Festival MELOMANIA, Prostor, Boskovice, sobota 2.10.2021
Posilněný úspěšným pořadatelstvím festivalu improvizované hudby HearMe!2020 v boskovickém Prostoru se pustil hudební publicista Jan Hocek do příprav a organizace prvního ročníku svého festivalu „jiné“ hudby ve stejném prostředí v Panském dvoře v Boskovicích.
Meloman (z řeckého μέλος (mélos) – píseň, zpěv a μανία (mania) – mánie, posedlost, šílenství) znamená vášnivý milovník hudby, což Honzu Hocka dokonale charakterizuje, proto nazval festival MELOMANIE. Takové trefné pojmenování vyjadřovalo mimořádný vztah k hudbě snad všech zúčastněných, hudebníků a diváků.
V útulném sále kavárny Prostor jako první vystoupilo duo Žaneta Vítová & Radim Hanousek. Jejich dueta akordeonu a basklarinetu, resp. soprán saxofonu, přinesla pro mne až příliš volné, avantgardní jazzové improvizace, vskutku „akustický výlet do hájemství čiré krásy“, jak sliboval program festivalu. Snaha hrát na akordeon novátorsky, stejně tak na saxofon ukázaly neobyčejné možnosti a výbornou souhru obou umělců. Pětiminutovka jako přídavek byla nadšeně přijata.
Podobně začalo druhé vystoupení, sólo slovenského kytaristy Miloše Železňáka. Jeho nápadité improvizace a krásný zvuk jeho akustické kytary vnesly do Prostoru kouzelnou atmosféru, kterou Miloš Železňák jemně dokreslil živou elektronikou. Výměna akustické za elektrickou kytaru povýšila jeho koncert na přenos energie skromnému obecenstvu. Jeho volné improvizace s prvky soudobé vážné hudby, jazz-rocku i hard bopu mne velmi mile překvapily a potěšily. Závěrečná pětiminutovka uzemnila všechny a přesvědčila o mimořádných kvalitách a hudební invenci Miloše Železňáka, jak se můžete přesvědčit ve videoukázce níže.
Gradaci první MELOMANIE dokonale vystupňovala třetí kapela, free-jazzová úderka Frisk z Pardubic ve složení: Zdeněk Závodný – saxofon, František R. Václavík – kytara, Vít Hoigr – bicí. Klidný úvod se rychle změnil ve free-jazzový odvaz, smršť saxofonových disonancí, kytarových experimentů vyluzovaných na elektrickou kytaru s pomocí různých kovových předmětů, podporovaný vášnivou hrou na bicí. S nadšením jsme přijímali energii sršící z Frisku po celou dobu jejich strhujícího koncertu včetně tradičního, Honzou Hockem vyprošeného, pětiminutového přídavku!
Výborná dramaturgie první MELOMANIE připravila na závěr festivalu opravdovou hudební lahůdku.
Rádi jsme proto počkali na opožděný příjezd mladé kapely Treetop z jejich vystoupení v berlínském jazz klubu Donau115. Trio výborných muzikantů: Vojta Drnek – akordeon, Richard Šanda – trombon, Michal Šelep – kontrabas přineslo do Prostoru parádní soudobý moderní jazz. Unikátní složení výhradně akustických nástrojů a zejména jejich telepatické hudební porozumění vykouzlily opravdu krásnou atmosféru večera. Trio Treetop odehrálo s nadšením a vášní snad všechny skladby z jejich prvního, výborného CD nazvaného jen Treetop, které bylo také v Boskovicích pokřtěno. Závěrečná skladba Silence od Charlie Hadena povznesla všechny vděčné diváky „do korun stromů“, jak lze volně přeložit název tria.
Děkuji Honzovi Hockovi a všem muzikantům za nevšední hudební zážitky a rozšíření hudebních obzorů na první, vydařené MELOMANII. Těším se na druhou.