Nedávno vystoupilo na festivalu United Island Of Prague slovenské trio s výmluvným názvem GrooveHub. S úspěchem. A zaslouženým, neboť jejich loňský albový debut, jenž se mi dostal nyní do ruky, je plný výsostné moderní instrumentální hudby a naplno přesvědčil, že úspěch nespadl jen tak z nebe. Deska se jmenuje „Enter The Hub“ a zpod hutných groovů se na posluchače hrne fusion-jazz, navzdory řízné energii často i melodický, sycený smooth pohodou, funkem či latinou, v aranžích je znát navíc vliv filmové hudby a aranžérský um. Jím oplývá klávesista a skladatel Ĺubomír Šramo, který GrooveHub založil na jaře 2012 a o dva roky později již zvítězili v soutěži Pódium mladých talentů na Bratislavských jazových dnech. Trio doplňují bubeník Radovan Vallach a baskytarista Adam Hudec, který se zde navíc vyprofiloval jako další výrazný autor a hlavně aranžér, a nasměroval tak trio do nynějších hudebních vod.
Více než dvaasedmdesátiminutové studiové album obsahuje tucet kompozic. A začíná pěkně zostra, rockově říznými slapovými riffy titulní skladby, jež vystřídá valivý rytmus. Někde už jsem něco takového slyšel, ale pak jsem zanechal jakýchkoliv asociací a nechal se vtáhnout do dění.Ta muzika má prostě koule, tak nač přemýšlet o originalitě a podobných nesmyslech! Trio dokáže strukturu zahušťovat přirozenými prostředky, žádná mouka elektroniky do guláše soundu; navíc si dovolí rytmické nepravidelnosti, neočekávané zlomy ve figurách. To je ostatně vlastní většině skladeb. Všechny pak mají nosný motiv; ten sice občas vyhoří dříve, než by bylo záhodno, ale to je jen můj subjektivní pocit při poslechu těch skladeb, jež čerpají z latino-jazzu obecně, netýká se to pouze tria GrooveHub (skladby „Rio“, „Antimatter Banana“). Bývají totiž dosti často zbytečně natahované – samozřejmě, při tanci to nevadí, ale já nejsem vášnivý tanečník…
Ovšem naproti tomu jsou tady opravdové pecky, respektive klenoty! Kromě úvodního tracku „Enter The Hub“ je radost, ba slast poslouchat třeba „Feel It Or Steal It“, kde je prostě včechno – groovy, elektrické piano, syntezátor a posléze výtečně zahrané jazzové klavírní sólo. Nebo „Jéllie Bean“ s hutným rytmem, řeřavým motivem a excelentními sóly bicích a jímavě měkkoučké, přímo nadýchané baskytary. A pak hned následující osmiminutovka „Relax Story“s nabluesovělým el.pianem, nepostrádajícím ale naléhavost, kdy se nad pohodovým rytmickým spodkem převalí také syntezátor, až se s gradací dostaví dechberoucí sólo na bicí. Znamenitá je také žiletkově groovová paráda „Time Lag Generator“, kde kraluje v první polovině virtuózní baskytara, poté se vyloupne swing se sólem piana a v závěru dokonce reggae. V jinak (na můj vkus) poněkud víc easy-listening fusion „Now Or Even“ ale zahraje bubeník jedno z nejlepších sól, jaké jsem poslední dobou slyšel. A naopak basákovi patří ve finále alba poslední (a jediné) slovo – v „Adam´s Gone Fishing“ předvede neobyčejně bohaté jazzové kreace z říše snů…
A protože album vyšlo vlastním nákladem, seženete jej buď na koncertech GrooveHub, nebo prostřednictvím webových stránek skupiny http://shop.groovehub.sk/sk/ !
Poslední komentáře