Warning: A non-numeric value encountered in /www/jazzport.cz/jazzport.cz/wp-content/themes/valenti/library/core.php on line 1457
ODSTÍNY POHÁDKOVÉHO JAZZU Z IZRAELE
Zvuk
hudební úroveň
obal desky
4.7Overall Score

Slovenský label Hevhetia dal o sobě zase pořádně vědět! Tentokrát zde vydalo své druhé album izraelské OFIR SHWARTZ TRIO. Získat do vydavatelské stáje soubor, který před třemi lety očaroval kritiky debutem „Earlier In Time“, byl vskutku osvícený čin. Nové album tria „SHADES OF FISH“, natočené v jeruzalémském SHK studiu a přitahující pozornost již cover designem a´la ECM, se skutečně povedlo, a to přímo pohádkově! Jako by pianista a autor všech deseti kompozic alba Ofir Shwartz předtím chytil zlatou rybku, která mu na oplátku za návrat do moře splnila jedno jediné toužebné přání: natočit mimořádně vydařené jazzové album…

Vedle kapelníka Ofira Shwartze tvoří trio slovinský bubeník Gasper Bertoncelj a izraelský (ale v New Yorku hrající) kontrabasista Gal Shaya. Toto mladé jazzové trio do své hudby dokáže nasát leccos, a s naprostou lehkostí a hlavně přirozeně a objevně, což korunuje každou upřímně myšlenou uměleckou odvahu.

Hned úvodní skladba „Coelum“ vás posadí na zadek svým až drum´n´bassovým rytmickým spodkem v kontapunktu k hymnickému pianu, posléze rockovým tahem s občasnými úkroky jinam, třeba k atonalitě soudobé avantgardy či k emocionální lyrice klavírního Rachmaninova. Děje se tu tolik v oné jediné skladbě, že by to jiným triím (nebudu raději jmenovat) vystačilo na celé album! Basové sólo je ozvláštňováno neobvyklými prolukami, čímž vzniká napětí, jen vybouchnout…a vůbec, basista na celém albu exceluje, jako by lídrem byl on. Zdá se mi, že v tomto triu je sice autorsky stěžejní pianista, ale instrumentálně na této desce kraluje jednoznačně basista.

V nabluesověle a latino-jazzově zabarvené kompozici „Chicko“ připomíná basista Gal Shaya v dalším excelentním sólu svého slavnějšího izraelsko-amerického kolegu Avishaie Cohena. Dlužno dodat, že se mu i přinejmenším vyrovná. „When It Ends“ otevírá basa hraná smyčcem, a to v lahodném souzvuku s pianem, jenž cituje výrazně folklorní motiv, poté vybuchnou bicí, piano chvílemi swinguje jako o život a basa drnčí, celé to zní neobyčejně plasticky, nebo lépe řečeno elasticky. Skladbu „Germany“ s bubenickým úvodem, posléze až s pochodovým rytmem, nad nímž se střídavě klenou až wagnerovsky nabubřelé motivy, kolovrátkově zonenšajnové odrhovačky i weillovské kabaretní škleby, střídá mistrně vystavěná, jímavá i vášnivá balada „Folk Song“. Po etnickém jazzu přichází na řadu značně zrockovělý kus „Industrial City“ s traffic-rytmem a s vypjatým motivem jak z Nirvany, se sólovými erupcemi piana a basy. Trio zbytečně žádnou skladbu neprotahuje, což je případ i kultivované balady, titulní „Shades Of Fish“.

Závěrečné tři kompozice album vygradují až do strmých výšin. „It´s Wet Outside“ navzdory své baladičnosti skrývá neobyčejně hustou a nápaditě pestrotvornou strukturu i texturu, stále se to zde proměňuje, dynamicky odděluje i spojuje, basa chvílemi střílí kulometné salvy, místy zlyričtí až na hranici lidskosti, zatímco piano zůstává krystalicky čisté a každý jeho tón zaperlí. Další nádherná balada „Last Journey“ je sycena basovým magmatem, vzniklým emocionálně vypjatou hrou smyčcem, která se s vražednou sugestivitou pojí s pianem. Album končí měkčí, více klavírní verzí „Industrial City“, takto „Vol.2“. Měkčí ve smyslu industriálního rytmu, nikoli hudebně – gradace až k free-jazzové erupci je tady přímo ukázkově zabijácká!

A ještě upozornění: když si počkáte půlminutku po odeznění poslední položky alba, uslyšíte osamocený klavír, kterak jednu minutu opakuje motiv z Folk Songu…miluju skryté tracky!
Druhé album Ofir Shwartz Tria „Shades Of Fish“ pro mne představuje jedno z největších jazzových překvapení roku! Nenalezl jsem zde jediné hluché místo, ani záblesk tuctovosti, každá skladba je nepředvídatelná, neotřelá a mistrně vystavěná, evidentně z jasnou tvůrčí vizí, pozoruhodnější o to více, že trio je silné obvzláště v baladách! A prostřednictvím balad graduje i celé album! Což je podle mne právě v případě mladých muzikantů hodně neobvyklé…

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*