V roce 2007 vzniklo nejprve Warren Walker Trio, ale po dvou letech se trojlístek Američanů, usazených v Paříži, přejmenoval z obdivu k slavnému ruskému malíři Kandinskému na THE KANDINSKY EFFECT. Eponymní debutové album vyšlo v roce 2010 a způsobilo poprask na obou koncích oceánu. Po předloňském, taktéž výtečném druhém albu „Synesthesia“, natočeném již pro nezávislý americký label Cuneiform Records, vydalo trio nyní novinku, jež se zove „SOMNAMBULIST“ (Náměsíčnost).
The Kandinsky Effect tvoří saxofonista a autor většiny repertoáru Warren Walker (taktéž vášnivý surfař, původem z Kalifornie), baskytarista Gaël Petrina (pochází z Los Angeles, má vlastní electro-rockovou kapelu Bootleg, hrál ale také s Joshuou Redmanem a Randym Breckerem, skládá pro film, fotografuje) a bubeník Caleb Dolister, který jediný zůstal doma ve Spojených státech (New York), původně rocker (Sol´jibe), v triu od roku 2010. Není proto divu, že The Kandinsky Effect produkuje elektricky zabarvený power-jazz, místy drsný, sycený až punkovou energií. Protagonisté se důsledně vyhýbají free-jazzu, přesto jde o hudbu divokou, plnou ohně, i když až náměsíčně uspořádanou, přehlednou, tonální, blížící se písňové formě.
Jenže to beze zbytku platilo pro první dvě desky – na té nové tato forma bohužel převládá, vývoj skladeb je až příliš předvídatelný, a nezachraňuje to ani energetický náboj. Předchozí alba byla prostě hudebně pestřejší a nápaditější – jakoby trio již vystřílelo veškerý tvůrčí prach a začalo rozmělňovat sebe sama. Nebo při nejlepším přešlapovalo na místě a rozhodovalo se, kam se vydat. A tak posluchač při poslechu čeká nějaké překvapení, něco, co by ho posadilo na zadek, nebo osvěžilo aspoň drobnou neotřelostí. A dlouho se nemůže dočkat. Garážově undergroundový či punkový rytmus, hip-hopové poryvy ani elektronické efekty, špinavosti a echa, tím méně groovy a nu-jazzové inspirace nemohou vyvážit většinou ploše melodické linky saxofonu a očekávatelnou gradaci a zvolnění. To je případ prvních čtyř tracků z předložené dvanáctky. Pak dojde k záblesku, a to v podobě Dolisterovy skladby „Annabelle Chases A Bug“, vyznačující se neuchopitelnou náladou, podprahovým napětím, které vzniklo kontrastem mezi odlehčenou saxofonovou melodií, basovými kudrlinami a hravě dramatickými bicími, jež zde vlastně vystřihnou mistrný sólový part. Bubeník se ještě blýskne klasickým sólem v narockovělé „Trits“, aby na vás pak v následující skladbě „Koala“ nepříliš nápaditě vybafl duch Nirvany. Naštěstí přicházejí tři po sobě jdoucí skladby, v nichž se něco děje. V Petrinově autorském příspěvku „Chomsky“ se strhne bubenická bouře, již vystřídá rozbíjení přehledné struktury. Skladbu „Taghzout“ napsal Walker ve stejnojmenné marocké vesnici, kde byl svědkem jednoho náboženského svátku, při kterém každý obyvatel podřízne na ulici kozla. Valivý rytmus a sólový basový part umocňuje proměnlivou strukturu této vzrušující skladby. Zpěvná, výrazná melodie „Sad Fly“ není vůbec smutná, odvátý smutek byl nahrazen ostinátní basovou figurou, vyhrávkami bicích a elektronickými čachry v závěru. Po nepříliš výrazné, na dřeň přehlednosti oholené „Sunbathing Monatee“ se The Kandinsky Effect v samotném finále alba ještě jednou zvedne, a to skrze dynamicky bohatý rytmus, až magicky transovní, v Petrinově kompozici „Muji“.
Jenže na tak nadějné trio poněkud málo…Tak snad zase příště!
Poslední komentáře