Skvostně černý jazz britských Empirical

Skvostně černý jazz britských Empirical

zvuk
95
obal
100
hudba
95
97

Již páté album vydal britský kvartet EMPIRICAL! Zove se „Connection“ a jde o první počin na americkém labelu Cuneiform Records. Vzniklo v londýnských studiích a kapela se na něm přiblížila new jazzu šedesátých let, reprezentovaném jmény jako Bobby Hutcherson a Eric Dolphy…

Kvartet vzešel z experimentální scény při programu zvaném Tomorrow´s Warriors, který založil basista a aranžér Gary Crosby, mimochodem zakládající člen Jazz Warriors, v Británii v 80.letech naprosto zásadní skupiny! Eponymní debutové album vydal Empirical v roce 2007 v produkci Courtneyho Pinea. Druhé album „Out´n´In“, jež bylo svéráznou poctou legendárnímu saxofonistovi, flétnistovi a basklarinetistovi Dolphymu, získalo v roce 2010 prestižní britskou cenu M.O.B.O. (Music Of Black Origin). Empirical tvoří altsaxofonista Nathaniel Facey, autor poloviny hudebního materiálu nového alba, vibrafonista Lewis Wright, kontrabasista Tom Farmer a bubeník Shaney Forbes.

httpv://www.youtube.com/watch?v=08n–CcqMcc

coverCD „Connection“ obsahuje deset skladeb, digitální album je obohaceno o bonus v podobě výrazné be-bopovky „Fluid Flow“. V hudbě kvarteta zaznívají africké rytmy (nejvýrazněji hned v úvodním tracku „Initiate the Initiations“) a be-bopové, hard-bopové a free-jazzové postupy. Samozřejmě v sólech panují saxofonista a vibrafonista, ale též bubeník se sólisticky dere do popředí („Driving Force“, „The Maze“), kontrabasista exceluje v zajímavě vystavěné Wrightově kompozici „Mind Over Mayhem“, jež osciluje mezi úderným hard-bopem a zvolněným, orientálně zabarveným bechetovským jazzem. Mezi ráznými bopovkami s výtečnými, až strhujícími sóly altky a vibrafonu, ční vysoko skladba „Anxiety Society“ a „Card Clash“ (zde dosahuje sax až free-jazzové vypjatosti). Kvartet je ale silný také v pomalejších kusech, sice nikoli vyloženě baladického charakteru, ale přesto lyricky, melodicky a zvukomalebně nesmírně silných a bohatých – v „Stay the Course“ (nejdelším tracku – 7:16) navíc vystříhne vibrafonista svůj nejlepší sólový chorus, v „Lethe“ (7:06) zase altsaxofonista, přičemž se tok postupně zhušťuje, nikoli však zrychluje. A konečně neobyčejně jímavá je zprvu závěrečná skladba CD, „It´s Out Of Your Hands“, jež pak emotivně graduje díky hustému rytmickému spodku, zahuštěnému vibrafonem…

Ani náznak prázdného hraní, ani vteřina nudy!