Je libo Mozart a jeho tři basetové rohy?

zvuk
hudební úroveň
obal desky
4.9

K letošnímu mozartovskému výročí vydal i progresivní label Hevhetia svůj příspěvek, a ne ledajaký – na albu „Mozart – Corni di Bassetto“ znějí opravdové perly, jež pro trio basetových rohů napsal génius Wolfgang Amadeus Mozart. Interpretace se ujalo slovensko-rakouské LOTZ TRIO s hostujícími zpěváky, alias FRIENDS.

Lotz Trio, složené pouze z virtuózů na tento neotřelý, neobvyklý nástroj, vzniklo v roce 2004 a je pojmenováno po fenomenálním výrobci nástrojů a hudebníkovi Theodorovi Lotzovi, který ve druhé polovině 18.století působil v Prešporku (dnešní Bratislavě) a Vídni. Basetový roh, jehož zrod je datován do roku 1760, je jednoplátkový dřevený nástroj, patřící mezi klarinety, přičemž jeho tónový rozsah vyplňuje mezeru mezi tradičním (sopránovým) klarinetem a basklarinetem. Lotz Trio založil slovenský nadšenec a badatel Róbert Šebesta a spolu s ním zde hrají jeho bratr (a jinak znamenitý klarinetista, věnující se soudobé vážné hudbě) Ronald Šebesta a Rakušan Andreas Fink (avšak letos ho nahradil jeho krajan Sylvester Perschler). Debutové album jim v roce 2008 vydal Hudobný fond a vedle premiéry skladby Johana Rösslera „Partita C dur“ tady znějí kompozice soudobých skladatelů, napsaných pro trio basetových rohů (Martin Burlas, Daniel Matej, Marek Piaček). Na Hevhetii je mozartovské album z přelomu roku již druhým počinem Lotz Tria, na tom předešlém z roku 2009 premiérovalo kompozici „Divertissement Pour Trois Cors de Basset“ slovenského skladatele Juraje Družeckého, považovaného za „slovenského Mozarta“.

CD-Mozart_booklet-1Nyní se Lotz Trio věnuje především Mozartovi. Ten skladby pro basetové rohy psal nejvíce v letech 1784-1786, a to pro tzv.Hausmusik, to znamená domácí koncerty, organizované v tomto případě v domě holandského botanika Nikolause Josepha F.von Jacquina ve Vídni, protože pán domu byl sám nadšeným hráčem na basetový roh. Sazba těchto Mozartových trií pro basetový roh, většinou ve formě pětivětých divertiment, je podobna smyčcovému triu, což bylo v té době novátorské: spodní, třetí part basetového rohu koresponduje s violoncellem, střední s violou a první s partem houslí. Basetová tria byla ve střední Evropě na konci 18.století nesmírně populární, dokonce i v kruzích svobodných zednářů.

Lotz Trio hraje na albu skvěle! A Mozartova hudba je svěží, umně napsaná a strukturálně neobyčejně hohatá a hutná. A to se týká zvláště vlastních adaptací z jeho oper „Kouzelná flétna“ (ta má šest částí), „Don Giovanni“ (dvoudílná) a třívěté „Figarovy svatby“. Zpěvnost, tanečnost, hravost, lyrika milostného citu, vášeň, okouzlení, rozvernost, to všechno je tady variováno až k totální hitovosti, to znamená bez ústupků a podbízivosti, aniž by byla jakkoli potlačena líbivost, přičemž všechny tři nástroje jsou neskutečně vynalézavě propleteny a ochuceny o kontrapunkt a nové barvy. Tyto tři kompozice jsou doplněny nádherným divertimentem „Fünfundzwanzig Stücke für drei Bassetthörner“ a závěrečným „Appendixem“ v podobě vznosného adagia. A mezi to Lotz Trio vložilo dvě sady písní cyklu „Notturni“, ve kterých se vyznamenali friends: polská sopranistka Jolanta Kowalska-Pawlikovska, slovenská mezzosopranistka Terézia Kružliaková a slovenský basista Tomáš Šelc. Všichni tři již získali zahraniční věhlas (scény v Londýně, Itálii, Francii, ve Vídni) a třeba Šelc v roce 2012 zvítězil v mezinárodní pěvecké soutěži Ad honorem Mozart v Praze. Písně Mozartova cyklu „Notturni“ za doprovodu tria basetových rohů se blíží tu renesančním, onde barokním motetům, a dodávají tak albu duchovně osvěžující náboj. Vynikající dramaturgický tah! A skutečně jedinečná interpretace, povyšující tuto mozartovskou kolekci na událost roku na poli vážné hudby…