Pavel Morochovič Trio: Probuzení jazzové laviny
zvuk
hudební úroveň
obal desky
4.9Overall Score

Na slovenskou jazzovou scénu vtrhlo doslova jako lavina PAVEL MOROCHOVIČ TRIO. Již v říjnu 2013 pořídilo prakticky na jeden zátah (za 4 hodiny) téměř hodinové album „AWAKENING“, jehož vydání se nakonec ujal label Hevhetia. Zaplaťbůh! Protože lepší klavírní triovou desku letos v srdci Evropy hned tak neuslyšíme, na to dám ruku do ohně…

Záměrem bylo vytvořit koncepčně jednotný a hudebně pestrý celek propojených, na sebe navazujících hudebních motivů v širším žánrovém kontextu. Skladby tak spolu vytvářejí jakýsi uzavřený kruh,“ řekl o koncepci alba lídr tria Pavel Morochovič. Výsostný autor reperoáru, pianista, který jinak hraje s Hankou Gregušovou, Nikolajem Nikitinem a Miro Zahradníkem. Při onom zhutněném natáčení se však neobyčejným způsobem vyznamenala rytmika – basák Juraj Griglák („slovenský Jaco“) a především bubeník Martin Valihora (však také bubnuje v obnovené sestavě Vargova souboru Collegium Musicum!), jehož výkon je až nadpozemský. Ve dvou skladbách pak hostuje ještě houslista (a koproducent alba) Ivan Dimitrov.

cover-Úvodní „Inferno“ odstartuje zvuky preparovaného klavíru a jeho strun. V okamžiku, kdy se přidají bicí, trio nabere sílu uragánu. Staccata piana, jež se na posluchače hrnou v gradovaných úhozech, jsou navíc zahušťovány neuvěřitelným rytmickým předivem a sledem dynamických proměn. Máte pocit, jakoby všichni tři aktéři zároveň sólovali, aniž by ale kdokoliv z nich myslel na sebe. Poté následuje trilogie „Renaissance“. Part I.- „Awakening“ představuje typ nadupané balady, kde se na osmiminutové ploše střetává perlivá lyrika piana s hutnými riffy baskytary plus emotivně melodickým sólem a jaderně výbušnými bicími. Part II.- „The Unbearable Lightness Of Being“ se vyznačuje výrazně melodickým pianem, které skladbě dodává až písničkový charakter, jenž v sóle dostane téměř bluesovou náladu, přičemž se pak v sólovém duetu střetnou bicí a basovka; celé to posléze opět vygraduje až do nebes. V Partu III.- „Paradise“ zní v úvodu preparovaný klavír a jeho struny, postupně se zvuk pročistí k triové jízdě, připomínající rozjeté E.S.T či starší The Bad Plus. To vše korunuje fenomenální hrou bubeník. Zklidnění přinese následující track – „The Ballad – Home“. Vedle jímavého basového sóla se zde zaskvějí housle hostujícího Ivana Dimitrova. Trio se tak nadechlo k pětiminutové eruptivní cirkulaci tónů ve „Vicious Circle“, kde dokonce jako o život i swingují. Střídá ji baladická „Waltz For Nicole“, nejdelší kompozice alba (9:45) – zprvu v chopinovsky valčíkovém duchu a s tanečně rozjásanými houslemi, posléze s průlomem do bopu a swingu a´la Oscar Peterson. Závěrečná skladba „What Else?“ je zatěžkána hutnými groovy, nad nimiž se prohánějí hrozny klavírních tónů, znovu a znovu překvapivě variovaných, ve finále pak smetených vírem sólujících bicích.

V souladu s názvem poslední skladby alba „Awakening“ si s neskrývaným vzrušením pokládám otázku, co ještě mohou tito tři jazzoví borci ze Slovenska předvést? Laťku si tedy nastavili pořádně vysoko. Výše zatím ještě ani nedohlédnu…

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*