Mezi nejvýraznější jazzové novátory dneška patří bezesporu francouzský trumpetista, skladatel a elektronický mág SERGE ADAM. Tento Pařížan studoval improvizaci u Alana Silvy a Itaru Ohi, kompozici pak se Solange Ancona (žákyně Messiaena a Scelsiho). Rozvíjí nový způsob přístupu k hudební kompozici, a to skrze samotný proces tvorby prostřednictvím elektronicky dotvářené volné improvizace v reálném čase.
Samozřejmě jeho improvizační a kompoziční umění naplno vyzrálo v autorských, synteticky-uměleckých projektech, spojující filmový obraz, moderní balet respektive tanec a divadlo. Mezi nejznámější patří „Na vespera de nao partir nunca“, kde na jeho elektroakustickou hudbu a společně s video-projekcí tančí sestry Flavia a Giselle Tapias z Brazílie. Titul představení, jež se udrželo na repertoáru tři roky (2009 – 2012), odkazuje na verš z básně, v níž se slavný básník Fernando Pessoa pokoušel vypsat z pocitů izolace a osamění. Ještě déle (plných 6 let, mezi lety 2007 – 2013) vystupoval Serge Adam jako tvůrce částečně improvizované hudební složky v tanečním představení „Icons“, které se snažilo docílit nevyčerpatelných pohybových a duchovních hranic dervišů, mistrů orientálního tance. O rok méně exceloval ve společné performanci s výtvarníkem Martinem Haussmannem „Pousse-toi de mon soleil!“ (Vyrůstá ze mě slunce!)
V roce 1991 Serge Adam založil společnost Quoi De Neuf Docteur (Co je nového doktore), která si dodnes klade za cíl podporovat svobodnou hudební tvorbu, převážně nové trendy v jazzu. Funguje také jako významný nezávislý label, jenž vydává hlavně plody různorodého tvůrčího snažení lídra. Ten sestavil dokonce big-band (pod názvem společnosti) a dosud s ním jako dirigent (a také jako trumpetista) natočil pět alb.
Od roku 1994 zde vydává své nahrávky také Adamovo trio LES AMANTS DE JULIETTE, kde s trumpetistou hraje vynikající pianista Benoit Delbecq a virtuóz na tabla a perkuse Philippe Foch. Takto vzniklá skvělá fúze world-music, moderního minimalismu a free-jazzu vás okouzlí již z pěti alb. Na tom posledním (2011) se k nim navíc přidává jako host geniální hráč na gembri a oud Majid Bekkas z Maroka. Trubka je tady v roli zpěváka, tabla vnáší do hudby tria starobylé indické tradice a piano, preparované různými rezonátory, evokuje archetypální rytmy z Indonésie a Afriky. Místy hodně připomínají legendární trio CoDoNa (tedy Collin Walcott, Don Cherry a Nana Vasconcelos).
V roce 2000 Serge Adam sestavil další trio, které je navíc úzce spjato s Čechami, respektive s Prahou. Okouzlen návštěvou matičky měst jej pojmenoval totiž HRADCANY! Zde Adama s trubkou doplňuje saxofonista a hráč na flétnu ney Phillipe Botta a akordeonista David Venitucci. Na dosavadních třech albech, přičemž to poslední z roku 2011 dostalo název „10 Hradčany Praha 1“, hraje trio divokou akustickou hudbu, sycenou nejen free-jazzem či swingem, ale také balkánskými, tureckými a vůbec orientálními a východoevropskými inspiracemi. Na druhém albu (2006) hostuje navíc výborný íránský hráč na perkuse Bijan Chemirani. Hradcany vytvářejí svébytný hudební útvar, který by se dal nazvat „imaginární folklór“, tvořený poučenou volnou improvizací.
Zatím poslední z početných tváří Adama je soubor UP TO 1970, vzniklý před 4 roky. Název odkazuje na rok zrodu elektrického fusion, čili jazz-rocku, a kapela již stačila vydat debutové album (příznačně na vinylu). Na něm zní více než pouhá pocta čubčím lektvarům Milese Davise a spol., ale jde o nové uchopení inovativních postupů skrze dnešní nástroje a technologie, tudíž obohacené transkripce, nikoli pouhé recyklování a citace (jak se tomu mnohdy dnes děje). Koncertní záznam ze Štrasburku (13.4.2012) je toho zářným příkladem – vedle lídra (trumpetisty a autora všech kompozic) se na něm podíleli Pierre de Bethmann (el.piano), Benoit Delbecq (klávesy, elektronika), Benjamin Henocq (bicí), Christelle Séry (el.kytara), Romuald Tual (beat machine, elektronika) a Zaf Zapha (baskytara). Neoddělitelnými členy jsou také zvukař Djengo Hartlap a autor video-instalací Eric Vemhes.
Doporučuji nyní poslech následujících ukázek. Serge Adam v nich naplno dokazuje své jazzové novátorství.