Jazz Goes To Town první den a s nadějí...
Lukáš Veselý

Jazz Goes To Town první den a s nadějí…

Královéhradecký festival JAZZ GOES TO TOWN 2017 začal v úterý 10.října neformálním vystoupením nového mladého domácího souboru CantinaBand v restauraci Černý kůň. Šťavnatý gypsy-jazz a swing je umocněn dvěma kytarami (Jan Chmelík, Tomáš Novotný), nechybí samozřejmě housle (Adam Černík) a kontrabas (Tomáš Všetečka).

V divadelním Studiu Beseda samotné festivalové dění odstartoval vpravdě jedinečný dvojkoncert. TOMÁŠ LIŠKA se svým nynějším mezinárodním INVISIBLE WORLD Q. brázdí české a moravské kluby již rok. Neobyčejně invenčního kontrabasistu a skladatele zde doplňuje navýsost kongeniálním způsobem bubeník (lépe řečeno: hráč na alternativní set bicích nástrojů, neboť v arzenálu nechybí ani plechový soudek od piva) Kamil Slezák, srbský akordeonista Nikola Zarić a turecký houslista Efe Turumtay. Svůj festivalový set zahájilo kvareto stejně, jako na svém letošním albu „Invisible Faces“ – skladbou „Safran“. Následoval Liškův kompoziční majstrštyk „People From Faldun“, do které se promítla jeho fascinace duchovním světem spisovatele Hermanna Hesseho. S nevšedním akordeonovým sólem; Zarić je skutečně virtuózní hráč a především tvůrčí improvizátor v pravém slova smyslu. Hesseho duch prosvítá také ze starší Liškovy kompozice „Alegría en Masca“, díky níž ožila osm let stará (mladá) eponymní deska. Následovaly další kusy, ve kterých se blýskl také houslista, včetně zpěvu smutné turecké lidové milostné písně. Slezák přitom vytvářel s Liškou husté rytmické předivo; bubeník si leckdy vystačil jen se samotnými dlaněmi. Byla radost ho sledovat, jak si hraní užíval plnými doušky. Autorsky byl zastoupen také Zarić, a to zbrusu novou skladbou, která ještě nemá ani název. Přispěl i Turumtay, což se projevilo sice teskným, melancholickým baladickým zvukem, ale kapela jej vygradovala s patřičnou vášní, včetně strhujících sólových chorusů. Vystoupení Liškova kvarteta vyrcholilo kompozicí „Bartaruga“, inspirovanou jednou itaskou kavárnou, kde autor zažil onen typický temperament Italů; hudební tok je proměnlivě strukturovaný a střídá se v něm celá škála nálad a emocí. Po bouřlivých ovacích posluchačů kapela přidala mistrnou miniaturu „Kalimba“…

Fotoreport Lukáše Veselého – Tomáš Liška s Invisible World Q.
Fotoreport Jaroslava Jirmana – Tomáš Liška s Invisible World Q.

 

Dramaturgickou vytříbenost naplnil druhý koncertní set. Z Norska zavítal do Hradce Králové BANSAL BAND. Sice je doma v zemi na severu Evropy, ale soubor vede houslistka a skladatelka s indickou krví Harpreet Bansal a hraje osobitou fúzi jazzu a indické hudby. V Norsku našel domov také náš Vojtěch Procházka, který zde hraje na indické harmonium. A mezi těmito dvěma instrumentalisty to patřičně muzikantsky jiskří, čímž udávají značně improvizované hudbě směr. Alespoň tomu tak bylo tento večer. Třetím sólistou a zvukoborcem je bezesporu Javid Afsari Rad, iránský hráč na santur (arabský předchůdce cimbálu). Polyrytmický proud pak utváří nepálská hráčka na tabla Sanskriti Shrestha a norský kontrabasista Adrian Myhr. Kvinteto zahrálo čtyři rozměrné kompozice, čerpající převážně z rág. Ale výsledkem není jakási jazzově přežvýkaná duchovní hudba z Východu, nedej bože s výprázdněným obsahem a´la New-Age. Na posluchače dýchá s uměleckou naléhavostí prahudba, vyvěrající z původních, společných kořenů lidí, nikoli ve jménu umělé globalizace. Sytý, hluboko ponořený a tajemný hlas houslí se snoubí nesmírně tajuplně a zpěvně s harmoniem, který ale dokáže též zahořet a odpovídat vznětlivě, santur vybuchuje ve zvukových explozích i decentně, s citovou vroucností maluje spodní vrstvy, tabla hovoří jakýmsi pradávným mystickým jazykem, aniž se zalyká, kontrabas brebentí, přizvukuje, uklidňuje i zahušťuje bohatě propojené hlasy z různých koutů planety. Je to hudba, přinášející naději v dnešním tak brutálně polarizovaném světě…

Fotoreport Lukáše Veselého – BANSAL BAND
Fotoreport Jaroslava Jirmana – BANSAL BAND

A to je další rozměr dramaturgie letošního ročníku Jazz Goes To Town. A troufám si tvrdit, že ten nejcennější!

Reportáže k Jazz Goes To Town 2017