Pablo Held Trio na investigativní cestě za jedinečným jazzem

Pablo Held Trio na investigativní cestě za jedinečným jazzem

zvuk
100
obal
90
hudba
95
95

Jedenatřicetiletý německý pianista Pablo Held pokračuje v oné lyričtější, avšak zároveň expresivní linii Bill Evans-Keith Jarrett-John Taylor. Již 12 let se svým triem rozostřuje hranici mezi kompozicí a improvizací. Dne 13.dubna vyšlo jejich desáté album, první na renomované britské značce Edition Records. Zove se příznačně „Investigations“ a PABLO HELD TRIO na něm ve svém zkoumání moderního komorního jazzu pokročilo o pěkný kus dál. Sám lídr označuje hudbu tria těmito třemi slovy: dobrodružná, upřímná, konverzační

To by samozřejmě nebylo nic nového; tato slova by pasovala na desítky, ba stovky jazzových trií s klavírem po celém světě. Jenže tohle trio nejenže spolu hraje celou tu dobu v nezměněné sestavě, ale zachází s kompozicí a improvizací po svém, vskutku jedinečně. Proto s nimi také rád spolupracuje John Scofield či Chris Potter, neboť jsou zárukou neustrnutí. Vedle lídra, pianisty a skladatele Pabla Helda zde hrají kontrabasista Robert Landfermann a bubeník Jonas Burgwinkel.

Pablo Held Trio na investigativní cestě za jedinečným jazzem

Pablo Held Trio na investigativní cestě za jedinečným jazzemNa ploše více než 45 minut je rozprostřeno osm Heldových autorských kompozic. Dvě z nich jsou jasnými odkazy buď k Billu Evansovi („Dr.Freeds“) či Jarrettovi („April Sonne“), a to včetně práce rytmiky. Ovšem poslouchají se náramně, takový jazz nikdy neurazí a je univerzálním jazykem od pólu k pólu. Ovšem hned v úvodu zní titulní (a nejdelší – 7:47) kompozice, a tady už se dějí učiněné zázraky! Tok se vytrvale proměňuje, trio udržuje napětí, mezi všemi třemi hlasy i uvnitř každého panuje obrovské pnutí. Neustálá překvapení korunují basové riffy, z nichž vytane osamocené sólo kontrabasu, piano posléze perlí, bicí ševelí, a všechno to postupně houstne, tryská, dynamika nabývá na intenzitě, zvuk na naléhavosti, triový proud získává tah, graduje, v závěru vybuchnou bicí. Oproti tomu „I´ll Dream Of Flowers“ se vyznačuje niterností a rozvolněností plnou tajemství. Klavírní hra připomíná svojí nejednoznačností pojetí britského kouzelníka Johna Taylora; košatí také tak avantgardně, kde se exprese mísí s impresemi a posluchač zažívá opojné dobrodružství. V závěru ústí snově do květnaté romantiky. „Yearning“ je klavírním gejzírem, umocněným vícevrstevnatou rytmikou; v půli se rytmika promění v pravidelný tep, nad nímž se rozkošatí touhou houstnoucí piano. Skladba „Stubborn“ se tvrdohlavě dere ke spojení hard-bopového piana s free-jazzem a soudobou vážnou hudbou; příslovečnou třešinkou na sytém dortu je navztekané kontrabasové sólo. „Birkenhain“ sytí rytmická hutnost, lyrické vzkypění a vzrušujícím způsobem variovaný výrazný motiv klavíru; místy to připomíná zvuk E.S.T. Závěrečnou kompozici „Haiku Kit“ překvapivě zahušťuje syntezátorový zvuk, čímž vznikají i lahodné souzvuky a nové barvy, napovídající možnou další cestu tria za jedinečným jazzem.