamut Series v curyšském hudebním baru Amboss Rampe SILVAN SCHMID QUINTET. Téměř třiačtyřicetiminutový záznam setu tehdy třicetiletého trumpetisty a jeho sexteta vyšel před nedávnem na basilejském labelu Hat Hut Records/Hatology pod lakonickým názvem „At Gamut“.

Byť je Silvan Schmid mladým trumpetistou a skladatelem (nar.1986), již je vyzrálým a mazaným hudebníkem. Kvintetů je ve světě jazzu bezpočet, ale takových, kde basovou linku tvrdí violoncello a tuba, spočítáte na prstech jedné ruky (samozřejmě těch, jež nahrávají a jsou i jinak etablovaní na jazzové scéně). Jejich styl je označován jako lyrický free-jazz, což je přiléhavé. Schmid je žákem třeba takového Tilla Brönnera, takže lyrika mu není cizí. Je spoluzakladatelem ansámblu Gamut Kollektiv, který sdružuje osm výrazných osobností jazzové scény v Curychu. Schmid hraje také v nejrůznějších kapelách po Evropě, včetně London Improvisers Orchestra. Před rokem vydal vlastní debutové album“Spartituren“, a to v triu s basákem Xaverem Rüeggem a bubeníkem Vincentem Glanzmannem. Posledně jmenovaný hraje i na albu „At Gamut“…

Schmidovi spoluhráči patří k velkým nadějím švýcarského jazzu. Téměř o deset let mladší altsaxofonista Tapiwa Svosve je Schmidovým kolegou v Gamut Kollektivu, ale částečně žije také v Londýně a věnuje se i elektroakustickým experimentům. Violoncellista Silvan Jeger se zabývá též experimentálním popem a ambientem, často pro divadlo. Tubista Lucas Wirz je virtuózem i na basový trombon (studoval v Basileji u Adriena Mearse) a je členem Lucerne Jazz Orchestra. Již výše zmíněný bubeník Vincent Glanzmann má za sebou angažmá u newyorského avantgardisty Gerryho Hemingwaye a nyní vystupuje nejčastěji sólově nebo v aktivitách sdružení pro improvizovanou hudbu Moods Musicians Council.

Silvan Schmid Quintet - At Gamut - out on Hat Hut Records

Autorem všech šesti kompozic na albu je lídr Schmid. Hned úvodní „Motten“ duní hutným spodním basovým proudem, nad nímž se převaluje dvojhlas trubky a saxu. Postupně to nabírá na intenzitě, až valící se proud vyústí v úderný minimalistický riff. Minimalistická figura sytí hned od počátku skladbu „Spartitur II.“, kde v pozvolné gradaci exceluje altsax. Ve svém sólovém partu doputuje až k free-jazzové naléhavosti a v závěru ožije hravý duch Alberta Aylera. Kompozice „Ins Leere“ je příkladem volné improvizace, v níž všichni aktéři jakoby bloudí v neidiomatické rozvolněnosti. Posléze se ozve něco jako funerální pochod, nad nímž se převalují zmatené hlasy saxu a trubky. A poté přijde další změna, a to až black-metalová valivost a vznášející se part trubky. V závěru se vše vrátí ke ztišení. Následuje „Turn Into“ s antré zajíkavé trubky. Postupně se přidají další hlasy, ale v odsekávaných frázích. A pak se rozparádí trubka, občas se všechny dechy spojí do naléhavého souzvuku, a celé to graduje. Náhle osamí tuba ve strhujícím sóle, aby se pak všichni vrátili s free-jazzovou rozevlátostí, již zakončí sazbami bezmála bigbandové síly. „Spartitur I.“ se přímo nadouvá hutnými frázemi, jež se vrší jako zběsilé, ale přesto neumlčí hlavní part trubky; výtečné je také vypjaté sólo violoncella, podpořené bicími a tubou. Album vskutku pak vrcholí jedenáctiminutovou free-jazzovou parádou „In Bocca Al Lupo“, jež je zprvu hravě niterná, ale pomalu brunátní přívaly trubky, saxu a violoncella. Je to taková brutální lyrika (díky, Filipe!) s dynamickými, rytmickými i strukturálními změnami, s témbrovými plochami i kontrapunktickými střety a s úžasnými sóly trubky a violoncella. Radost poslouchat takový free-jazz!