Festival Sons d’hiver přináší improvizovanou hudbu na pařížská předměstí

Festival Sons d’hiver přináší improvizovanou hudbu na pařížská předměstí

Naposledy editováno:

Auditorium Jean-Pierre Miquel, Vincennes (Paříž), 30. ledna 2025

TRIO AYMERIC AVICE / LUKE STEWART / CHAD TAYLOR

Francouzský trumpetista Aymeric Avice představuje během dvou desetiletí své kariéry originální syntézu jazzu, noise, progresivního rocku a mimoevropských vlivů. Jeho trio s americkými hudebníky Lukem Stewartem (basový virtuóz a člen avantgardních formací jako Irreversible Entanglements) a Chadem Taylorem (bubeník z okruhu chicagského undergroundu) vzniklo v rámci tradiční franko-americké spolupráce festivalu Sons d’hiver a kombinuje strukturované kompozice s volnou improvizací. 

Spustili pořádný tlak hned v úvodu, až jsem vzpomínal na JGTT a koncert tria Petera Evanse. Pak to rozpustili a Aymeric na zefektovanou trubku vytvořil dost rozbitou a hodně abstraktní pasáž. Chvíli zněl jak lokomotiva a pak třeba přešel až ke švitoření ptáčků. Připravil tak půdu, aby zase najeli do solidního groovu a semkli se. Aymeric troubil jak šílenec a připomínal mi právě již vzpomínaného Evanse (který se mimochodem představil na festivalu den poté). Druhou improvizaci rozjeli s efekty a Luke použil smyčec. Trubka zněla jako vesmírná halucinace a rytmika opět nasadila hypnotický groove. Aymeric si vzal dvě trubky najednou (jedna na čisto, druhá na mikrofon s efektem). Fascinovalo mě, jak se vždycky nádherně dokázali z těch rozbitých abstraktních pasáží sebrat a zase nahodit řetěz. Bouřlivé ovace po zhruba hodinové jízdě a četná zvolání „BRAVO“ byly naprosto zasloužené. Skandovaným potleskem jsme si vynutili přídavek, který byl dalším energickým nášupem. Paráda!

Festival Sons d’hiver přináší improvizovanou hudbu na pařížská předměstí

JOKKO

Mezinárodní improvizační soubor Jokko (v senegalštině „propojení“) spojuje pět výjimečných hudebníků: amerického bubeníka Hamida Drakea, švédského saxofonistu Matse Gustafssona, senegalského perkusionistu Dudù Kouatého, francouzského multiinstrumentalistu Simona Siegera a amerického kontrabasistu Luke Stewarta. Tato pětice zkušených improvizátorů, z nichž někteří spolupracovali s legendárním Art Ensemble of Chicago, vytváří unikátní zvukový jazyk, který propojuje africké rytmy, free jazz, experimentální elektroniku a world music do fascinujícího celku.

Jokko začali v úvodu každý po svém. Dudù měl na své platformě neskutečné množství krámů a hraček. Simon začal se zvonečky a Mats to po chvilce zabil. Na baryton saxofon zatroubil tak, že nás div nezvedl ze sedaček. Pak se rozjel rytmický podklad a všichni začali haluzit do velkého hlukového tlaku. Simon se přesunul za klávesy a tahal z nich až nepříjemné frekvence, ale poté se rozjela neuvěřitelná část, kdy to šlapalo jak blázen. Všichni hráli jak o život a do toho Mats troubil jak zběsilý.

Pak se vystoupení zase zvrtlo do perkusivní rozehrávky, kdy všichni jeli nějaký rytmus a vzájemně se doplňovali. Dudù do toho dokonce zazpíval. Mikrofonu se také chopil Simon a rozjel něco na způsob beatboxu od hraní si s dechem až po vysoké tóny a hrdelní zvuky. Při tomto vystoupení se toho dělo skutečně hodně a muzikanti nás nenechali ani na chvilku vydechnout. Po zpěvové vložce se Simon opět přesunul za klávesy a hypnotické, až uhrančivé groovy se střídaly s rozbitými pasážemi. Chvílemi jsem měl pocit, že se jim daří vytvářet geniální momenty. Pozadu nezůstal ani Hamid, který recitoval do vyklidněnějších momentů, které však opět nabraly na obrátkách a hudebníci opět najeli do hypnotického rytmu. V přídavku došlo i na kýbl s vodou, do kterého Dudù namáčel lahve a tyče, které zněly jak flétny a Simon nám ještě zarecitoval. Tak to byl nesmírně vydatný a obohacující večer na jednom z pařížských předměstí v rámci skvělého festivalu Sons d’hiver.

Festival Sons d’hiver přináší improvizovanou hudbu na pařížská předměstí

Fotky: Margaux Rodrigues