Příjemný maďarský jazz skrze bolest...
zvuk95%
obal100%
hudba80%
92%Overall Score

Díky BMC Records, vydavatelství Budapešťského hudebního centra, mají maďarské jazzové soubory kde vydávat své nahrávky. A také natáčet, potažmo koncertovat. PÉTER ROZSNYÓI TRIO tady v srpnu loňského roku pod dohledem zkušeného Viktora Szabó natočilo nové album, které dostalo sugestivní titul „Pain Of An Angel“ (Bolest anděla). Tomu odpovídá i velmi podařený obal s kresbou od renomovaného výtvarníka László Huszára.

Album je totiž vzpomínkou na bývalého člena tria, bubeníka a lídrova přítele Andráse Mohaye. Ten za tragických okolností zemřel 27.července 2014. „Když odešel, cítil jsem, že trio odešlo s ním,“ vyjádřil se Rozsnyói. „Dlouhou dobu jsem strávil bez hudby.“ Naštěstí téměř po roce se objevil Zoltán Csörsz, výtečný čtyřicetiletý bubeník, jenž se proslavil především ve Švédsku, kde se po tamním hudebním studiu stal kmenovým členem art-rockové skupiny The Flower Kings a posléze se uplatnil v triu jazzového pianisty Jana Lundgrena. Péter Rozsnyói (roč.80), který je též pianistou, tak získal více než rovnocennou náhradu a mohl se pustit s novou chutí do hraní. Jeho klavírní hra se vyznačuje rozmanitým úhozem s jemně odstíněnou, ale vždy výraznou dynamikou, čitelnou strukturou improvizace a rukopisem, v němž vycítíme vliv Monka, Jarretta a též Bacha, jehož je vášnivým interpretem. Rozhodně nepatří k experimentátorům, ale zvuk jeho tria je přesto moderní, současný, barevný a svěží. Zvlášť, když muziku tvrdí talentovaný kontrabasista György Orbán (roč.78)…

http://bmcrecords.hu/pages/tartalom/index.php?kod=225

coverTéměř padesátiminutové album obsahuje sedm autorských kompozic, jež trio zbytečně neprotahuje, a tudíž nerozmělňuje (což je nešvar mnohých podobných trií). I v baladách je patřičně emočně silné, dokáže tok vygradovat, přičemž každé sólo má hlavu a patu a umocňuje výraz a silný hudební motiv, na kterém je jednotlivá skladba postavena. Je to v podstatě běžný model hry jazzového tria: piano nastolí motiv, rozvede ho v gradující improvizaci, pak přijde sólo kontrabasu, občas i bicích, a trio se vrátí k počátku, popřípadě se piano blýskne ještě dalším sólem. Takto funguje hned úvodní svižná hardbopovka „Little Song“. V následující „Song For My Grandpa“ kraluje především piano; v úvodu je dokonce osamocené, než se přidá rytmika. Silně expresionistický klavírní zvuk nabývá postupně na intenzitě, kterou zjemní kontrabasové sólo. Hardbopově jsou vystavěny hutné svižnůstky „Monk“ a titulní „Pain Of An Angel“, zatímco „Heartbeat Of A Friend Who Is No More“ (6:32) představuje skvostnou baladu s jímavými sóly piana a kontrabasu. V nejdelší kompozici alba „The Beginning“ (7:48) je piano výrazově nejbohatší, dokonce s bachovskými názvuky; rytmika je tady neustále houstnoucí a dynamičtější, a to v kongeniální souhře s harmonickým nástrojem, blýsknou se též v sólových partech. Jednoznačně vrchol alba! Závěr patří melodicky chytlavé, skoro groovové skladbě, nazvané příznačně „Pop Song“. Ani tato hitovka jazzového fajnšmekra neurazí…

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*