Echoes of JazzFestBrno, Janáčkovo divadlo, Brno, 3. 11. 2019

Podzimní ozvěny brněnského JazzFestu začaly velkolepě. Japonská klavíristka Hiromi Uehara přesvědčila vyprodané Janáčkovo divadlo svojí virtuózní, dynamickou, velmi nápaditou sólovou hrou, že jednoznačně patří do TOP10 světových jazzových pianistů. Své klavírní mistrovství a stále až dětskou radost z každé povedené improvizace předvedla ve skladbách z posledního CD Spectrum, vydaného u příležitosti svých čtyřicátin, kde rekapituluje, co se jako hudebnice do svých čtyřiceti let naučila.

Osamocené piano uprostřed velikého, jednoduše barevně nasvětleného pódia slibovalo velký hudební zážitek.

Skromná Hiromi však od první skladby Kaleidoscope ukázala daleko víc. Zajímavý úvodní motiv rozvinula v několika variacích, které gradovaly díky její charakteristické virtuozitě a výbušnosti. Další vlastní skladba Yellow Wurlitzer Blues ještě víc nadchla svojí dynamikou.

Po uklidňující, baladické Whiteout vysvětlila Hiromi, že její nejoblíbenější filmový hrdina je Charlie Chaplin. Při sledování jeho působivých, černobílých filmů jí připadají barevné. Následovala její strhující skladba Mr. C.C., věnovaná právě Charlie Chaplinovi, plná extra rychlých, bezchybných pasáží.

Druhým částečným uklidněním byl známý, velmi citlivě a nápaditě zahraný Blackbird od Beatles, při kterém si Hiromi nadšeně pohrávala s klavírem v dokonalé akustice sálu. Po titulní skladbě z jejího posledního CD Spectrum uvedla Hiromi závěrečnou Rhapsody in various shades of blue jako kombinaci svých pohledů na blues. Téměř třicetiminutová improvizace vyšla samozřejmě z Gershwinovy Rapsody in Blue, integrovala však jazz, včetně Coltranova Blue Train, současnou improvizaci, blues a pop. Hiromi transplantovala Gershwina i do Behind Blue Eyes od The Who, nakonec se vrátila zpět k původnímu motivu.

Skutečně fascinující hudební zážitek!

Nadšené, až bouřlivé ovace si vyžádaly dva přídavky. Hiromi nejprve částečně zklidnila zaplněné Janáčkovo divadlo svou melodickou skladbou Sepia Effect a na úplný závěr téměř roztancovala nádherně rytmickou improvizací Seeker.

Těším se, že další dva pianisté Aaron Parks a Shai Maestro na Ozvěnách JazzFestuBrno 17.11. v SONO Brno přinesou divákům podobně nezapomenutelný koncert.

4 komentáře

  1. Stanislav Masařík

    Opravdu to byl životní zážitek. Se vším souhlasím, jen ten „Steinway“ měl na sobě nápis YAMAHA.

    Odpovědět
    • Michal Sýkora

      Pane Masaříku, děkuji Vám za Vaši připomínku, omlouvám se za svoji nepozornost. Zdraví M.S.

      Odpovědět

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..