retro jordans for sale, cheap jordans, cheap foamposites, cheap air jordans, Cheap jordans, cheap foamposites for sale, nfl jerseys for sale, cheap jordans for sale, Cheap foamposites for sale, cheap jordans free shiping, cheap air jordans,

V dalším díle seriálu o výjimečných vydavatelských počinech slovenského labelu Hevhetia se nyní zaměřím na dva protipóly tvůrčí práce s folklórní materií. Jeden způsob představuje re-interpretace pomocí vyhmátnutí zásadních atributů, navíc s jazzovou příchutí. Druhý pak kompletní odnětí folkloristických prvků jednomu z nejfolklórnějších nástrojů, čímž mohla vzniknout mnohdy až neidiomatická soudobá vážná hudba.

003138Jazzový kytarista MILOŠ ŽELEZŇÁK (ročník 1967) zde vydal v roce 2008 sólové album „Rusnacké/Ruthenian“. Sice žije od studií v Bratislavě, ale pochází z východního koutu Slovenska. A odtud je desítka lidových písní, jež na albu znějí především v instrumentální podobě. Železňák samozřejmě album (stopáž 41:30) postavil na kytarovém zvuku, využil akustických i elektrických kytar, často pospolu. Někdy melodickou kostru odkryl až na tónovou kost, např.v „Ój čorna, že ja čorna“, nebo na ni nabalil jazzové vyhrávky, jako v „Mala baba kurku.“ A při „Tam za lisou“ a „Že solnce ňiženko“ evokuje sound posledního Wakeniusova alba („Momento Magico“). Tím ale nechci říci, že Wakenius opisoval, haha! Železňák zde hraje také na banjo a bouzuki (úvodní „Byla jedna hrlička“), příčnou flétnu fujarového zabarvení (miniatura „Holosočku moho“) a perkuse (v závěrečném bonusu v podobě flamencově znějící autorské skladby „Pečená oliva a 2 plnené pirohy“). V „Nerubaj liščinu“ šáhne také po elektronice, díky níž (a také jeho křehkému zpěvu) píseň dostala až snovou atmosféru. Na albu též hostují další muzikanti, sice velmi střídmě, ale přesto výrazně – Kristian Bujak na dudy („A na gori kukuričku“) a Michal Balla s klarinetem („Ty skazala“) a sopránsaxofonem („Ój pomerla bídna maty“). V posledně jmenované písni můžete slyšet autentický zpěv legendární lidové kumštýřky Zuzany Kaprálové. Za zmínku stojí také nádherně vyvedený booklet se zpěvníčkem v podobě knížečky.

Ukázka:

 

V loňském roce vydala Hevhetia mimořádně objevné album „Overflowing Crystals“. Na něm znějí soudobé kompozice, napsané pro cimbál a virtuózku na tento nástroj ENIKÖ GINZERY. Ta se narodila v Bratislavě, hru na cimbál studovala nejdříve na bratislavské konzervatoři, posléze na Akademii Ference Liszta v Budapešti.

a1376732032230474539V roce 2005 absolvovala s vyznamenáním postgraduální studium interpretace soudobé hudby v Saarbrückenu. Její album je skutečně dramaturgickým počinem par excellence! Otevírá ho skladba s výmluvným názvem „Csardás Enikönek“, kterou v roce 2004 napsal přímo pro cimbalistku slovenský skladatel Vladimír Bokes (nar.1946). Další skladbou je „Concer duotante“ z roku 2010, již madarský skladatel István Láng (1933) zkomponoval pro cimbál a trombon. Trombonového partu se ujal maďarský hráč András Fejér (roč.1967), od roku 1997 sólový pozounista Deutsches Symfonie-Orchester Berlin. Vrcholem alba je podle mého názoru dvacetiminutová kompozice „5 Bilder der nacht“ (5 obrazů noci) z pozůstalosti předčasně zemřelého německého skladatele Thea Brandmüllera (1948–2012). Podtitul tohoto díla z let 2004-05 zní Pojďme otevřít balkon – ano, a pak jsou slyšet zvony, odbíjející půlnoc, třepetání křídel nočních ptáků a také mohou odletět noční můry. Odlidovělý cimbál zde dosahuje až kosmogonické či mystické atmosféry (zvláště ve třetí části). Autor Hans Joachim Hespos (1938) byl prvním v Německu, kdo napsal skladbu pro cimbál. A také tuto průlomovou „Santür“ z roku 1972 zařadila Ginzery na své album. Název skladby je totožný s persko-arabským předchůdcem cimbálu a tvůrce s interpretem zde zkoumají především neidiomatické polohy nástroje, včetně perkusivních. Titulní kompozice „Overflowing Crystals“ je z pera Luigiho Manfrina (1961), v Itálii usazeného Australana. Toto dílo pro cimbál a trombon z roku 2009 evokuje chemický proces zkapalňování krystalů – to znamená střídání homogenních zvukových fází s kontrastními a rytmizací. Další skladbou, psanou přímo pro cimbalistku Ginzery, je závěrečná „Für Enikö“, již mezi lety 2009-2011 zkomponoval slovenský skladatel Juraj Hatrík (1961). Tvoří ji čtyři části, čtyři drobná splynutí (jak říká sám autor): Tear In the Eye, Difficult Decision, Quiet Light a Hommage a´Hesse (tato část je příznačně velmi meditativní). Opravdu nadmíru výjimečné album!

https://www.youtube.com/watch?v=oKbskhDHKlI

Další díly seriálu

 

Podobné články

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..