Jihočeský jazzový festival – pátek 5.srpna 2022

Jihočeský jazzový festival – pátek 5.srpna 2022

Jihočeský jazzový festival ČEZ 2022, Piaristické nám., České Budějovice, pátek 5. srpna 2022

Program letošního Jihočeského jazzového festivalu probíhal celý týden od pondělí 1.srpna na různých historických místech Českých Budějovic do neděle 7.srpna v Hluboké nad Vltavou. Organizátoři se tak snaží zaujmout nové diváky na atraktivních místech v Jihočeském kraji, třeba i na Stezce korunami stromů v Lipně nad Vltavou.

Páteční a sobotní hlavní program letošního Jihočeského jazzového festivalu tradičně na historickém Piaristickém náměstí přinesl opět pestrou mezinárodní přehlídku současného jazzu. Velkým magnetem pátečního programu byl kubánský Harold Lopéz-Nussa Quintet, jehož vystoupení zrušil Covid dva dny před jeho termínem. Organizátoři nezměrnou snahou zařídili narychlo náhradu v podobě rakouské kapely Marina and The Kats, která na loňském Jihočeském jazzovém festivalu stihla zahrát jen čtyři skladby, protože jejich koncert rázně ukončila silná bouřka.

Páteční koncert zahájil mezinárodní kvartet Efe Turumtay – housle, Cenk Erdogan – kytary, Tomáš Liška – basa, András Dés – bicí, perkuse. Jejich vlastní kompozice propojují unikátně hudební kultury Turecka a Česka s maďarskou rytmikou, jak přesvědčivě ukázali na Piaristickém náměstí. Všichni čtyři virtuózní hudebníci se snažili o kolektivní souhru. Zajímavé byly rozhovory tureckých členů, houslisty s kytaristou, s českým basistou a posléze i maďarským bubeníkem. Obzvlášť působivá byla hra Cenka Erdogana na bez pražcovou akustickou kytaru. Vynikající zahájení pátečního večera.

Michal Kratochvíl: Velkým zklamáním bylo zjištění, že Harold Lopéz-Nussa nemůže přijet, a tak se budeme muset spokojit s narychlo domluvenými Marina and The Kats. Nepředbíhejme však, neboť první den hlavního programu festivalu zahájila navýsost skvělá kapela Tomáše Lišky. Tento mezinárodní projekt konečně na podzim vydá nové album a máte se rozhodně na co těšit. Podobně jako nedávno v Jazzdocku, i v Českých Budějovicích se Piaristickým náměstím linula hudba plná půvabných melodií s nádechem orientu. Nádherné vystoupení plné virtuozity, která však primárně slouží hudbě a sóla interpretů jsou vždy obohacením skladeb a naplněná emocemi. Všechny přítomné udivuje hlavně Cenk svou hrou na bez pražcovou kytaru, jejíž zvuk a možnosti jsou téměř neomezené. Když je třeba, dovedou všichni i řádně přitlačit na pilu a vyšponovat pořádně atmosféru. Velmi si cením pestrosti této jazzové world music, která je docílena skladbami od všech členů. V závěru se hudebníkům podařilo rozezpívat celé náměstí a toto vrcholné vystoupení prvního dne již zůstalo nepřekonáno. Dle mého mělo být pořadí kapel přesně obrácené (což však stejně nešlo, protože Tomáš Liška spěchal na hraní s Robertem Křesťanem do nedaleké Hluboké nad Vltavou).

Druhý páteční koncert přivedl na pódium Ondřej Štveráček Quartet v obvyklém složení (Ondřej Štveráček – saxofony; Pavel Wlosok – klávesy; Josef Fečo – baskytara; Marek Urbánek – bicí) rozšířený o zpěváka, rappera, beatboxera a tanečníka Andyho Ninvallea z Guyany. Jejich SPACE PROJECT pokoušející se spojit moderní jazz s rappem a beatboxem nebyl pro mne přesvědčivý, většinu diváků na zaplněném náměstí však dobře bavil, pravděpodobně svojí originalitou v českém prostředí a virtuózními sóly všech členů kapely.

Michal Kratochvíl: Space Project Ondřeje Štveráčka mě bohužel příliš neoslovil a rapper Andy Ninvalle na mě často působil, že je tam prostě jen navíc. Výborně toto spojení zafungovalo snad jen v poslední skladbě celého koncertu. Zpočátku kapela vyrukovala se semknutým groovem a dala prostor pro představení právě Andymu. Byla to poloha, ve které Ondřeje prozatím moc neznám a nesedla mi ani v další věci, kdy nám Andy předváděl beatbox. Měl jsem prostě a jednoduše pocit, že to nefungovalo. V momentech, kdy hrál sehraný Štveráčkův kvartet bez rappera, bylo to mým uším přívětivější. Možná mě ale můj sluch klame, protože odezva publika na koncert nebyla nikterak špatná, stejně tak jako u “hlavní hvězdy” večera.

Narychlo přivolaná rakouská neo swingová kapela Marina & The Kats, nahrazující nemocný Harold Lopéz-Nussa Quintet, spustila svou taneční show s nadšením sobě vlastním. Kvartet ve složení: Marina Zettl – zpěv, bicí; Thomas Mauerhofer – kytara, zpěv; Michael Mozeth – basa, bicí, zpěv; Harald Baumgartner – bicí, zpěv; přesvědčivě roztancoval svými chytlavými rytmy řadu vděčných diváků. Veselá, swingová dance party na Piaristickém náměstí příjemně zakončila páteční večer.

Michal Kratochvíl: Marina and the Kats si většinu diváků svým šarmem omotala kolem prstu a tato “alternativně” rocková kapela s občasnými náznaky jazzu doslova a do písmene roztancovala Piaristické náměstí. Jednalo se o příjemné odlehčení na závěr. I jednoduchá hudba prezentovaná s patřičným entuziasmem přináší radost a tančící diváci byli zjevně uspokojeni. Já jsem však bláhově očekával něco víc a nedočkal se, tak jsem se odebral pošetřit síly na druhý festivalový den.