Kamil Piotrowicz Quintet a zrození výtečného debutu

zvuk
90
hudba
85
obal
100
92

Polský kvintet KAMIL PIOTROWICZ QUINTET vznikl v Gdaňsku teprve před dvěma roky. Stačili až ale vyhrát několik jazzových soutěží pro mladé talenty, včetně prestižního Závanu mladého jazzu při mezinárodním festivalu Krokus Jazz v Jelení Hoře. Již na bilančním 2CD z této přehlídky bylo patrné, jak mocný potenciál se v tomto mladém souboru skrývá (viz. recenze zde). Součástí vítězství byla možnost natočení debutového alba – vzniklo tak CD „BIRTH“, jež nakonec vydal (a navýsost záslužně) slovenský label Hevhetia…

Kvintet založil Kamil Piotrowicz, pianista, výhradní autor kompozic (a také spoluzakladatel jazzového klubu ve svém rodném Koszalinu). Dalšími členy jsou trumpetista Emil Miszk (založil mj.kapelu AlgoRhythm), tenorsaxofonista Piotr Checki (ex-AlgoRhythm), kontrabasista Michal Bak (který jinak působil hlavně v barokních souborech) a bubeník Slawek Koryzno (ten absolvoval vysokoškolská studia hudby v Portu u Michaela Lavrena). Téměř osmačtyřicetiminutové album s 11 tracky ani na sebemenší okamžik nenudí, kvintet působí až neuvěřitelně vyzrále (vzhledem k mládí aktérů a skutečnosti, že jde o debut) a navýsost moderně, ačkoli se neuzavírá odkazu jazzové minulosti. A cover obalu je také nadmíru vydařený – ona minimalisticky melancholická černobílá fotografie se ztrácející se postavou člověka v bezútěšné krajině je až geniální…

Kamil_Piotrowicz_Quintet__BirthHned úvodní „Hymn I.“ je sycen barevným cool-jazzem, dvě další verze téhož tématu („Alternate Take“ a „Hymn II.“) přijímají také free-jazzové impulsy. To by nebyli Poláci, kdyby neadaptovali nějakou lidovku – tady je to „Szewiec“, v níž zachovávají onen typický odzemkový rytmus, na něhož roubují hard-bopové a v závěru též free-jazzové větve. Zazní první excelentní sóla (trubka, piano, tenorsax). V „Between Me and You“ dojde i na chopinovskou náladu v klavírním partu, stejně tak v další následující jímavé skladbě „Direction“, která navíc získá až bluesovou náladu a dechberoucí gradaci ve finále. Svižně a ostře přímočará hardbopovka „Centurio“ vyústí po sólech, včetně bicích, ve free-jazzovou erupci. Titulní kompozice „Birth“ zase reprezentuje naplno typ melodicky nádherné a něžné balady s jímavým sólem kontrabasu a tenora a posléze korunované lahodným souzvukem dechů. Zprvu hutnými nafunkovělými riffy prošpikovaná skladba „Motives“ posléze zvolní v duet saxu a basy (hrané smyčcem), aby se saxofonista i pianista vydali na bopovou jízdu. Groovovým spodkem je hnána do gradačních proměn „Biochemia“ s výrazným hudebním motivem, jenž se zařezává do uší. Jedinou převzatou peckou na desce je výborná „Footprints“ (Wayne Shorter) s dominantními chorusy piana a trubky.

Výtečné debutové album, všechna čest!