HLASkontraBAS oktet ve svém prvním klipu sleduje vítr

HLASkontraBAS oktet ve svém prvním klipu sleduje vítr

Praha, 17. ledna 2022 – U nás i ve světě byste těžko hledali podobně složenou hudební skupinu: čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté. Nyní formace HLASkontraBAS oktet, jak ji pojmenovali zakladatelé – zpěvačka, performerka a také autorka podcastu Sádlo Ridina Ahmedová a kontrabasista Petr Tichý – přichází s prvním videoklipem – k šestiminutové skladbě Following the Wind. Přímo pro HLASkontraBAS oktet ji napsala skladatelka, zpěvačka a klavíristka Beata Hlavenková, která uskupení považuje za unikátní soubor. Sama si také vedle osmi hudebníků v klipu zahrála. Tvůrci v čele s režisérkou Šárkou Sklenářovou v souladu s názvem i náladou písně „přizvali” obrazně do klipu vítr – zkombinovali záběry ze studia s pohledy do listopadové krajiny.

Je to naše kamarádka, souputnice a máme moc rádi její hudbu,” odpovídají Ridina Ahmedová a Petr Tichý na otázku, proč s žádostí o skladbu jako první oslovili právě Beatu Hlavenkovou. „Zajímalo nás, co vytvoří pro sestavu čtyř hlasů a čtyř kontrabasů. Zadání bylo jednoduché – délka do deseti minut, bez textu. Zbytek jsme nechali na ní,” dodávají. „Pro mě jde o návrat k čistě instrumentální skladbě v době, kdy sama kromě zhudebněných básní píšu texty vlastní. Návrat krásný, zábavný, zajímavý, lehce náročný,” říká Beata Hlavenková.

Výsledkem je skladba Following the Wind. „Vítr může znamenat inspiraci nebo pobídku ke směru, kterým se máš vydat. Fouká ti do zad. Nechceš jít proti němu. Chceš běžet s ním. Chceš se jím nechat unášet. Nabídka od Ridiny s Petrem byla právě takovýmto vybídnutím,” vysvětluje Hlavenková.

Skladba je skvělá, melodická, proměňující se, barevná, máme v ní prostor i pro improvizaci. Baví nás,” chválí výsledek Petr a Ridina, kteří svůj původní dvojčlenný projekt HLASkontraBAS rozšířili o dalších šest hudebníků – zpěvačky Alici Bauer, Mirku Novak a Markétu Zdeňkovou, kontrabasisty Petra Mikeše a v alternacích Ondřeje Štajnochra, Ondřeje Komárka, Tomáše Lišku, Roberta Balzara nebo Tadeáše Mesanyho. „Všichni dohromady tvoří působivý celek – čtyři velmi různé ženské hlasy, les smyčců a strun s velkými dynamickými proměnami,” charakterizují zakladatelé hudbu oktetu. „HLASkontraBAS je unikátním souborem. Neslyšela jsem o ničem podobném. Líbí se mi jejich nasazení, hráčské a pěvecké možnosti, rozsahy, jejich odvaha pracovat téměř výhradně beze slov, přestože mají k dispozici čtyři hlasy,” vyzvedává Beata Hlavenková.

Klip vznikal napůl ve studiu, napůl ve volné krajině. „Nabízelo se, že přizveme vítr jako dalšího hybatele dění, což v listopadu byla docela sázka do loterie. Nakonec nám štěstí přálo a vyšlo nádherné počasí,” říkají Ridina a Petr. Režie klipu se ujala Šárka Sklenářová, filmová střihačka, která se podílela na řadě dokumentárních filmů. Celý tvůrčí tým byl početný, vystřídalo se například pět kameramanů. Dohromady se do klipu zapojilo okolo dvaceti pěti lidí.

Po Beatě Hlavenkové přímo pro HLASkontraBAS oktet napsali další skladby Ivan Acher, Matouš Hejl, Jaromír Honzák s textem Oldřicha Janoty. „Rozepsanou skladbu pro nás má Vladimír Václavek a další plánujeme, včetně autorů ze zahraničí. Naživo s oktetem hrajeme také svoje původní skladby. Na naši píseň Po bouři bychom chtěli v příštím roce natočit další klip. A pokud budou finance, v což věříme, určitě s oktetem plánujeme novou desku,” dodávají.

Oktet vznikl v roce 2019 rozšířením dvojčlenného HLASkontraBASu. „Původně jsme chtěli jen slyšet, jak by to, co smyčkujeme, znělo naživo. Chtěli jsme si naše skladby zahrát s živými muzikanty, kteří do nich vnesou vlastní interpretační duši,” vysvětlují vznik osmičlenné sestavy Ridina a Petr. „Ale se psaním věcí přímo pro oktet přichází možnost jinak aranžovat a hudebně přemýšlet. Přijde nám zajímavé udržovat paralelně jak komorní duo, tak i oktet – každý z projektů má svoji jedinečnost,” říkají oba hudebníci. V plánu jsou v tomto rozšířeném složení i koncerty, které ale vyžadují náročnější přípravu. „Slovo náročnější je v tomto případě eufemismus :-) Je to sakra těžké dát dohromady osm vytížených hudebníků a domlouvat pro ně koncerty. Navíc samozřejmě s takhle velkou sestavou není možné objíždět kluby, které mají možnost zaplatit jen třeba tři nebo čtyři muzikanty za večer. Je to výzva. Ale baví nás to, a tak věříme, že naše nadšení bude silnější než překážky,” uzavírají Ridina a Petr.

Cesty Ridiny Ahmedové a Petra Tichého se prolínají již téměř dvacet let. Potkávali se v jazzových formacích, poté spolu hráli v projektu Floex. V podstatě třetím členem autorského projektu HLASkontraBAS dua se stal loopstation, přístroj umožňující nahrávat ve více stopách přes sebe. „Používáme ho takřka ve všech skladbách. Můžeme díky němu vytvářet ´zvukovou architekturu´ a pracovat s harmonickou i melodickou bohatostí,” vysvětluje Ridina Ahmedová.

Naším cílem nebylo vytvořit co nejhustší kompozici, ale krajinu, do které by se člověk rád vracel,” říká Petr Tichý. Hraní v takto komorním obsazení je pro oba intenzivní zkušenost: „Přináší nám pevné mantinely dané prostým instrumentálním obsazením, ale současně i velikou svobodu. Je v tom křehkost i pevnost, protože když jsou jen dva nástroje, můžou se propojit hodně nablízko. Je to pro nás intenzivní cesta do čiré radosti ze zvuku.”

Ridina Ahmedová je výrazná vokalistka s česko-sudánskými kořeny s bohatou hudební zkušeností. Podílí se na řadě hudebních projektů, sama také skládá.

Petr Tichý je kontrabasista, jehož hudební záběr se pohybuje od freejazzu přes electroswing až po vážnou hudbu. Spolupracuje s dlouhou řadou hudebníků, i on také komponuje a aranžuje.