Opravdu písničková Platňa roka!

Opravdu písničková Platňa roka!

01_marcela_maca_vilhanova_2015MACA – tak si říká na svém debutovém albu „PLATŇA ROKA“, jež nyní vydal label Hevhetia, slovenská zpěvačka, multiinstrumentalistka a herečka Marcela Vilhanová. Jde o intimní hudební deník ženy, která muže, ale ani sebe, natož pak strasti a radosti života vůbec (ale strastí je více) nebere tak úplně vážně. „Celé to vzniklo úplně neplánovaně,“ podotýká zpěvačka populární skupiny Sto múch a ještě populárnější herečka Radošínského naivného divadla. „Dodnes je to pro mne trochu záhada. Já jsem totiž vždycky byla jen interpret – nikdy jsem nic nevytvořila.“ A najednou se o loňských letních prázdninách točily písně s jejími vlastními melodiemi. Texty k nim napsali sice jiní (s výjimkou jediného, a to v písni „Okienko“), respektive jiné ženy, ale evidentně se s nimi interpretka naplno ztotožňuje. A onen odlehčený, ba ironizující charakter intimních výpovědí podtrhuje žánrově nezařaditelná a hravá hudba. Mimochodem – album bude Maca (a její spoluhráči) křtít 2.května v Elledanse v Bratislavě; naživo budou tyhle písně zajisté fungovat neméně mile, tj. odzbrojujícím, i když hudebně vytříbeným způsobem… A koho že uslyšíte vedle Marcely Vilhanové (zpěv, klávesy, sax, melodika) za muzikanty? Její doprovodný band tvoří basista a kytarista Martin Žiak (ex-Horkýže slíže), bubeník Miro Hank (Gemini77) a perkusista Jožko Gorol. Na albu se významnou měrou podílel ještě klávesák Juraj Haško, zpěvaččin kolega ze 100 múch (plus několik dalších hostů).

MACA - PRINC NA BIELOM BICYKLI

„Platňa roka“ (s celkovou stopáží něco málo přes 40 minut) představuje kvalitativně vyrovnanou kolekci 14 písní. V eklektické směsi nejrůznějších žánrů najdeme prvky etnické hudby („Indiánka“), funky-soulu („Žuvačka“), popu s různými příměsy („Princ na bielom koni“), výrazného r´n´b (např.balada „Vzdaj sa“) či komorně pojatých jímavostí s doprovodem harfy („Nerušiť prosím“) nebo elektrického piana („Chrobáčik“). Na první vrchol však přece jenom vystoupá teprve „Okienko“, výborně gradovaná svižnůstka, zabalená do dramaticky vypjatého electro-popu a´la Björk a maca_platna_roka_coverzpěvem podobně vyostřeným, v případě Marcely i sympaticky odlehčeným v onom vzácném nadhledu zkušené ženy. Balkánská vášeň oživuje „Žabomyšie lásky“ – do výrazných bicích posléze vniknou popové citace, aby pak v mezihře vybuchl jazz-rock, jenž přejde v hutný hip-hopový spodek. Vynikající! Stejně tak v případě jinak jazzově akustické balady „Púpavienka“ s výrazným kontrabasem a melodikou. Komorně uchopená píseň „Ako ja“ (pouze s doprovodem klavíru a občasného zvuku jakéhosi strojku) evokuje Filipovy tklivosti pro Lasicu a Satínského a dosahuje podobné sugestivity, byť ironizující. Hodně otevřená zpověď ženy vůči mužům (i svému druhému já) „Soposata“ dostala svěží r´n´b rytmus. Vynikající je též předposlední track „Stačilo“ – s valivým narockovělým rytmem, pískotem a lynchovsky zastřenou elektrickou kytarou připomíná Badalamentiho hudbu k seriálu Městečko Twin Peaks! Nepřesléchnutelná je zde i druhá poloha, a to part najazzlé kytary. Album zakončuje znepokojující „Mám strach“, kde se nad hip-hopově syntetickým rytmem převaluje kontrabas s melodikou a multinásobný Marcelin vokál, aby to pak všechno bylo zhozeno ironií…avšak ironií jako účinnou ženskou zbraní!

A co na to my, muži? Sám za sebe soudím, že tohle je opravdu písničková Platňa roka…

zvuk
hudební úroveň
obal desky
4.7