Ve středu 10. dubna byl vernisáží a koncertem v galerii Ponava zahájen brněnský festival FAUN. Představila se tu norská výtvarnice Reidun Rose Vinda a poté vystoupil NOCZ Quartet.
Reidun Rose Vinda, jež je doma v norském Fjordane i v německém Berlíně, vystavuje v Ponavě drobné tušové kresby, inspirované zvuky či abstraktními krajinami, a zároveň fotografie, na kterých figurují zpovzdálí lidé. Byť absolvovala studium na Norské akademii umění a designu v Bergenu, a to se zaměřením na textil, věnuje se hlavně právě fotografii a malbě.
Na vernisáž pak navázal hodinový koncert norsko-české freejazzové formace NOCZ Quartet. Lídrem kvarteta je trumpetista a skladatel, výhradní autor repertoáru Didrik Ingvaldsen; ten ve svých skladbách mísí současný experimentální jazz s freejazzovými postupy. S nadšením jsem tu recenzoval navýsost pozoruhodné album kvarteta „Sailor On Dry Land“ (Hevhetia, 2019) a o rok později jsem s lídrem vedl rozhovor. Ony výše zmíněné freejazzové postupy již nástrojovým složením evokují kupříkladu rané uskupení kolem Ornetta Colemana. Altsaxofon patří neméně skvělému Radimu Hanouskovi, za kontrabasem válí Marian Friedl a norského bubeníka Daga Magnuse Narvesena tentokrát nahradil Kristián Kuruc. Vystoupení bylo jako vždy výživné, založené na energické hře, kdy aktéři dynamicky hnětli výrazná, melodicky květnatá a rytmicky leckdy bujará témata; často jsou z nich cítit africké a samozřejmě norské vůně a pachy. A z nich pak vyhřezávaly dravé sólové chorusy či erupce kolektivní improvizace. Výtečný set!