Vynikající velkokapelový jazz z Polska

Vynikající velkokapelový jazz z Polska

zvuk
80
obal
80
hudba
80
80

Jeden z nejlepších polských jazzových orchestrů, BIG BAND MALOPOLSKI, vydal na jaře díky slovenskému labelu Hevhetia druhé album, shodou okolností stejně jako debut z roku 2013 živé a natočené na stejném festivalu v polských Jaroszowicích – „Live At Mlyn Jazz Festival II.

Big Band Malopolski byl založen v roce 2006 dirigentem a pedagogem Hudební akademie v Krakově Ryszardem Krawczukem a pianistou a producentem Krzysztofem Odrobinou. Hraje v něm 17 předních jazzových hudebníků mladší generace, vesměs absolventů hudebních škol v Krakově a Katovicích. První koncertní záznam přinesl spolupráci s hvězdným Michalem Urbaniakem, což se částečně promítlo i do nynějšího alba zařazením dvou jeho kompozic. Na příslušném festivalovém vystoupení (bylo to 27.srpna 2016) Big Band Malopolski posílili britský trumpetista Bryan Corbett (ex-Brand New Heavies, US3), nizozemský raper (původem z Guyany) Andy Ninvalle a polská zpěvačka Lora Szafran (ta ale pouze v jednom standardu).

Více než pětačtyřicetiminutový záznam obsahuje šest skladeb, z nichž pouze jedna je (jak už bylo zmíněno) standardem. Píseň „Travellin´Light“ poprvé nazpívala Billie Holiday v roce 1942. V aranži Jana „Ptaszyna“ Wróblewského zpívá sytým hlasem a se snahou o černé frázování Lora Szafran; orchestrální sazby jsou patřičně hutné a barytonsaxofonové sólo přímo výtečné (Kuba Tybulczuk). A pak už jsou tu neprofláknuté skladby hlavně domácí provenience. Výjimku tvoří „Mr.Dodo“ současného italského saxofonisty Rosaria Giulianiho; vyznačuje se až filmovou náladou, kytarovým zahušťováním (Maciej Gruchacz) a dravými sóly Corbetta a altsaxofonisty Wolciecha Lichtańského.

Vynikající velkokapelový jazz z PolskaPrvní dva tracky patří autorsky Michalu Urbaniakovi. Skladby „Frantic Lover“ i „Cucoo´s Nest“ pocházejí z jeho amerického alba „Urban Express“ (1979) a orchestrální úprava jim sluší. Ve „Frantic Lover“ rytmika funkuje a dechy šlapou jako o život, sólový part tenorsaxu (Slawek Pezda) se střídá s Corbettovou trubkou, Ninvalle zprvu text deklamuje, posléze střelhbitě odrapuje a spustí svůj proslulý beat-box. Na něj samozřejmě dojde i v „Cucoo´s Nest“, mimochodem nejrozměrnější skladbě alba (12:13). Chytlavý svižný motiv je rozvíjen orchestrálním zvukem skutečně do sytosti, davisovsky zabarvenou trubku v hardbopové jízdě pak doplňují dýchavičná altka (Lichtański) a nervní bicí (Michal Dziewiński). Autorem skladby „Triogenic“ je polský vokalista světového formátu Marek Balata; jde o svižnou hardbopovku s latinsko-americkou příchutí, v níž Ninwalle vyrukuje s až děsivě bizarním rapem, který rozhodně není mým šálkem kávy. Naštěstí tu jsou výborná sóla trombónu (Bartosz Pernal) a el.trubky Corbettovy. Album pak uzavírá „Mr.Hornblow“ (Jan „Ptaszyn“ Wróblewski) s beat-boxem v úvodu; následný dravý funky kabát zdobí strhující tenorové sólo Slawka Pezdy (ten nastartoval svůj part vskutku dechberoucím způsobem), samozřejmě opět perfektní trubka a poté zklidněná altka (Lichtański), po níž se ke slovu prodere Ninvalle.

Velkokapelová nahrávka, jakých není nikdy dost!

Big Band Małopolski