Pod názvem THUMBSCREW nehledejte nějaký filmový horor či hrůzostrašnou počítačovou hru, ale avantgardní jazzové trio ze Spojených států a stejnojmenné eponymní album, jež vyšlo na labelu Cuneiform Records. Trio (kytara, basa, bicí) tvoří skutečně výjimeční muzikanti a kdo čeká nějakou jazzovou selanku, tak ten bude doopravdy hrůzou přímo paralyzován…
Kytaristka Mary Halvorson je považována za nejlepší improvizátorku na (nejen) newyorské scéně. Pochází z Bostonu, ale nyní žije v Brooklynu a hrála po boku takových veličin, jako Anthony Braxton, Jason Moran a Marc Ribot, v jejích vlastních sestavách pak najdete Jessicu Pavone, Jonathana Finlaysona, Jona Irabagona a další výrazné instrumentalisty. Michael Formanek (ročník 1958) patří k nejvyhledávanějším kontrabasistům své generace. Původem ze San Francisca, nyní žijící v New Yorku, hrál a hraje s Freddiem Hubbardem, Joem Hendersonem, Davem Liebmanem, Gregem Osby, Markem Feldmanem, Davem Douglasem, Martym Ehrlichem, tvrdí muziku také v Mingus Big Bandu a New York Jazz Collective. Bubeník Tomas Fujiwara (nar. 1977 v Bostonu) vytváří vlastní sestavy např.s Taylorem Ho Bynumem a Chrisem Speedem, z kapely Thirteenth Assembly se zná s Halvorsonovou, jako sideman působí také v souborech Ideal Bread, Red Baraat a Positive Catastrophe.
Album „Thumbscrew“ je sestaveno z 9 autorských kompozic všech tří protagonistů, každý je zastoupen třikrát. Trio ve své hudbě čerpá především z neidioamatické improvizace, free-jazzu a hardbopu, přičemž tu a tam se zablýskne třeba flamenco či swing – ale pouze ve fragmentech a riffech. Aktéři se jasně vydělují od tradičních jazzových postupů, což zdůrazňují v sedmém tracku s názvem „Still…Doesn´t Swing“ (Formanek). Tato skladba je přímo ukázková – kytara tu sice zní tradičněji, ale stále rozvolněně, pracuje s bebopovými a swingovými torzy, jež stmeluje v neočekávaných kontextech, od nichž se trio odrazí k výletům do jazz-rockové fúze, blues, free-jazzu, flamenca a dokonce soudobé komorní hudby! Ale nečekejte onen příslovečný dort splácaný pejskem a kočičkou – Thumbscrew z toho všeho žánrového třeštění (dojde v závěru dokonce na rockové riffy a´la Led Zeppelin!) s odzbrojující přirozeností a upřímností konstruují bytelný, svébytný a soudržný hudební mrakodrap, z kterého ochotně skočíte dolů…abyste vzlétli!
A letěli… Ze sopečné gradace v úvodní „Cheap Knock Off“ (všimněte si bubeníkovy energie!), přes „iThumbscrew“ s vražednými kontrabasovými ostinaty a ozvěnami hispánské vášně, „Fluid Hills In Pink“ s dobrodružným tmelem bláznivých nálad a excelentním basovým sólem, rozbité rockové riffy v miniatuře „Nothing Doing“, s „Goddess Sparkle“ v očích (kde jakoby všichni tři improvizovali nezávisle na sobě, až dojde k jedinečné ekvilibristice na kytarových strunách) a s „Buzzard´s Breath“ s jazz-rockovým zvukem hodně nahusto, překrývaným rozvolněnými frázemi free-jazzu, abyste s úžasem zjistili, že „Falling Too Far“, kde vás pohladí vznosná baladická melodie s neobvyklými dynamickými i strukturálními změnami a nádherným basovým sólem, až se octnete na neuvěřitelně proměnlivé „Line To Create Madness“ s opravdu šílenými kompozičními zlomy.
Tak tomuhle já říkám pořádný trip!
Poslední komentáře