„Bratrstvo vibrací a rytmu“ se vrací do Prahy
Aly Keïta, Lucas Niggli a Jan Galega Brönnimann nepotřebují slovník mezi hudební řečí západní Afriky, jazzem a evropským odkazem. Porozumění mezi žánry, tradicemi a kontinenty prostoupí i jejich vystoupení 16. října 2024 v pražské Chodovské tvrzi.
Trio tvořené pokračovatelem váženého rodu západoafrických griotů (trubadúrů a kronikářů) a dvěma švýcarskými hudebníky s jazzovou i klasickou průpravou se právem honosí do češtiny těžko přeložitelným příměrem Brotherhood Of Vibes And Grooves. Odkazuje jak na tradiční griotský balafon (laděný perkusivní nástroj z rodiny xylofonů), tak na doslova intimní sdílení zvukových vibrací, melodií a groovů. „Bratrstvo“ hudebníků je dlouhodobé a pevné. Ostatně trio Keïta-Niggli-Brönnimann už v Praze koncertovalo v listopadu 2016. Ve stejném roce, kdy vydalo ceněné album Kalo-Yele. Od té doby odvedlo kus další práce, zaznamenaný na titulu Kalan Teban (2020). Vedle souhry v triu navíc hudebníci stíhají i řadu dalších projektů, které je obohacují a přinášejí inspirace.
Virtuóz na balafon Aly Keïta (*1969, Abidjan, Pobřeží slonoviny) má v krvi hudební tradice západní Afriky. Hrál doslova dříve, než se naučil chodit. Na balafon ho učil táta, pochopitelně také griot. Tradiční pentatonicky laděný balafon posléze studoval na nejvyšší úrovni v Mali, kde se jeho učitelem stal respektovaný virtuóz Zouratié Coulibaly. Později vystudoval Uměleckou akademii v Abidjanu. Ovšem v malíku má také jazzové postupy. Aby nemusel krotit svoje melodické představy a mohl se pouštět i do jazzových harmonií, modernizoval původní pentatonický balafon na diatonický. Nečiní mu tudíž potíže pohybovat se v „evropském“ temperovaném ladění. Může tak „putovat mezi spektakulárními africkými rytmy a polyfonií a jazzovými prvky, a to vše kombinovat při vytváření nádherných a unikátních zvukových světů“.
„Chci, aby moje hudba byla živá a plná energie, naděje a lásky, abych ji mohl sdílet s publikem a společně s ním prožívat radost,“ vyjádřil Keïta svoje celoživotní muzikantské motto.
Nostalgie a vášně autentického tanga v podání Dua Ranas se nelze nabažit
Bez málem pravidelné návštěvy pánů Leandra Schnaidera a Pabla Schiaffina z Buenos Aires by kulturní rok pražských ctitelů tanga ani nebyl úplný. Virtuózní argentinské duo rozpoutá vír hudebních emocí 29. října 2024 v prostorách Chodovské tvrze.
Duo Ranas je prostě v Praze jako doma. Sice jistě ne tak doma jako kdysi v kultovním, pro milovníky tanga málem mýtickém Café Tortoni v Buenos Aires. Místně se silným kumštýřském géniem loci, kde duo započalo svoji spolupráci a během tři roky trvající rezidence se před náročným a znalým publikem sehrálo a sžilo k dokonalosti. Ale dostatečně doma, aby duo pro publikum zůstalo příjemně exotickým a přitom neztratilo chuť vracet se na milá místa.
Kořeny Dua Ranas sahají do roku 2005 do zmíněné legendární kavárny. Hudebníci tam samozřejmě nehráli jen k poslechu, ale doprovázeli také vrcholné výkony profesionálních tanečníků. Což jistě přispělo k dokonalé práci s rytmem s dynamikou. Zároveň spolu hráli i ve větší sestavě v Orquesta Típica El Afonte. Když ovšem nastal čas odpoutat se od „rodné“ scény a rozlétnout po světě, byli bandoneonista Leandro Schnaider (absolvent Konzervatoře Manuela de Fally v Buenos Aires, sideman zpěváka Daniela Melinga, se kterým hrál i v Praze) a pianista Pablo Schiaffino (absolvent Beethovenovy konzervatoře v Buenos Aires, spolupráce s Paulou Gluzman či Gabriel Merlino Trio) dokonale připraveni. S prvním albem jednoduše pojmenovaným Ranas / Dúo Porteño de Tango z roku 2007 coby reprezentativní vizitkou založili svoji mezinárodní kariéru intenzivním vystupováním napříč Evropou, koncertem v Jižní Koreji a samozřejmě i koncertními šňůrami po amerických zemích. Přičemž v takové Uruguayi nejen hráli, ale také sbírali další inspiraci.