Hudební klenoty ze šperkařství Hevhetia – 3.část

Hudební klenoty ze šperkařství Hevhetia – 3.část

V dalším díle seriálu o výjimečných vydavatelských počinech slovenského labelu Hevhetia se nyní zaměřím na dva protipóly tvůrčí práce s folklórní materií. Jeden způsob představuje re-interpretace pomocí vyhmátnutí zásadních atributů, navíc s jazzovou příchutí. Druhý pak kompletní odnětí folkloristických prvků jednomu z nejfolklórnějších nástrojů, čímž mohla vzniknout mnohdy až neidiomatická soudobá vážná hudba.

003138Jazzový kytarista MILOŠ ŽELEZŇÁK (ročník 1967) zde vydal v roce 2008 sólové album „Rusnacké/Ruthenian“. Sice žije od studií v Bratislavě, ale pochází z východního koutu Slovenska. A odtud je desítka lidových písní, jež na albu znějí především v instrumentální podobě. Železňák samozřejmě album (stopáž 41:30) postavil na kytarovém zvuku, využil akustických i elektrických kytar, často pospolu. Někdy melodickou kostru odkryl až na tónovou kost, např.v „Ój čorna, že ja čorna“, nebo na ni nabalil jazzové vyhrávky, jako v „Mala baba kurku.“ A při „Tam za lisou“ a „Že solnce ňiženko“ evokuje sound posledního Wakeniusova alba („Momento Magico“). Tím ale nechci říci, že Wakenius opisoval, haha! Železňák zde hraje také na banjo a bouzuki (úvodní „Byla jedna hrlička“), příčnou flétnu fujarového zabarvení (miniatura „Holosočku moho“) a perkuse (v závěrečném bonusu v podobě flamencově znějící autorské skladby „Pečená oliva a 2 plnené pirohy“). V „Nerubaj liščinu“ šáhne také po elektronice, díky níž (a také jeho křehkému zpěvu) píseň dostala až snovou atmosféru. Na albu též hostují další muzikanti, sice velmi střídmě, ale přesto výrazně – Kristian Bujak na dudy („A na gori kukuričku“) a Michal Balla s klarinetem („Ty skazala“) a sopránsaxofonem („Ój pomerla bídna maty“). V posledně jmenované písni můžete slyšet autentický zpěv legendární lidové kumštýřky Zuzany Kaprálové. Za zmínku stojí také nádherně vyvedený booklet se zpěvníčkem v podobě knížečky.

Ukázka:

 

V loňském roce vydala Hevhetia mimořádně objevné album „Overflowing Crystals“. Na něm znějí soudobé kompozice, napsané pro cimbál a virtuózku na tento nástroj ENIKÖ GINZERY. Ta se narodila v Bratislavě, hru na cimbál studovala nejdříve na bratislavské konzervatoři, posléze na Akademii Ference Liszta v Budapešti.

a1376732032230474539V roce 2005 absolvovala s vyznamenáním postgraduální studium interpretace soudobé hudby v Saarbrückenu. Její album je skutečně dramaturgickým počinem par excellence! Otevírá ho skladba s výmluvným názvem „Csardás Enikönek“, kterou v roce 2004 napsal přímo pro cimbalistku slovenský skladatel Vladimír Bokes (nar.1946). Další skladbou je „Concer duotante“ z roku 2010, již madarský skladatel István Láng (1933) zkomponoval pro cimbál a trombon. Trombonového partu se ujal maďarský hráč András Fejér (roč.1967), od roku 1997 sólový pozounista Deutsches Symfonie-Orchester Berlin. Vrcholem alba je podle mého názoru dvacetiminutová kompozice „5 Bilder der nacht“ (5 obrazů noci) z pozůstalosti předčasně zemřelého německého skladatele Thea Brandmüllera (1948–2012). Podtitul tohoto díla z let 2004-05 zní Pojďme otevřít balkon – ano, a pak jsou slyšet zvony, odbíjející půlnoc, třepetání křídel nočních ptáků a také mohou odletět noční můry. Odlidovělý cimbál zde dosahuje až kosmogonické či mystické atmosféry (zvláště ve třetí části). Autor Hans Joachim Hespos (1938) byl prvním v Německu, kdo napsal skladbu pro cimbál. A také tuto průlomovou „Santür“ z roku 1972 zařadila Ginzery na své album. Název skladby je totožný s persko-arabským předchůdcem cimbálu a tvůrce s interpretem zde zkoumají především neidiomatické polohy nástroje, včetně perkusivních. Titulní kompozice „Overflowing Crystals“ je z pera Luigiho Manfrina (1961), v Itálii usazeného Australana. Toto dílo pro cimbál a trombon z roku 2009 evokuje chemický proces zkapalňování krystalů – to znamená střídání homogenních zvukových fází s kontrastními a rytmizací. Další skladbou, psanou přímo pro cimbalistku Ginzery, je závěrečná „Für Enikö“, již mezi lety 2009-2011 zkomponoval slovenský skladatel Juraj Hatrík (1961). Tvoří ji čtyři části, čtyři drobná splynutí (jak říká sám autor): Tear In the Eye, Difficult Decision, Quiet Light a Hommage a´Hesse (tato část je příznačně velmi meditativní). Opravdu nadmíru výjimečné album!

Další díly seriálu