Hudební klenoty ze šperkařství Hevhetia – 6.část

Hudební klenoty ze šperkařství Hevhetia – 6.část

V posledním díle letního seriálu o výjimečném slovenském vydavatelství Hevhetia už zbývá se zmínit o nahrávkách čtyř skladatelů výrazné generace padesátníků – tří bývalých jazzmanů respektive rockerů a jejich kompozičního guru.

Všechny díly seriálu

a4193882593_10V roce 2007 zde vydal album JOZEF KOLKOVIČ (na obalu v anglickém tvaru JOSEPH KOLKOVICH) se světovou premiérou dvou svých kompozic „Nine Preludes/Silent Tears Of Fathers“. Tento prešovský rodák (ročník 1957) v roce 1979 emigroval do Spojených států, kde v kalifornském San Diegu tvrdil s basovou kytaru progresivní rock kapel Nimbus Obi a Lazer Maze. Po roce 1999 se začal naplno věnovat soudobé vážné hudbě, ovlivněn tvůrčím charizmatem Vladimíra Godára. V jednom z pozdějších rozhovorů k tomu dodal: „Poznal jsem, že je pro mne ztráta času odkládat vážnou hudbu na tzv.lepší časy.“ Po Godárovi uvádí jako další vlivy Ligetiho, Mozarta („pro jeho nechuť k doslovnému opakování, proto ty jeho neustálé miniaturní a překvapivé variace“), Beethovena (dramatická forma), Wagnera („jehož chromatizmus miluju!“), Debussyho a Ravela („pro jejich sonorizmus“) a v ještě větší míře Stravinského, zvláště ve Svěcení jara („kvůli jeho výbušnému charakteru, který já chápu jako předchůdce hard-rocku, který dodnes nebyl překonaný!“).

76-ti minutové CD je sestaveno ze dvou rozdílných kompozic. „Nine preludes“, to jest 9 preludií pro sólový klavír, zkomponoval již v roce 1997. Interpretace se ujala specialistka na soudobou hudbu Magdaléna Bajuszová a podala vskutku hvězdný výkon. Tyto skladby jsou nesmírně obtížné, mnohdy na samé hranici hratelnosti. Nejenže je zvládla technicky, ale také výrazově byla navzdory komplikovanosti srozumitelná. První preludium „The Bells That Brought The Devil“ vyznívá faustovsky, „Hummingbird Heaven“ je přes svou hravost niterně intimní, „Goth Anthena“ je zprvu osudově temná, postupem času se projasňuje, „Cleopatra´s Dream“ je preludium podprahově spalováno ženskou vášní, „Surfaces“ je divoce vyhřezlé, „A Melody“ je atonálně dekonstruovanou melodií s až fyzickým pnutím, v „Disturb the Waters“ vyvěrají vody synkopické vášně i lahodná perlení a zurčení, „Robot Circus“ je navzdory zrobotizovanému rytmu neustále proměnlivý a „The People Of the Fog“ představuje až thrillerově zdramatizovanou, barvami překypující lyriku. Album vrcholí třináctiminutovým nářezem „Silent Tears Of Fathers“ pro pět kontrabasů (2003).Tiché slzy otců jsou zde matamorfovány do klenutých mysteriózních melodií nad šostakovičovskými rytmy, jež se střídají s drsnými pasážemi až black-metalové eruptivnosti. Tady Filharmonické kontrabasové kvinteto dosahuje až nadupané sugestivity finské čtveřice Apocalyptica, jen ne tak přímočaře, ale o to výrazově silněji.

1001135O rok později vychází dokonce 2CD s jednoduchým názvem „Šeban-Godár-Breiner-Kolkovič“. Na dvou discích (42:36 a 43:47) najdete čtyři rozměrné kompozice čtyř zmíněných skladatelů. Na nahrávce se podílel Žilinský komorní orchestr pod taktovkou Petera Breinera, Bratislavské kytarové kvarteto, houslista Stano Palúch a samozřejmě ANDREJ ŠEBAN s kytarou a fujarou. Tento znamenitý jazzový instrumentalista je zde zastoupen kompozicí „Opus I.“ pro elektrickou kytaru, fujaru a orchestr z roku 2006 (22:37). Pětivětá skladba čerpá především ze slovenského folklóru, přetaveného tu do minimalismu, onde do purcellovského baroka či ravelovského neoklasicismu. Sólové party kytary a fujary jsou místy osamoceny a ve všech případech jsou nositeli bohatých barev a emocí. Ve druhé větě zazní dokonce i jeho vokál, evokující Sergeje Starostina, a to za pouhého doprovodu znásobených kadencí fujary. Velmi zdařilá kompozice, která v mnohém překonává podobná díla jiného jazzového kytaristy, slavnějšího Terje Rypdala z Norska.

VLADIMÍR GODÁR nemusí být jistě našinci představován. Tento držitel dvou Českých lvů v kategorii Nejlepší hudba za filmy Návrat idiota a Sluneční stát na album přispěl dvacetiminutovou skladbou „Malá Suita pro malého Davida“ (pro elektrické housle, elektrickou kytaru, cembalo a orchestr) z roku 2005. Napsána byla pro tehdy pětiletého vnuka, který žije v USA a začal se zajímat o hudbu, takže mu dědeček hodlal ukázat tu typicky evropskou. První ze sedmi vět (Preludio) je barokně folklórní (s houslovým partem), druhá (Fanfarinette) čerpá z romantismu, třetí (Sarabanda) je sycena tanečním barokem (s kytarovým sólem), ze čtvrté (Rondeau) čiší mozartovská radost (rozverné party houslí i kytary), pátou (Píseň labutě) tvoří teskná kantilénová melodie, již nesou housle, podmalovaná kytarou a cembalem, šestá (American) je pařížskou ozvěnou hot-jazzu a závěrečná věta (Goralské variace) jsou samozřejmě výrazně slovensky folklórní.
PETER BREINER, rodák z Humenného, napsal v roce 2005 téměř dvaadvacetiminutovou kompozici pro kytarové kvarteto a orchestr „Gutaralia Notturna“. Tento pianista a skladatel studoval u Alexandra Moyzesa, v první polovině 80.let doprovázel zpěváka Petera Lipu, poté byl členem Orchestru Gustava Broma, ale poté emigroval a v současné době žije v New Yorku. Ve dvou částech „Gutaralia Notturna“ dokázal vytvořit komplexní dramatický útvar – v první větě „What Do You Expect“ dosáhl až šostakovičovské sugestivity v dialogu orchestru s plnokrevným kytarovým kvartetem, ve druhé „What You Do Not“ vytvořil zprvu lyrickou studii smutku a melancholie, posléze pak projasněnou melodickou oslavu života a lásky.
JOZEF KOLKOVIČ v kompozici pro orchestr „Andante-Allegro“ (21:54) vzdal v roce 2006 svéráznou poctu Mozartovi. V první části (Andante) veskrze soudobými prostředky přetváří tragickou tvář velikána, a to především mikrotématy z jeho Rekviem. Z vrcholných erupcí a dynamických zlomů občas zablesne světlo (hoboj). Hudba druhé věty (Allegro) je průzračnější, mnohdy tanečního rázu, ale zároveň také kontrapunkticky komplikovaná, notně zatěžkaná, a tak se s obrovskou výrazovou silou střídá temno s jasem, Šostakovičova tíha s Mozartovou lehkostí.

Výraz Hevhetia vychází ze sousloví Hev-Het, což v zemplínském nářečí znamená Export-Import (doslova Sem-Pryč). Přejme vydavatelství tohoto jména nevyčerpatelný import hudebních talentů a úspěšný export jejich tvorby! Laťku jste si nasadili pořádně vysoko, jen houšť!