Neomezovaný maďarský cimbál s americkou rytmikou

Neomezovaný maďarský cimbál s americkou rytmikou

Jednoznačný rezultát recenzenta: 100 bodů!
zvuk
100
obal, booklet
100
hudba
100
100

Vydavatelství Budapešťského hudebního centra BMC Records vydalo nedávno pozoruhodné debutové album vskutku hvězdného tria: MIKLÓS LUKÁCS, LARRY GRENADIER, ERIC HARLAND! Spojení maďarského cimbalisty s americkou rytmikou, k němuž došlo v loňském roce, se ukázalo být navýsost šťastné; titul „Cimbalom Unlimited“ jsem bez zaváhání zařadil mezi nejúchvatnější alba, která se mi letos dostala do ruky. A pochybuji, že ve svém ranku bude ještě do konce roku překonáno…

Miklós Lukács je virtuózní maďarský cimbalista, který se pohybuje nejen na poli jazzové a folklórní hudby, ale také je vyhledávaným interpretem soudobé vážné hudby (píše pro něj např. Péter Eötvös). Je autorem všech devíti skladeb CD. V roce 2013 byl vyzván ke spolupráci Charlesem Lloydem a při té příležitosti poznal své nynější spoluhráče. Larry Grenadier je dvorním kontrabasistou Brada Mehldaua, znám je také z tria The Fly či formací okolo Paula Motiana či Pata Methenyho. Bubeník Eric Harland kromě Charlese Lloyda hrál u bratrů Marsalisových, Esperanzy Spalding, Michaela Breckera, Waynea Shortera a dalších jazzových velikánů. Může existovat slibnější trio? A teď si představte, že vaše nejsmělejší hudební představy navíc tato trojice překoná!

Lukács - Grenadier - Harland: Balkan Winds

Album „Cimbalom Unlimited“ představuje vskutku hvězdných 61 minut! Hned úvodní track „Balkan Winds“ vás prostě smete bez pardónu, rozpálí a vtáhne, takže si přejete, aby ta úchvatná jazzová jízda se vzkypělou balkánskou krví nikdy neskončila, a zároveň se těšíte na další kousek. Nepravidelné hard-bopové frázování, rytmické, výrazové a dynamické proměny, to vše se na užaslého posluchače valí; a když už dojde ke zvolnění, zahraje kontrabasista tak úžasné sólo (a to i smyčcem), že z toho dostanete horečku! Cimbalista svůj chorus začne v baladickém duchu a skončí bouří, takže trio pak pokračuje s rockovým tahem, korunovaným erupcí bicích.

Neomezovaný maďarský cimbál s americkou rytmikouA to ještě netušíte, že stejně silné zážitky skrývají též balady! V první z nich, „Lullaby for an Unborn Child“, překvapí cimbál hned v úvodu atonálním antré. Po dvou minutách se ozve nádherný lyrický riff a v duši posluchače se rozprostře nádherná balada, v níž se melancholie a smutek přelévají do emocionálního vzepětí. Cimbalista rozehraje svůj jímavý sólový part s nepopsatelnou jedinečností. Následující „Peacock Dance“ pro změnu sytí art-rockové postupy, včetně rozvolněné pasáže a houstnoucího lyrického toku; bubenické sólo v závěru je odlehčeně hravé. Další dvě skladby představují dvojí uchopení baladické formy. „Dawn Song“ připomíná tradiční jazzový standard, v němž cimbál evokuje piano, „Somewhere…“ pracuje více s napětím, je dramaticky stavěná, místy až s duchovním účinkem či naopak s vypjatými emocemi. Poté přichází počáteční be-bopová smršť „Act 3“, kdy máte pocit, že sólují jako o život všichni tři naráz; poté zklidnění, ale jde pouze o příslovečný klid před bouří. Další dvě skladby vás pak dostanou až na samý vrchol hudebního zážitku! „Aura“ nepostrrádá mysteriózní náladu, tvořenou skrze citlivé údery tympánových paliček a výrazný motiv, nesený střídavě kontrabasem a cimbálem; samozřejmě s rafinovaně vzrůstající intenzitou. „Sunrise In Chennai“ je osvěžujícím výletem do Indie (východ slunce ve velkoměstě Čennaí, dříve Mandrás); zprvu dronově rozechvělý, posléze ve znamení rágy, nakonec v podobě sice nadupaného, ale po všech stránkách mistrně prokomponovaného jazz-rocku okořeného dechberoucími sóly všech protagonistů.

Závěr alba je ve funerálním rytmu. Jímavá balada „R.I.EP. (In Memoriam Esterházy Péter)“, natočená živě v budapešťském Opus Jazz Clubu, je poctou známému postmodernímu maďarskému spisovateli, který v loňském roce zemřel… (Mimochodem obdivoval Bohumila Hrabala.)

Lukács - Grenadier - Harland: Aura