Festival Dobršská brána 2024, Dobrš, pátek 16. srpna 2024
Program osmého ročníku festivalu Dobršská brána, zaměřeného tentokrát na piano, sliboval řadu různorodých hudebních zážitků, umocněných kouzelným prostředím pošumavské vesničky a domácí atmosférou v nevídaném hostinci U Dražných.
Festival zahájili tradičně moderátorka Michaela Ditrichová a ředitel festivalu Ivo Kraml v dobršském kostelíku Zvěstování Panny Marie.
Michal Sýkora:
První vystoupení letošního festivalu v překrásně nasvětleném dobršském kostele rozehrál sextet Marka Novotného. Spolu se svými ověřenými spoluhráči Josefinou Čermákovou – zpěv, Annou Kalhausovou – violoncello, zpěv, Pavlem Hralou – housle, viola, zpěv, Maxem Makagonovem – kontrabas a bubeníkem Tomášem Hobzekem představil Marek Novotný svůj projekt Crossover Sextet, ve kterém originálním způsobem propojuje principy komorní, vážné a jazzové hudby. Výborná souhra všech členů sextetu, líbezný zpěv Josefíny a virtuozita jak houslisty, tak violoncellistky nás výborně naladily na další vystoupení festivalu.
Michal Kratochvíl:
Všichni kromě bubeníka v kapele zpívají a Marek se svěřil, že má rád písničky a fúze s jazzem. Konečně našel ansámbl, s kterým může svou vizi realizovat. Ve vyklidněných polohách až po ty velice rozbouřené se muzikantům dařilo proplouvat mezi styly a hudba se vzletně nesla letos opět působivě nasvíceným kostelíkem. Příjemné číslo na úvod.
Michal Sýkora:
Na druhý koncert pátečního programu jsme prošli dobršskou bránou k zámku, kde nás na hlavním festivalovém pódiu čekalo Pablo Held Trio z Německa ve složení Pablo Held – klavír, Robert Landfermann – kontrabas a Jonas Burgwinkel – bicí se svým nepředvídatelným programem. Koncert uvedl Pablo trochu dlouhým vysvětlením jejich hudby, která je zcela volnou improvizací bez předem dané kostry a vzniká mezi hudebníky neopakovatelně na pódiu. K úvodnímu tématu pianisty se pozvolna připojili oba spoluhráči a rozvíjeli společně nejen Pablovo téma, ale citlivě přecházeli k novým… Celistvý skoro hodinový koncert výborně sehraného tria povýšený skvělým zvukem piana Bechstein několikrát vygradoval až k závěrečnému uklidnění. Velmi povedené obohacení letošního festivalu.
Michal Kratochvíl:
Pablo nám hned v úvodu představil své spoluhráče a vysvětlil nám, že se inspirují místem a improvizují. Poté začal v podstatě nepřerušovaný tok hudby, ve kterém se rozjížděli věru výborně a uklidňovali se taktéž působivě. Muzika neustále pulzovala a čišilo z ní jisté napětí dané přítomným okamžikem a nejistotou věcí budoucích. Vydařený koncert plný zajímavých momentů a improvizací, do kterých umně vklínili i nějaké ty standardy, třeba od Charlieho Parkera nebo Billa Evanse. A v přídavku si ještě střihli You Won’t Forget Me od Shirley Horn.
Michal Sýkora:
Třetí číslo programu, velmi očekávané klavírní trio Nikol Bókové, naplánovali organizátoři opět do prozářeného a natěšenými fanoušky přeplněného kostelíku. Roztomilá Nikol za druhým Bechstein pianem se svými dlouholetými spoluhráči kontrabasistou Martinem Kociánem a bubeníkem Michałem Wierzgońem byli tak nadšení mimořádným prostředím kostela a festivalovou atmosférou, že rozjeli hned úvodní Corner of the Room na plný plyn. Nadšené ovace výrazně povzbuzovaly celé trio k dalším virtuózně rozvedeným autorským skladbám Nikol z jejích šesti doposud vydaných CD. Nadšeně jsme přijímali jejich hudební energii až k závěrečné notě přídavku. Takovou parádu jsem v dobršském kostelíku za posledních šest ročníků festivalu ještě neslyšel. Bravo!
Setlist: Corner of the Room, Capable of Motion, Space Odyssey, Scarlet, Terrestrial Traveler, Sakomoto Temple Town, Sergej, Perseids. Unravel, přídavek Burnt Umber.
Michal Kratochvíl:
Nikol Bóková se stále ještě neunavila a pokračuje ve zběsilém tempu vydávání desek. Alespoň má pak z čeho brát naživo a může stavět set jako takový průřez svou diskografií. Natřískaný kostel si užíval tuhle energickou jízdu v triu natolik, že nás Ivo Kraml musel upozornit, že v kostele se přece nepíská! Při prezentaci Space Oddyssey z aktuálně nejnovějšího alba Expedition (čtěte recenzi u nás na Jazzportu!) nás Nikol pozvala ku poslechu desky, na které si můžeme užít „vesmírnou“ kytaru Davida Dorůžky, který v Dobrši přítomen nebyl. Povedená to hodinka!
Michal Sýkora:
Páteční program osmé Dobršské brány vyvrcholil koncertem třetího, tentokrát norského klavírního tria Helge Liena. Světoznámého pianistu doprovázeli basista Johannes Eick, starší bratr známějšího trumpetisty Mathiase, a skvělý bubeník Knut Aalefjær. Jádrem koncertu následně byly originální skladby Helge Liena z posledního CD Revisited, což je výběr skladeb z jeho dvacetileté tvorby. Snad video ukázka níže dostatečně přiblíží tento mimořádný hudební zážitek, který byl jasným vrcholem prvního dne festivalu.
Michal Kratochvíl:
Tímto koncertem nevyvrcholil jen páteční večer, ale také celý festival! Trio Helge Liena hraje překrásnou hudbu se severskou estetikou. Zezačátku Helge preparoval klavír a Knut hrál na bicí pouze rukama bez použití paliček. Atmosféře vystoupení také napomohlo to, že se již hrálo za tmy s povedeným intimním osvětlením hlavní scény u zámku. Během celého koncertu trio báječně pracovalo s dynamikou a pyšnilo se vytříbenou souhrou. Nač dalších slov, vychutnejte si vrchol festivalu ve video ukázce! Zasloužené ovace ve stoje!
Poslední komentáře