Olomoucká legenda FREE JAZZ TRIO (které už ale dávno netvoří pouze trojice aktérů) vydalo ve vlastní režii další albový počin: „Live Tišnov 2010“. CD o délce 68 minut obsahuje, jak patrno z názvu, záznam z koncertu v Tišnově, a to 23.října 2010 v rámci Tišnovského jazzového týdne. Součástí této přehlídky, kterou pořádá tamní MěKS, je také cyklus Návraty. Free Jazz Trio v tomto městečku vystoupilo několikrát, poprvé již v roce 1982. Záznam tohoto památného koncertu existuje dokonce na 2CD, vydaném před 3 lety. To byl ještě kapelníkem FJT Milan Opravil, zakládající člen (1972), který kvůli zdravotním potížím opustil trio v roce 1989. Nové koncertní album je tomuto hudebníkovi věnováno, takže se dá říci, že se kruh uzavírá. A v závěru alba je další odkaz na dřevnou minulost Free Jazz Tria: skladba pod názvem „Jirkovi Kosteleckému za rok 1982“. Jiří Kostelecký, tento hudební guru v normalizačním bezčasí, organizoval v Tišnově vystoupení undergroundových kapel (a FJT patřilo k undergroundu) a byl to právě on, kdo onen první koncert tria nahrál na magnetofon Tesla B113, a zasloužil se tak o jeho zvěčnění.
Tišnovský koncert v roce 2010 zastihl Free Jazz Trio v úžasné formě. A to nejen instrumentační, ale především kompoziční. Josef Bláha (saxofony, klarinet, el.housle), Petr Večeřa (bicí, perkuse), Luděk Záruba (baskytara, syntezátor) a Petr Löffler (alt a barytonsax, zobcová flétna) budují společné kompozice více, než by se na free-jazzové protagonisty „slušelo“. A hudebními nápady přímo hýří! V úvodní skladbě „Dvojí zrození“, dlouhé přes 11 minut, exceluje stylotvornou hrou bubeník, Bláhu s jeho plnokrevným tenorem nápaditě doplňuje Löfflerův baryton, který dokáže i zahušťovat rytmický spodek výrazným staccatem, samozřejmě dojde i na ornettovský výlet prostřednictvím altky a na souboj bicích s razantní, přesto melodickou baskytarou. Trio alias kvartet hrne před sebou hudební lávu, bublající nepřeslechnutelnými motivy, motivky, riffy, drtivými frázemi. Další kompozice „Naléhavost zvonů z Porta Coeli“ je již naplno z rodu mistrně vystavěných kompozic – z cinkotu a zvonění se vyloupne nejprve sax, poté housle, jež vykružují vznosný chorálový motiv, který je postupně rozvíjen v neobyčejně silnou melodii až mystického espritu, hudba zní tajemně, až neuchopitelně, muzikanti ji však dokáží i vyostřit a vygradovat k tíživé hutnosti. Bláhovy housle dodávají jakousi hymničnost také skladbě „Čilý život v hoře Květnici“, ale nejdříve vás FJT zaskočí lidovou skočnou s klarinetem. Notně rozvrstvený tok získává místy až chuť brutálního noise, a to díky skřípavým i jinak zpitvořeným houslím. Bláha je vskutku výjimečný houslista! „Zkoumání poklepem“ (nejdelší kompozice – 14:40) zabarvuje zprvu syntezátor, flétna evokuje chorálovým tématem středověk, když se k ní přidá klarinet, zní to až folklórně balkánsky, rytmus se patřičně roztančí, zvuk houstne, nabývá na intenzitě, a s touto gradací se rovztekají také housle a všechny saxofony, dokonce i syntezátor. Po nádherném sóle barytonu vrací syntezátor kompozici kamsi k úsvitu dějin. Téměř rockovým tahem se pyšní skladba „S díky…“, jednoduchý, rázný motiv nakonec zlidoví a je v závěru rozsekán v jakýsi přerývaný dech s husí kůží. Album vrcholí již zmíněnou poctou „Jirkovi Kosteleckému za rok 1982“, v níž ožívá renesanční duch (evokace zvuku cembala je mistrná!), přičemž hudební masa nabývá na hmotnosti postupným vrstvením dalších a dalších kompozičních nápadů a nabalujících se témat, v jedenácti minutách a půl se toho tady děje víc, než se dá jedním poslechem pojmout.
Vlastně to platí pro celé album Free Jazz Tria „Live Tišnov 2010.“ A protože i zvuková kvalita záznamu je dobrá, nic posluchači nebrání v tom, poslechnout si toto CD znovu a opakovaně…
Poslední komentáře