RACHOT v listopadu (1. část) – The Necks, Makaya McCraven, Mohammad Mostafa Heydarian, Asher Gamedze & Another Time Ensemble

RACHOT v listopadu (1. část) – The Necks, Makaya McCraven, Mohammad Mostafa Heydarian, Asher Gamedze & Another Time Ensemble

Naposledy editováno:

The Necks (Austrálie)

2. 11. Palác Akropolis 19:30

The Necks – mistři svého vlastního hudebního jazyka / Piano, bass, drums

Za více než třicet let své existence si The Necks vybudovali mezinárodní reputaci coby mistři svého vlastního hudebního jazyka. Jejich minimalistická, repetitivní improvizace s klavírem, bicími a basou zní, jako by vycházela z jednoho jediného neznámého nástroje. Spolupracovali s umělci jako: Brian Eno, Swans, Evan Parker, Karl Hyde i s několika symfonickými orchestry. Před 8 lety procestovali Austrálii coby opening act Nicka Cavea and The Bad Seeds, v roce 2019 spolupracovali s Underworld na jejich nové audiovizuální sérii, i s Michaelem Girou na albu Swans. 

Rapid Eye Movement

Austrálie je překvapivě plodnou hudební líhní, o níž zbytek světa zatím příliš neví. Trio The Necks natočilo bezmála 30 alb a má pověst té nejlepší z kultovních, stylově nezařaditelných kapel. Vytváří jemně strukturované zvukové plochy, které čerpají z jazzu a minimalismu, a stylové hranice volně překračují. Každý z členů si vydobyl respekt jako silná a samostatná osobnost – bubeník Tony Buck doprovázel jazzmany Branforda Marsalise a Ernie Wattse, vede hardcore improvizační sestavu Peril. Basista Lloyd Swanton vydal osm alb se svojí skupinou The Catholics, s níž byl třikrát nominován v cenách ARIA, což je australská verze Grammy. Velké renomé získal, když doprovázel bluesmana Jimmyho Witherspoona a třikrát zvítězil v cenách Australian Jazz and Blues. Skupina existuje přes třicet let, její hudba bývá označována za trance jazz a za pokračování evropských experimentálních skupin jako Can či Faust. Dveře do světa skupině otevřelo album Hanging Gardens roku 1999, následovalo turné v USA i distribuce v síti avantgardní britské značky ReR. Jejich album Open představuje hudební labyrint, vytvořený z mnoha hodin improvizace a nakonec soustředěný na plochu 68 minut. Tvůrčí postupy skupiny navazují na průkopníka ambientu, Briana Ena, výsledek má ale silnější dynamiku, teplé barvy nástrojů i vřelé emoce. Základní sestavu obohacují na albu varhany a kytara s dalšími nástroji, které vytvářejí zvukové krajiny na pokraji snu a fantazie. Ještě silnější zážitek je vidět skupinu naživo – koncert zahájí zdánlivě jednoduchá figura, kterou další hráči rozvíjejí, přidávají nové a nové vrstvy. Z neznatelných změn vzniká reálném čase majestátní architektura navzájem se prostupujících a křížících melodických linek, která posluchače uchvátí stejně snadno, jako v jiných situacích neúprosné rytmy transovních obřadů.

Makaya McCraven

3. 11. Palác Akropolis 19:30

Beat Scientist  / zvukomalíř a groover organicky propojující jazz, hip hop a avantgardu

K desátém výročí vydání přelomového alba „In the Moment“, které ho etablovalo jako vůdčí osobnost jazzových a beatových bicích, přijede Makaya McCraven s novým albem vydaným u International Anthem. Nové album navazuje na respektovanou nahrávku „In These Times“ z roku 2022 a podílejí se na něm jeho dlouholetí kolegové Marquis Hill a Junius Paul spolu s novými spolupracovníky. Na albu McCraven pokračuje v posouvání svého zvuku a zůstává věrný svému přístupu k přetváření a rekontextualizaci hudby novými a nečekanými způsoby.

Makaya McCraven - Sweet Stuff

Makayovým otcem je jazzový bubeník Stephen McCraven, matkou maďarská zpěvačka Agnes Zsigmondi. Multietnický původ se i v jeho případě ukazuje jako výhoda na cestě za originalitou. Už v raném věku jamoval se studenty svého otce a zároveň doprovázel svoji matku při interpretaci židovských písní. Vedle jazzu a etnické hudby poslouchal to, co většina jeho vrstevníků – A Tribe Called Quest, Bustu Rhymese, Nase nebo Biggieho. I proto jeho dnešní mix jazzu a hip hopu zní tak organicky. Oba styly má prostě v krvi. Jeho groove zůstává pevný a nakažlivý, zvuková fantazie bezbřehá, cit pro kompozici nevšední, odvaha k hledání nových cest neohrožená.

Mohammad Mostafa Heydarian (Írán)

4. 11. Palác Akropolis 19:30

Magie kurdského minimalismu 

Kurdové jsou podobně jako Romové, Tuaregové ze Sahary či Sámové z evropského severu národem bez státu. O to důležitější je pro ně hudba, jako zdroj kulturní identity. Jak úžasně expresivní je kurdská hudba, ukázala českému publiku zpěvačka Meral Polat nebo Ali Doğan Gönültaş. Hráč na tanbur Mostafa Heydarian prezentuje odlišný a ještě hlubší pohled do kurdské kultury. Jeho třístrunný tanbur je unikátní svojí minimalistickou jednoduchostí. Jedná se o perfektní nástroj pro mystické rituály, který s minimem prostředků vytvoří účinek tak silný, že publikum přivádí do transu.

Mohammad Mostafah Heydarian - Bâyeh Bâyeh

Asher Gamedze & Another Time Ensemble (Velká Británie/Jihoafrická republika, USA, Egypt)

11. 11. Palác Akropolis 19:30

Asher Gamedze je britský bubeník, skladatel a kapelník žijící v Kapském Městě. Jeho hudba je hlubokou fúzí různých hudebních tradic jižní Afriky, volné improvizace a jazzu. Gamedze je samouk a v průběhu let si získal uznání díky spolupráci s kapelami jako Angel Bat Dawid či Nduduzo Makhatini a jako studiový hráč pro mnoho dalších jihoafrických umělců. V roce 2020 vydal své debutové, kritikou oceňované album „Dialectic Soul“, které např. The New York Times označil za jedno z nejlepších jazzových alb roku. V roce 2022 následovalo vydání alba „Out Side Work“ a album „Turbulence and Pulse“ vydal v roce 2023 na labelu International Anthem. Jeho projekt Another Time Ensemble byl v roce 2024 zařazen do programu festivalu Le Guess Who? a v letošním roce je dokonce jedním z jeho kurátorů.

Asher Gamedze - "Melancholia" (live at Chiesa di Pazzo Lupi, Johannesburg ZA)

Veškeré infromace o koncertech a možnost zakoupit vstupenky naleznete na webu Rachot.cz